Annons
X
Annons
X

Filmen som ska sälja in Sverige utomlands

Med vackra vyer, nakenbad och vår unika föräldraledighet ska Sverige säljas in i utlandet. Här är filmen som vill locka folk att åka hit.

"This is Sweden" är 1,46 minuter lång och premiärvisades på torsdagen under näringslivsminister Mikael Dambergs besök i New York. Klipp ur den har också spelats upp för förbipasserande på Times Square.

Till tonerna av Alice Bomans melankoliska låt "Waiting" visas en drömbild av Sverige när det är som vackrast med magiska solnedgångar, lantliga cykelturer och snöklädda fjäll. Det är Svenska Institutet som står bakom filmen som de vill ska förmedla en ny, modern bild av landet.

– "This is Sweden" visar allt från regniga somrar till generös föräldraledighet, samkönade äktenskap och den mångfald som är Sverige i dag. Vi vill förmedla en känsla av vad Sverige är och står för, säger Johan Sundberg, projektledare på Svenska institutet till Resumé.

Annons
X

Produktionsbolaget B-Reel Films – som bland annat har gjort succéfilmen "Gentlemen" – har producerat filmen som Olof Lindh regisserat. Filmen är fri att användas för alla som vill marknadsföra Sverige utomlands.

– Vi har valt en dokumentär metod och filmat riktiga människor i deras vardag istället för att använda oss av professionella skådespelare, säger Olof Lindh till Resume.

Vill du läsa fler liknande artiklar? Följ SvD Perfect Guide på Facebook!

Stäng

SvD VIN & MAT:s NYHETSBREV – vintips och recept direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Nakenbad, midsommardans och vacker natur ska locka hit folk från utlandet. Foto: B-Reel Films

    Annons
    X

    Nakenbad, midsommardans och vacker natur ska locka hit folk från utlandet.

    Foto: B-Reel Films Bild 1 av 1
    Annons
    X
    X
    X
    X
    Annons
    X