Annons
X
Annons
X

Färdplan på övertid för klimatet

Efter nära två dygns övertid var kompromissen klar: FN:s klimatmöte i Sydafrika enades om en färdplan för minskade utsläpp av växthusgaser.

Av TT

– Helt underbart, detta vågade jag aldrig hoppas på, jublar miljöminister Lena Ek.

– Det var komplicerat att få med alla världens 194 stater på planen, förklarar hon.

Färdplanen innebär att de stora utsläppsländerna av koldioxid, varav Indien och Kina tillsammans med USA är de största, har anslutit sig och inga undantag görs.

Annons
X

– Det är en seger för klimatförhandlingarna men inte för klimatet, säger Naturskyddsföreningens generalsekreterare Svante Axelsson om den färdplan som beslutades på klimatmötet i Durban.

Han säger att färdplanen saknar innehåll och konkreta beslut för att stoppa den globala uppvärmningen. Axelsson anser att det mötet framför allt lyckats med är att hitta fortsatta samarbetsformer som kanske kan resultera i kvalitet och innehåll.

Det ursprungliga förslaget till färdplan lades fram i Durban av EU och mötte hårt motstånd från just Indien, Kina och USA. Även Brasilien och Sydafrika hade tunga invändningar men deltog i kompromissarbetet.

Stäng

CHEFREDAKTÖRENS NYHETSBREV – veckans bästa journalistik från SvD direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Omarbetningar pågick till sista ordinarie mötesdagen i fredags utan att deltagarna nått en överenskommelse och mötet rullade vidare under helgen.

    – Detta visar också att ett EU som håller ihop kan åstadkomma resultat. Det betyder så oerhört mycket, säger Ek till TT.

    Sydafrikas utrikesminister Maite Nkoana-Mashabane, ordförande för mötet, klubbade på söndagsmorgonen fyra plattformar för det fortsatta klimatarbetet, varav färdplanen var en och ett förlängt Kyotoprotokoll en annan.

    – Visst finns det plus och minus i resultatet. Men efter många omskrivningar och förbättringar av planen tycker jag resultatet blev bra, säger Lena Ek.

    – Nu ska en kommitté ta vid våren 2012 och arbeta fram ett förslag till nytt klimatavtal 2015. Det ska ha fått full effekt 2020 i de stater som då gått med.

    ”Besluten i Durban är små steg i rätt riktning, men samtidigt helt otillräckliga för att klara tvågradersmålet. För att det ska vara möjligt måste de globala utsläppen börja minska tidigare än 2020”, säger Miljöpartiets språkrör Åsa Romson i en skriftlig kommentar.

    Ek påminner om att Kyotoprotokollet föregicks av ett beslut i Berlin som liknar färdplanen från Durban.

    Men innan den avgörande nattmanglingen var över hettade det till: EU hamnade i en skarp drabbning med Kina och Indien. Den indiska miljöministern Jayanthi Natarajan anklagade Europa för hot, när unionen tryckte på för färdplanen, en kritik som Kinas chefsdelegat Xie Zhenhua ilsket instämde i.

    Indiens förhandlare Jayanthi Natarajan sade senare under natten att hennes land godtagit vägplanen vilket också Kina gjorde.

    – Vi gör detta i en anda av flexibilitet, sade Natarajan.

    Innan mötet kommit så långt blev det många och långa nätters arbete. Först vid femtiden på söndagsmorgonen var det sista beslutet fattat.

    – Sista dygnet arbetade vi utan sömn och dygnet före fick vi sova tre timmar.

    Ett nytt sätt att arbeta ledde fram till resultatet. FN-mötet lånade förhandlingsteknik från de sydafrikanska byråden, indabas, berättar Ek.

    Durban/Stockholm TT

    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X