Annons
X
Annons
X
Näringsliv
Kommentar

Jonas Fröberg: Framtiden är här – men inte hos bilbolagen

(uppdaterad)
Bilsalongen i Genève 2016

Samtidigt som bilbranschen vävs samman med tech-sektorn med förfärande snabbhet tycks bilbranschen sitta fast i gamla hjulspår på ett oroväckande sätt. Här är reflektioner från Genèvesalongen.

Medan bilbranschen hotas från Google, Facebook och andra techbolag.

Medan bilbranschen hotas från Google, Facebook och andra techbolag. Foto: Jonas Fröberg

Ett ord sitter kvar i huvudet. Detta efter tre dagar fulla av intervjuer med bilindustrins makthavare på Genèvesalongen.

Ordet är Foxconn.

Det taiwanesiska bolaget Foxconn som legotillverkar Apples Iphone är fullständigt i händerna på Apple, där också nästan huvuddelen av vinsten hamnar.

Annons
X

Bilbranschen är mitt i den största revolutionen sedan T-Fordens dagar. Bilar elektrifieras och unga bilköpare delar hellre bilar i bilpooler än äger dem.

Det riktigt stora är att bilar blir förarlösa och kopplas upp mot nätet. Det innebär att mjukvaran i bilen blir viktig. Systemen ska plötsligt hantera enorma mängder användardata – och ”big data” håller i dag på att bli den mest värdefulla tillgången i världsekonomin.

Fatta möjligheten: Bilar blir datorer på fyra hjul. Nu gäller det förenklat att ta kontroll över de rullande datorernas hjärnor och inte minst den enorma mängden värdefull data som flödar i bilarna.

Dieter Zetsche, vd på Daimler, sade i en intervju på salongen att ”det finns ett hot och det är att tredjepart kommer emellan oss och kunden och då skulle vi bli ett bilvärldens Foxconn."

Där hade vi ordet alltså.

Han som brukar peka ut BMW och Audi som huvudkonkurrenter tillade sedan: ”Att reagera på detta är vår främsta uppgift”.

Det han konkret menar är att hantera Google, Apple och en rad andra techbolag som länge haft siktet inställt mot hans Daimler och de andra traditionella bilbolagen.

Zetsche verkar ha fattat grejen.

Även Volkswagens vd, den av dieselgate svårt tyngde Matthias Müller, var inne på samma linje. I ett tal på måndagskvällen som jag lyssnade på sade han: ”Om bilindustrin inte ska löpa risken att nedgraderas till hårdvaruleverantör måste vi själva dra fördel av de stora tech-trenderna.

Även där tycks polletten ha trillat ner.

Ett koncentrat av salongens korridorssnack är att det kommer att utkristalliseras de närmaste åren vilka som ska gå i säng med vilka: Om segrarna heter Apple och Google eller Volvo och Mercedes.

BMW:s säljchef Ian Robertson sade att det ”kommer att hända mer i branschen de närmaste 10 åren än de senaste 100.”

Även det låter klarsynt.

Låt oss nu ta en tur på världens viktigaste bilsalong i Genève år 2016 för att se hur all denna samlade klarsyn återspeglas i verkligheten: I BMW:s monter är det stora numret den 12-cylindriga limousinen BMW M760Li. Ska den beskrivas med ett snällt ord är det vräkig. På hedersplats mitt i montern hittar vi BMW:s sportbilsdivision M. Elbilar då? Jo, längst inne i hörnet hittade vi elbilsdivisionen ”i” med elbilen i2.

Det kallas signalvärde.

Vi går vidare på de röda mattorna mellan montrarna. Hos Volkswagengruppen står två trånande unga kvinnor och lutar sig mot motorhuven på en Skoda Superb diesel. De ler med döda ögon mot männens kameralinser, iförda minimala vita klänningar som slutar högt uppe på låren.

Det kallas också signalvärde.

Volkswagenkoncernens största nyhet var världens snabbaste produktionsbil, Bugatti Chiron, med W16-motor och 1480 hästkrafter. Den var en av mässans flertal nya supersportbilar, drivna av bensin.

Visst fanns elbilar, som DS (före detta Citroën) E-Tense, som är en framsynt konceptbil (konceptbil betyder ännu-på-drömstadiet-och-kan-inte-köpas-på-flera år) med räckvidd på 31 mil.

Men det fanns bara en enda bil på salongen som i princip alla bildirektörer kände sig tvungna att gå och titta på. Den går 45 mil på el och stod i en av de mindre montrarna.

Bilen heter Tesla Model X.

Den är en suv (det snabbast växande marknadssegmentet) och har alltså en räckvidd på 45 mil på el. Och så det viktiga: Den kan beställas nu. Alltså det som de hårt pressade Audi, Volvo och andra säger sig ska klara ”om några år. När batterierna klarar det”.

Även det kallas signalvärde.

Men det är lätt att bli hemmablind när man går runt på bilmässor år efter år. Vad skulle inte en klarögd 10-åring som hoppat upp på ett moln kunna se?

Jag tror det här:

En bransch som mödosamt tycks vada runt, runt i cirklar i ett kärr som kallas "hantera dieselgate" efter att VW medvetet fuskat för att slippa lägga ner kostnader på att rena avgaser.

10-åringen kanske också ser en bransch som ägnar betydande tid och ledarfokus åt att käbbla med myndigheter och EU om utsläppsregler och avgastest när de egentligen borde ägna all tid åt att göra elbilar och kanske analysera var i branschens hackordning de själva är om fem år.

Kanske skulle vissa upptäcka att de då skulle vara glada om de blev ett Foxconn.

Låt oss gå till Åtvidaberg 1972. Bolaget Facit gjorde mekaniska räknemaskiner, var osannolikt framgångsrika, och blev på ett par år omkörda när branschen elektrifierades. Många har hört exemplet förut.

Det brukar heta att Facits ledning inte förstod.

Det är fel.

De såg hela bilden. Problemet var att de inte gjorde något åt det i tid.

Annons

Medan bilbranschen hotas från Google, Facebook och andra techbolag.

Foto: Jonas Fröberg Bild 1 av 2

Volkswagenkoncernens största nyhet – världens snabbaste produktionsbil, Bugatti Chiron. Bara en av mässans många nya supersportbilar, drivna av bensin.

Foto: Martial Trezzini / TT Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X