Annons
X
Annons
X

Facebook växer som kampanjkanal

Birgitta Ohlsson är favorit bland Folkpartiets gräsrötter till posten som ny EU-minister. De sociala medierna förändrar spelreglerna och FP-ledaren Jan Björklund måste nu förhålla sig till en stark opinion som öppet lobbar för sin favorit.

Foto: SCANPIX, LARS PEHRSON, AP

Som enda folkpartistisk riksdagsledamot har Birgitta Ohlsson en snabbt växande Facebookkampanj i ryggen när en ny EU-minister ska utses efter Cecilia Malmström, som utsetts till Sveriges EU-kommissionär.

Facebookgruppen ”Gör Birgitta Ohlsson till EU-minister” startades i slutet av förra året av några medlemmar i Liberala ungdomsförbundet och administratören är den 19-årig gymnasisten Joakim Storeide. Gruppen är nu uppe i 450 medlemmar. Bland dem finns framstående FP-politiker som partiets EU-parlamentariker Cecilia Wikström, före detta socialministern Gabriel Romanus – och Birgitta Ohlsson själv.

– Jag fick reda på det före jul. Det är roligt och väldigt smickrande. Jag gick med för att kunna se vad de skriver om mig. Jag känner mig trygg med gruppen, men jag vet också personer som det slagit fel för när de hamnat i kampanjgrupper med personer som de inte delar grundvärderingar med, säger hon.

Annons
X

Det är FP:s partiledare Jan Björklund som i praktiken bestämmer vem som ska efterträda Cecilia Malmström. I normala fall sker sådana utnämningar bakom stängda dörrar efter ett dolt maktspel i korridorerna. Det nya är att delar av processen nu sker helt öppet genom internet och de sociala medierna.

Birgitta Ohlsson, som gjort klart att hon står till förfogande om hon får frågan, välkomnar den utvecklingen, trots att hon tror att den här typen av initiativ kan väcka irritation hos somliga i partierna.

– Är det något vi skulle behöva få bort i svensk politik så är det jantelagen. Jag har alltid uppmuntrat unga tjejer och killar att vara öppna med vad de vill, då vore det märkligt om jag själv satt som någon blyg viol och sa att makt inte är kul och att jag inte vill ha mer av det.

Stäng

CHEFREDAKTÖRENS NYHETSBREV – veckans bästa journalistik från SvD direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Hon konstaterar att hon själv får fem–sex nya inbjudningar varje dag på sin egen Facebooksida till olika kampanjer för politiker som vill bli valda till riksdag, kommun och landsting i höst.

    Brit Stakston, konsult på kommunikationsbyrån JMW, säger att vi kommer att se många fler initiativ av det här slaget framöver. Det viktiga är inte att få så många som möjligt att gå med i Facebookgruppen, enligt Brit Stakston, utan att Birgitta Ohlsson tar tillvara på det engagemang som finns där.

    – På samma sätt som hon samtalar med folk på torgmöten måste hon hitta sätt att kommunicera med den här gruppen. Det är 450 fantastiska ambassadörer för hennes politik, säger Brit Stakston.

    Politiker avfärdar ofta sociala medier som Facebook, bloggar och Twitter med att de tar för lång tid och att det blir för spretigt. Men för en politiker är varje medborgare som uttrycker sin uppskattning lika viktig, påpekar Brit Stakston.

    – Vi bor i ett land där man tidigare inte varit så tydlig med sina ställningstaganden, valhemligheten är stark. Vi ser nu en förändring i det beteendet och får en större transparens. Man ska ta vara på det som politiker.

    Det är nu inte allra första gången som det drivs en Facebookkampanj för att få någon vald till minister. En grupp startades i somras för att göra partisekreteraren Erik Ullenhag till ny högskole- och forskningsminister när Lars Leijonborg avgick och samlade 52 medlemmar (jobbet gick till Tobias Krantz).

    Även om några ministerkampanjer den här gången inte drivs för några andra folkpartistiska riksdagsledamöter än Birgitta Ohlsson kan det noteras att Agneta Berliner har en allmän fansida med 121 anhängare, medan FRA-kritikern Camilla Lindberg har några mindre supporterskaror, bland annat ”Camilla Lindberg for president!” (66 medlemmar). Fredrik Malm samlade 488 påhejare inför Europaparlamentetsvalet.

    Jan Björklund befinner sig på studieresa i USA. Enligt hans pressekreterare kommer han att meddelas vem som blir ny minister först efter att Cecilia Malmström godkänts som kommissionär av EU-parlamentet, troligen i början av februari.

    Annons
    X
    Foto: SCANPIX, LARS PEHRSON, AP Bild 1 av 1
    Annons
    X
    X
    X
    X
    Annons
    X