Annons
X
Annons
X

Flygexpert: Man vet aldrig vem som blir mutad

Tisdagens kapning av ett egyptiskt inrikesflyg slutade med att gärningsmannen kunde gripas, efter några timmars gisslandrama. Händelsen reser dock åter frågetecken kring säkerheten på Egyptens flygplatser.

Planet var på väg från Alexandria till Kairo, men tvingades flyga norrut och landa på Cypern, efter att en person hotat piloten med att utlösa en bomb.

Under några timmar utspelade sig sedan ett gisslandrama på flygplatsen i Larnaka. Kaparen gick så småningom med på att släppa ut större delen av passagerarna och vid tvåtiden gav han upp och kunde gripas, utan att någon kommit till skada.

Gärningsmannens motiv är ännu oklara, men han tycks inte ha haft någon politisk agenda.

Annons
X

– Det här handlar inte om terrorism. Det handlar om ett enskilt agerande av en person som är psykiskt instabil, sade Alexandros Zenon, departementsråd på Cyperns UD, enligt nyhetsbyrån AFP.

Mannens påstådda bombbälte visade sig senare också vara en bluff.

En patrullerande polis framför det kapade planet på flygplatsen Larnaca på Cypern. Foto: Petros Karadjias / AP

Tisdagens incident krävde inga offer, till skillnad från olyckan i oktober, då ett ryskt passagerarplan med 224 ombord störtade över Sinai-öknen. IS tog på sig dådet, men några bevis för att flygplanet kapades har inte presenterats. Den ryska utredningen kom fram till att så var fallet, medan den motsvarande egyptiska inte fann några belägg för att det var ett terrorattentat.

Jan Ohlsson, flyganalytiker och chefredaktör för nyhetssajten Insiderplus, menar att det största problemet för egyptisk flygsäkerhet inte handlar om bristande rutiner eller föråldrad teknik, utan om korruption.

– Egypten är ett korrupt land och det finns många länder som är korrupta. Vilken säkerhet du än implementerar så vet man aldrig om någon blir mutad.

Tisdagens incident krävde inga offer. Foto: Petros Karadjias / AP

En av teorierna bakom incidenten i höstas är just att personal mutades till att släppa igenom flygplanskapare i säkerhetskontrollerna. Låga löner eller sympatier för terroristernas motiv kan ligga bakom ett sådant beslut.

– Bara att ha en väldigt massa folk som arbetar med säkerhet gör inte landet säkrare, menar Jan Ohlsson.

Han berättar att det finns en särskild säkerhetsvakt på plats i egyptiska flygplan, som är beväpnad. Men om en flygplanskaparen bär eller hävdar att hen bär ett bombbälte, som i gårdagens kapning, är detta inte nödvändigtvis till så stor hjälp. Att öppna eld i ett flyg innebär en stor risk.

Svenska Utrikesdepartementet avråder från icke nödvändiga resor till delar av Egypten, men några särskilda rekommendationer vad gäller att flyga till och inom Egypten finns inte. Däremot tar UD upp situationen i den mer marknära egyptiska trafiken: Där dör runt 20 000 personer varje år.

Frågan är om tisdagens kapning kommer att slå ytterligare mot den i Egypten så viktiga turistindustrin. Foto: Petros Karadjias / AP

Jan Ohlsson konstaterar att flyget statistiskt är "oändligt mycket säkrare" än bussen.

– Om jag skulle åka från Alexandria till Kairo väljer jag hellre att flyga än att sitta i en buss.

Frågan är om tisdagens kapning kommer att slå ytterligare mot den i Egypten så viktiga turistindustrin. Det ryska flygplanet som störtade över Sinai i oktober var ett hårt slag, inte minst sedan president Vladimir Putin beordrade då att alla flyg till Egypten skulle ställas in. Ett förbud som dock enligt ryska nyhetskanalen RT kan vara på väg att hävas.

– Delvis har Egypten kompenserat genom att man har lyckats med att få dit turister från andra arabländer och även Iran, berättar Jan Ohlsson.

Annons
X

En patrullerande polis framför det kapade planet på flygplatsen Larnaca på Cypern.

Foto: Petros Karadjias / AP Bild 1 av 4

Gärningsmannens motiv är ännu oklara, men han tycks inte ha haft någon politisk agenda.

Foto: Petros Karadjias / AP Bild 2 av 4

Tisdagens incident krävde inga offer.

Foto: Petros Karadjias / AP Bild 3 av 4

Frågan är om tisdagens kapning kommer att slå ytterligare mot den i Egypten så viktiga turistindustrin.

Foto: Petros Karadjias / AP Bild 4 av 4
Annons
X
X
X
X
Annons
X