Annons
X
Annons
X

Flygstrejkens parter i nya samtal

Ingen lösning har nåtts i flygkonflikten och 07.00 inleddes strejken. Parterna fick sent i går ett bud och ska samtala under eftermiddagen.

Av TT
(uppdaterad)

Foto: Tom Onslow-Cole /TT

"Vi är mycket besvikna på att det nu blir en strejk, men hoppas på en lösning under måndagen", säger Elisabeth Holming-Schiller, förhandlingschef och tillförordnad vd i Svenska Flygbranschen, ett av åtta förbund inom Transportföretagen, i ett pressmeddelande.

Strejken drabbar några av SAS inrikes- och Finlandsflygningar mellan Arlanda och Kalmar, Visby, Åbo respektive Vasa.

– Det rör sig om fyra orter och än så länge har vi blivit tvungna att ställa in fyra "tur och retur"-flighter, säger Cathrine Sandegren, presskontakt på SAS.

Annons
X

Totalt rör det sig om runt 340 drabbade passagerare, om inte fler flyg ställs in.

– Nu har vi valt att ställa flighter fram till klockan 15. Sedan hoppas vi att parterna i förhandlingarna gör sitt jobb och kommer överens om ett kollektivavtal. Vi fokuserar nu på att ta hand om våra kunder och boka om dem så att de kommer fram dit de ska.

Striden gäller främst löner och andra villkor för ett 30-tal kabinanställda i bemanningsföretaget GEC. Bolaget hyr ut personal till den brittiska lågprisflygjätten Flybe, som i sin tur anlitas av SAS.

Nästan samtliga kabinanställda är medlemmar i fackförbundet Unionen, som varslat om strejken. Fackets mål är att få GEC att teckna ett kollektivavtal, vilket bolaget och arbetsgivarsidan hittills vägrat att gå med på.

Elisabeth Holming-Schiller sade i går kväll till TT att både GEC och arbetsgivarna vill ha ett kollektivavtal.

– Medlarna kom med ett bud för bara någon dag sedan med rejält höjda löner. Vi sade ja, men facket avvisade budet.

Unionens konfliktsamordnare Lars Åström sade att problemet är att GEC och Svenska Flygbranschen inte vill skriva på standardavtalet.

SAS har tidigare hotat att lägga ner ett "stort antal regionallinjer" om konflikten bryter ut.

– Vi har inte kvar några små flygplan i vår flotta, utan för de här sträckorna där man behöver flyga med mindre flygplan tar vi in en samarbetspartner. För oss är det viktigt att vår samarbetspartner, precis som SAS, har kollektivavtal och schyssta villkor, säger Cathrine Sandegren.

– Men vi kan inte operera alla de här orterna själva med stora flygplan.

En eventuell nedläggning skulle påverka ungefär åtta procent av SAS flygningar, men Cathrine Sandegren vill inte kommentera huruvida det fortfarande är aktuellt eller ej.

– Det är inte en diskussion vi tar i dag.

Foto: Tom Onslow-Cole /TT Bild 1 av 1
Annons
X
X
X
X
Annons
X