Annons
X
Annons
X
Motor
Analys

Jonas Fröberg: Framtidstron tillbaka på klassiska bilsalongen

Bilsalongen i Detroit 2016

Bilsalongernas bilsalong i Detroit drar åter på sig sin slitna feststass. Men under det tjocka lagret av smink ser vi en bilbransch som inte förmått klimatanpassa sig – på grund av billig bensin.

Detroit Auto Show 2016 pågår från den 11 till den 24 januari.

Detroit Auto Show 2016 pågår från den 11 till den 24 januari. Foto: Carlos Osorio/AP

Detroitsalongen är åter här. Redan på morgonen på salongens första pressdag drämde Volvo till och kapade åt sig det åtråvärda priset "Truck of the Year" med suven XC90 – mitt framför ögonen på amerikanska konkurrenter.

Det är en anmärkningsvärd bedrift – amerikaner är patriotiska och många av premiärerna är just amerikanska stora bilar. På USA-marknaden totalt står suvar och pick-uper för nästan 70 procent av bilförsäljningen här. Men bilar från hela världen begår i dagarna debut på salongen framför andra på det som ännu är världens andra största bilmarknad: Några exempel är Volvo S90, nya Mercedes E-klass och Volkswagen Tiguan i laddhybridutförande. Men mest är det stora amerikanska bilar som vi sällan ser här i Europa.

Detroitsalongen behöll mot alla odds sin status.

Annons
X

Detroitsalongen. Sug på ordet. Under 50- och 60-talen den enda bilsalong i världen att förhålla sig till. Där fanns den största framåtrörelsen, de fräsigaste trendsättarna, de vackraste och bredaste fenorna och framförallt det där ordet som tycks lika bortglömt som flourtanterna: Framtidstron.

Tänk tv-serien Mad Men fast byt ut skyskraporna i New York mot de minst lika höga i Detroit.

Sedan dess har bilkartan ritats om. Milt sagt. Ytterst tuff konkurrens gör att bilsalongerna i Europa, Kina, Japan och Los Angeles känns mer angelägna, och det spekulerades på fullt allvar runt 2008 att Detroitsalongen skulle försvinna, när alla "tre stora", alltså GM, Chrysler och Ford stod på ruinens brant.

Men som bekant gick amerikanska staten in och räddade GM och Chrysler med ägande och enorma lån. Och Detroitsalongen behöll mot alla odds sin status.

Stäng

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Detroit har även på senare år när elektronikmässor som CES som förra veckan hölls i Las Vegas kapar åt sig alltmer bilnyheter nästan förbluffande väl lyckats behålla sin status.

    Alla av betydelse är här: Volkswagens utskällde vd Matthias Müller, GM:s vd Mary Barra – och när USA:s president Barack Obama besöker salongen den 20 januari förväntar han sig att de tre räddade bilbolagen gjort miljöläxan och visar upp en bred palett av miljövänliga elbilar. Han torde få svårt att behålla lugnet. Där återfinns egentligen bara en stor nyhet – elbilen Chevrolet Bolt med räckvidd på drygt 30 mil.

    Orsaken är, förenklat, det låga amerikanska bensinpriset som i dag ligger på runt 4:30 kronor vilket i praktiken omöjliggör en klimatomställning. Detta borde i sin tur skicka kalla kårar längs ryggen på alla som hoppas på det nya klimatavtalet i Paris – som än så länge helt saknar plan för genomförande.

    Förhoppningsvis tänker i alla fall en del på det i glammet på Cobo Center i downtown Detroit.

    Annons
    Annons

    Detroit Auto Show 2016 pågår från den 11 till den 24 januari.

    Foto: Carlos Osorio/AP Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X