Annons
X
Annons
X

Fi! brände upp 100 000 kronor

Hur skapar man uppmärksamhet i ett Almedalen där politiska partier, intresseorganisationer och lobbyister slåss om utrymmet? Gör som Feministiskt initiativ – elda upp 100 000 kronor i en grill.

Foto: SCANPIX

– Vi gör det här för rättvisare löner, sade partiledaren Gudrun Schyman framför ett stort pressuppbåd på Hamnplan i Visby idag på morgonen.

100 000 kronor i hundralappar bars in i en genomskinlig påse och lades sedan på grillen. Förkolnade rester ska påminna om de löneskillnader som finns mellan män och kvinnor på arbetsmarknaden.

Partiet vill införa en jämställdshetsfond för att finansiera höjda löner i kvinnodominerade yrken.

Annons
X

– Vi har en situation där vi har lön efter kön, och det kostar kvinnor 100 000 kronor varje minut. Det är ett lönegap som inte minskar och som får återverkningar i socialförsäkringssystemen, i ersättningssystemen, i a-kassan, sjukförsäkringen, föräldraförsäkringen och i slutänden i pensionen, säger Gudrun Schymen till SvD.se.

Bakom pengarna står reklamfirman Studio Total och dess grundare Per Eriksson och Thomas Mazzetti. De är själva inte med i Fi!, men vill driva frågan.

– Det är klart att det känns jobbigt att se pengarna brinna upp, det är ju otroligt mycket pengar. Men vi gör det här för att vi vill uppmärksamma frågan, säger Per Eriksson till SvD.se.

Stäng

CHEFREDAKTÖRENS NYHETSBREV – veckans bästa journalistik från SvD direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    När Fi! fick erbjudandet om de 100 000 började partiet fundera på hur de skulle få största möjliga uppmärksamhet. Men då 100 000 kronor inte räcker långt till annonser och kampanjer togs beslutet att bränna upp pengarna.

    Och att pengabränningen skapade uppmärksamhet gick inte att ta miste på. Medieuppbådet var stort när Gudrun Schyman bar ut pengarna.

    – Svenska bilbranschen bränner 8 miljoner i Almedalen på att köpa champagne och de får nog inte lika mycket media, säger Thomas Mazzetti.

    Men att bränna pengar är kontroversiellt och många av Fi!-medlemmarna sade att det inte kändes lätt att lägga sedlarna på grillen.

    För Thomas Mazzetti och Per Eriksson stod dock valet mellan att köpa en folkbåt eller ge pengarna till Fi!

    – Det är klart att det är provocerande att elda pengar, men frågan är mycket större än så. Det handlar inte om välgörenhet, utan om att vi ska förändra och göra skillnad?

    Någon risk för att pengabränningen ska skapa negativ publicitet för Fi! tror dock varken reklamduon eller Gudrun Schyman på.

    – Jag tror att när den första tanken att vi inte är kloka har sjunkit in så går tankarna vidare till vårt politiska förslag. Då kommer insikten att det som inte är klokt och oerhört provokativt är att vi har en lön efter kön, säger Gudrun Schyman.

    Annons
    X
    Foto: SCANPIX Bild 1 av 5
    Foto: SCANPIX Bild 2 av 5
    Foto: SCANPIX Bild 3 av 5
    Foto: SCANPIX Bild 4 av 5
    Foto: SCANPIX Bild 5 av 5
    Annons
    X
    X
    X
    X
    Annons
    X