Annons
X
Annons
X

Lär dig avslöja usla sparformer

Det säljs en rad sparprodukter som är direkt olämpliga för en del människor som lockas att placera i dem. Det viktigaste för att komma till rätta med detta är att lyssna på alla som valt fel.

Finansinspektionen ska undersöka marknaden för olika sparprodukter och vad som händer när människor väljer sparprodukter som inte är lämpliga för dem. Jag har ombetts att vara en av tre externa talare på ett första inspirationsseminarium, som äger rum på onsdagen.

För det första är det bra att inspektionen tar detta grepp. Istället för att granska och peka ut enstaka produkter som olämpliga ska myndigheten försöka hitta mönster.

För det finns mönster. Det har jag kunnat konstatera efter att under många år när jag vecka efter vecka har pratat med människor som är ledsna, arga, bittra och besvikna. De har ofta förlorat stora summor. Ibland ett långt livs alla besparingar.

Annons
X

Då och då kan jag konstatera att de har sig själva att skylla. De har varit alltför naiva. Men långt fler anklagar sig själva än vad som är rätt och riktigt. Ofta är sparprodukterna så konstruerade att det har varit i det närmaste omöjligt att inse alla faror och fällor.

Mönstret är tydligt. Här är några exempel:

* Det är ofta bråttom att underteckna handlingen. Är spararen en äldre kvinna har de ofta fått höra att säljaren ska hem till sina barn och får inte missa tåget.

Stäng

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    * Det är ofta krångliga villkor och köpeinformation på många sidor. Till en aktieindexobligation med Lehman Brothers som garant var informationen på 400 sidor tätskriven engelska. Då är det naturligt att istället lyssna på det säljaren säger. Och spararna förlorade sina pengar.

    * Det används känsloladdade ord som ”dött kapital” om den betalda villan som borde belånas för köp av avancerade sparprodukter. Något dött vill vi inte ha och därmed fälls garden när erbjudandet presenteras.

    * Det är ofta människor som befinner sig i sårbar situation. Anmärkningsvärt många av dem som förlorade pengar hos Acta som jag talat med var nyblivna änkor när de kontaktades. En annan ”farlig” situation är åren strax för pensionering.

    * Säljaren har utnyttjat att människorna inte vill verka dumma. De har ofta fått en förklaring men inte riktigt förstått. Att stå på sig till allt är klart är det få som gör. Tjusiga broschyrer kan innehålla många facktermer och juridik och ha ett språk som inte riktar sig till en lekman.

    Det finns också många säljare som trott sig handla i spararens bästa intresse. Men människor kan lätt tala förbi varandra när det gäller ord som risk och trygghet. Vi vill gärna höra att det är en riskfri placering med hög avkastning även om det skjuts in ett antal reservationer i samtalet.

    * Det finns också tydliga könsskillnader. Generaliserar jag lite så har de kvinnor jag pratat med under åren ofta lyssnat mer till vad som sagts än vad som stått i informationsmaterialet. De har fastnat för ord som trygghet och garanti. Männen däremot faller lättare för produkter där de får känna sig utvalda, ”den unika affärschansen som bara ett fåtal erbjuds”.

    Men det finns också ett gemensamt drag – både män och kvinnor har varit rädda för att framstå som okunniga och alltför frågvisa och blir lätt smickrade av den uppmärksamhet säljaren ger dem.

    Så vad kan vi dra för lärdom? De råd jag brukar ge är enkla – gå aldrig ensam till ett rådgivnings-/säljmöte. Skriv aldrig under vid sittande bord, ta hem och läs igenom i lugn och ro. Köp bara sparprodukter som du förstår. Lyssna och läs noga, varningarna finns oftast med i samtalet eller texten även om de ibland är mycket väl dolda. Köp bara av någon som har kunskapen och auktorisationen att sälja en viss produkt och ta alltid reda på hur du kan klaga, bli av med sparprodukten och vilket försäkringsskydd som finns om det du köpt är en helt olämplig produkt för dig.

    Rådgivningslagen är också ett problem. Den lag som skulle göra det lättare och säkrare för konsumenterna att få en bra och korrekt rådgivning har ibland fått helt motsatt verkan. Dokumentationen från rådgivningstillfället, som du ska ha en kopia av, är utformad av den ena partens jurister. Då är det inte konstigt att så få människor får rätt när det vänder sig till Allmänna Reklamationsnämnden med finansiella ärenden.

    Och ordet rådgivare... Ordet i sig är också ett problem. Som konsumenter måste vi alla inse att det är en säljare vi möter. Mycket skulle vara vunnet om titeln inte fick användas hur som helst.

    Följ E24 på Twitter eller Facebook.

    Annons
    Annons
    X
    Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X