Annons
X
Annons
X

"Förtroendekrisen tar minst två år att lösa"

Nu börjar 230 000 svenska bilar åtgärdas efter dieselskandalen. Svenske VW-chefen Claes Jerveland är självkritisk men riktar även kritik mot den tidigare VW-ledningen i Tyskland. Och han kan som importör inte lova att bilarna verkligen blir bra.

Utsläppsskandalerna i bilindustrin
Volkswagenchef i Sverige, Claes Jerveland.

Volkswagenchef i Sverige, Claes Jerveland. Foto: Tomas Oneborg

Nyheten kom fredagen den 18 september: Volkswagen hade fuskat med kväveoxidutsläpp på 600 000 dieselbilar i USA.

– Media och alla återförsäljare ringde, de frågade omfattning och om det gällde i Europa. Jag hade inte en susning, vi hade ingen information att ge, säger Claes Jerveland och tar en klunk kaffe vid sitt eget sammanträdesbord. Utanför stryker bilar förbi på E20 utanför Södertälje.

Fyra dagar senare hade Tysklands största bolag Volkswagen tappat nära 40 procent av sitt börsvärde, motsvarande tre SKF-koncerner. Hela 11 miljoner bilar globalt befanns ha fuskmjukvara.

Annons
X

Helvetet hade brutit lös. Då följde elva dagars tystnad från den svenska Volkswagen, vars kunder undrade desto mer. Jag själv skrev ett öppet brev till honom med titeln "Jorden anropar svenske VW-chefen". Först då gick han ut publikt.

– Vi hade ju ingen information själva. Men det hade varit bra om vi varit ute ännu snabbare. Vi kanske skulle ha kallat till en presskonferens tidigare och sagt "det här har hänt och det här är vad vi vet".

Internt i Södertälje tillsattes en krisgrupp. Huvudfokus var återförsäljarna - som har direktkontakt med kunderna. Från början hölls telefonmöten varje dag och efter nära två veckor kunde kunderna gå in och söka på en krishemsida på sitt eget registreringsnummer.

Stäng

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Först då visste Claes Jerveland själv vilka bilar som fusket egentligen gällde.

    Nu kallas 230 000 bilar in i Sverige under 2016. I drygt 70 procent av fallen (1,2 och 2-litersmotorer) ska det räcka med mjukvaruuppdatering medan 1,6-litersmotorn också får ett slags styrning av insugsluften.

    Samtidigt hävdar forskare i förbränningsmotorer att om man skruvar ner kväveoxidutsläpp går bränsleförbrukning upp och prestanda ner, att de tre är kommunicerande kärl.

    – I dag vet man mycket mer i Wolfsburg om förbränning än för tio år sedan när motorerna konstruerades. Och när man nu tillämpar de kunskaperna kan man lösa det här, säger Claes Jerveland.

    Han har själv sett ett utlåtande från tyska motsvarigheten till Transportstyrelsen, KBA gällande den första modellen som ska återkallas - den jeepliknande Amarok, som intygar att varken bränsleförbrukning eller prestanda påverkas av mjukvaruändringen. Två tekniker från Södertälje har också varit nere i Wolfsburg och fått provköra testbilar där man med hjälp av en knapp bytt mellan fuskmjukvara och en uppdaterad mjukvara.

    – De skulle gissa vilket program som var vilket. Men det var omöjligt. Vi känner ett väldigt stort förtroende att vi kommer att lösa det här.

    Men KBA-utlåtandet gäller bara Amarok – inte övriga påverkade modeller.

    Kan du som Sverige-vd lova att åtgärden inte ger sämre körbarhet och högre förbrukning?

    – Hur ska man kunna lova någonting...jag är övertygad om att man kommer att lösa det här. KBA bekräftar det och vi har personal som provkört bilar och kan intyga att det känns juste när man kör dem.

    Mitt i krisen fördubblade Volkswagen sin reklambudget i oktober till 50 miljoner kronor, enligt TNS/Sifo, vilket renderade kritik.

    – Vi lanserade flera nya viktiga modeller och det låg i planerna sedan länge. Men vi hade mycket diskussioner i ledningen: kommer att uppfattas som provokativt och därmed kontraproduktivt? Men vi tyckte att det bästa att lansera dem ändå.

    Han säger sig vara chockad över att fusket överhuvudtaget kunnat ske.

    – Absolut fick förtroende för VW i Tyskland sig en törn när detta blev känt. Man trodde ju inte att något sådant här kunde ske. Samtidigt finns en annan sida av medaljen.

    Han väljer orden.

    – Man håller på att bygga bort det pompösa och teknokratiska som började bli lite för omfattande. Jag började här 2003 och har sett mer förändringar i organisationen de fem senaste månaderna än de tio åren innan.

    Samtidigt får kunder i USA en ersättning på 1000 dollar i väntan på att Volkswagen ska komma överens med amerikanska myndigheter om åtgärder. Men i Europa ges ingen ersättning alls.

    Varför?

    – Det är inte helt lätt att förklara, men anledningen är att det är så olika förhållanden på de olika marknaderna. Det kommer att ta längre tid att lösa frågan i USA eftersom de har hårdare krav där med sannolikt mer komplicerade åtgärder på bilarna och det här är ett sätt att köpa tid. Rättsprocesser pågår runt hela världen. I Sverige inledde Riksenheten mot korruption en förundersökning mot Volkswagens svenska bolag om bland annat grovt bedrägeri och brukande av osann urkund. Knäckfrågan är om det svenska bolaget och dess medarbetare haft en roll i fusket.

    Claes Jerveland berättar att han hörts av en kriminalinspektör i Stockholm.

    – Det är naturligtvis inte kul, men det är begripligt att man tittar på det här. Och det sker på många marknader.

    Han säger att de är behjälpliga men att ansvaret ligger i motorutvecklingen i Wolfsburg. Trots krisen sålde Volkswagen fler bilar 2015 än 2014 i Sverige. Även i januari ökade försäljningen.

    – Jag tror att säljarna varit duktiga på att förklara att det inte gäller nya bilar. Vi har också haft flera nya volymmodeller - som nya Passat och Audi A4.

    Han blir tyst.

    – Men det här kommer att kosta oss mycket. En sak är att fixa bilarna, det tar ett år. Men den stora kostnaden är ju förtroendekrisen. Den kommer att ta minst två år att lösa. Jag tror att det kommer att ta längre.

    Annons
    Annons
    X

    Volkswagenchef i Sverige, Claes Jerveland.

    Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X