Annons
X
Annons
X

Fortsatt sopkaos – men inga böter

Soptömningen i Stockholm har haft en mardrömsstart på det nya året. Även om läget har förbättrats fortsätter antalet reklamationer att strömma in. Men att utfärda vite till Ragn-Sells har inte varit aktuellt.

– Det löser inget att strida, säger Katarina Johansson, enhetschef på Stockholm Vatten och ansvarig för hushållsavfallet.

(uppdaterad)
Hög med soppåsar i Fruängen. Den nya entreprenören Ragn-Sells har tekniska problem då deras fordon inte klarar av att lyfta containrar som är överfulla.

Hög med soppåsar i Fruängen. Den nya entreprenören Ragn-Sells har tekniska problem då deras fordon inte klarar av att lyfta containrar som är överfulla. Foto: Tomas Oneborg

Entreprenören Ragn-Sells, som varit borta i tio år från att hantera hushållssopor i huvudstaden, vann i höstas upphandlingen om soptömningen genom att lägga ett anbud som låg 35 procent under konkurrenten Sita. Kontraktet uppges vara värt 24 miljoner kronor.

Men företagets 13 bilar har långt ifrån räckt till sedan övertagandet vid nyår. Soporna har blivit en sanitär olägenhet då kassar svämmat över sina kärl och behållare och bildat högar på gatorna. Dessutom saknade bilarna rätt utrustning för att klara att lyfta upp och tömma den typ av modernare sopbehållare som är placerade under mark.

– Det har varit problem lite överallt i staden. Speciellt i söder- och västerort. Allt som kunnat gå fel har gått fel. It-kommunikationen mellan oss och Ragn-Sells har inte alls fungerat och sen kom snön. Men nu har vi fått näsan över ytan, säger Katarina Johansson på Stockholm Vatten som för ett år sedan tog över sophanteringen från Stockholm stads trafikkontor.

Annons
X

När det var som värst i förra veckan inkom 267 olika reklamationer på en dag. Att jämföra med en normal dag för ett år sedan då siffran låg på cirka 15.

– Under torsdagen hade vi 48 reklamationer så vi börjar närma oss det normala. Det är en avsevärd skillnad från förra veckan. Men jag förstår verkligen folks frustration, säger Katarina Johansson.

Det löser inget att strida.

Stäng

CHEFREDAKTÖRENS NYHETSBREV – veckans bästa journalistik från SvD direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Entreprenören Ragn-Sells har fått ta hjälp av konkurrenterna Sita och Liselotte Lööf för att lösa situationen. Att utfärda vite till Ragn-Sells har inte varit ett alternativ.

    – Ragn-Sells har varit öppna och schyssta med sina problem. Vi har hela tiden haft en bra dialog. Det löser inget att strida. Därför har det inte varit aktuellt att utkräva något vite. Men sen ska vi förstås sätta oss ner och analysera vad som gått fel, säger Katarina Johansson.

    I samband med upphandlingen uppdagades inget som kunde indikera de stora problemen?

    – Nej, vi kunde inte se att deras bud inte skulle innehålla något som vi krävde. Det är inte olagligt att ta andelar från andra genom att pressa priserna, säger Katarina Johansson.

    Vad har ni lärt er?

    – Det var en kort upphandling, bara 15 månader. Nästa upphandling är redan den 1 april 2017 och kommer att föregås av en större genomsyn. Vi ser över all hämtning. En entreprenör kan bli ansvarig för ett område när det gäller alla sopor. Vi hoppas att den nya behandlingsanläggningen i Högdalen också ska göra sitt för att göra hanteringen mer effektiv, säger Katarina Johansson.

    Anbud inför nästa upphandling, som kommer att gälla i minst fem år, ska vara inlämnade före den 1 mars.

    Annons
    Annons
    X

    Hög med soppåsar i Fruängen. Den nya entreprenören Ragn-Sells har tekniska problem då deras fordon inte klarar av att lyfta containrar som är överfulla.

    Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X