Annons
X
Annons
X

Fingerprint på väg in i bilbranschen

Fingerprint Cards fordonstillämpningar är långt framskridna, och en partner till bolaget kan komma att demonstrera lösningar vid årets bilsalong i Detroit, som inleds nästa vecka.

Av Direkt

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Det säger biometribolagets vd Jörgen Lantto till Nyhetsbyrån Direkt på tisdagen, efter att på morgonen ha publicerat ett pressmeddelande om att bolaget "tillhandahåller fingeravtryckssensorteknologi till fordonsindustrin".

"Man kommer att demonstrera hur man integrerar fingeravtryckssensorteknologin i bil. Det finns olika tillfällen för demonstrering av ny teknik i bilindustrin, till exempel en mässa nästa vecka i Detroit. Vi har förstått att ett exempel på en sådan här lösning kanske kommer att visas upp ickepublikt då", säger han.

Han tillägger att Fingerprint Cards inte känner till närmare detaljer om huruvida och i så fall inför vem/vilka en demonstration kommer att ske i Detroit, men oavsett det lär publika demonstrationer ske med någon av Fingerprints partners under året. Tisdagens pressmeddelande, låter han förstå, är utskickat i händelse av att någon partner skulle hålla en demonstration.

Annons
X

Vilka dessa partners är säger han inte, men det rör sig om stora globala aktörer. Fingerprint arbetar via, förklarar Jörgen Lantto vidare, den typ av stora underleverantörer som är verksamma i bilindustrin.

Fingersensorer i bilar kan enligt Jörgen Lantto användas på olika sätt, exempelvis för att låsa upp kupén med sensor på nyckel eller förardörr, starta motorn, eller ställa in förarstol och annat. Huruvida en enda sensor används för allt detta eller olika sensorer används till olika funktioner kan skilja sig från tillverkare till tillverkare, resonerar han.

I dagsläget sker Fingerprints utveckling av fordonstillämpningar med befintlig personal på bolagets olika kontor; några därför särskilt avdelade anställda finns än så länge inte.

Stäng

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Jörgen Lantto avstår från att sia om volymer, och upprepar ett tidigare budskap om att smarta kort kommer att stå för lejonparten av sensorvolymer vid sidan av smartphones under 2016-2018 (se diagram nedan för estimat på totala volymer utanför smartphones till och med 2018).

    Därefter väntas sensorer till bilar "kunna börja bidra också", säger Jörgen Lantto och påpekar att det räknat i enheter inte säljs lika många bilar som kort i världen.

    Fingerprintstorägaren Johan Carlströms twitteruppgift på tisdagen om 100 miljoner bilar med biometri om 4-6 år har Jörgen Lantto ingen kommentar till.

    Huruvida värdekedjan och konkurrenslandskapet i bilindustrin innebär en högre eller lägre lönsamhet än i telefonbranschen har han inte heller någon uppfattning om.

    "Hur bruttomarginaler och annat kommer att påverkas är det alldeles för tidigt att sia om", säger han, och fortsätter:

    "Det signifikanta är att teknologin nu börjar tillämpas i andra marknadssegment, och vi tycker att detta ger stöd för det vi har sagt om att den starka tillväxten på telefonsidan kommer att följas upp av en motsvarande lika stark tillväxt senare i andra segment. Det har nu påbörjats, inte bara av oss, utan även av andra aktörer i branschen."

    Jörgen Lantto och Fingerprint Cards medverkar vid årets konsumentteknologimässa i Las Vegas, som inleds på onsdagen, genom att träffa existerande och potentiella kunder.

    Annons
    Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X