Annons
X
Annons
X

Expert: "Hål i luften" trolig orsak till flygkraschen

Flygolyckan i Rostov kan ha berott på så kallad vindskjuvning, då hastiga förändringar i vindhastighet gör att planet "faller igenom" mot marken.

– Det filmklipp jag sett av kraschen visar på en glidbanevinkel som är tio gånger större än normalt. Lyftkraften tar helt enkelt slut, säger flygexperten Hans Kjäll.

Kraschen i Rostov krävde 62 människoliv.

Kraschen i Rostov krävde 62 människoliv. Foto: TT

Vindskjuvning, från engelskans ”windshear”, beskriver kraftiga förändringar i vindens riktning eller hastighet. Fenomenet kan inträffa var som helst i atmosfären.

Vid olycksplatsen i ryska Rostov, cirka 100 mil söder om Moskva, uppges det ha dragit fram en snöstorm med vindar på upp till 30 m/s i byarna.

– Om vindskjuvning drabbar ett flygplan på väg ner tar lyftkraften slut. Det är mycket obehagligt och kräver stor erfarenhet av besättningen i cockpit att bemästra. Vinden gör att farten inte räcker till och planet faller igenom. I det här fallet från uppskattningsvis 50 till 75 meters höjd, berättar Hans Kjäll.

Annons
X

Glidbanevinkeln för landning ska i sin flacka bana helst inte överstiga tre procent.

– Här var vinkeln mot marken minst 30 procent. Gaspådraget var sannolikt inte tillräckligt starkt. Och autopiloten kopplar ur sig själv vid kraftig vind, säger Hans Kjäll.

Piloterna, som ännu inte har identifierats, uppges ha cirklat runt flygplatsen i över två timmar innan kraschen.

– Man ligger i ett väntläge, en slags rundbana som tar cirka fyra minuter att flyga. Det är inte ovanligt då trafiken är stark, men det här skedde ju mitt i natten, konstaterar Hans Kjäll.

Vilka andra möjligheter finns?

– Varje flygplan är tankat för att kunna ta sig till en alternativ landningsplats. Den bör ligga minst 30 mil bort om det råder svåra väderförutsättningar på platsen. Enligt bestämmelserna ska ett väntläge bara vara aktuellt i en timme. Det kan ha gjorts ett avsteg från reglerna. Jag vet att flygbolag sätter hård press på befälhavare för att man ska slippa kostnader för hotell, buss och annat, säger Hans Kjäll.

Vad händer nu?

– De ryska myndigheterna brukar vara snabba med att komma med resultat från en haverikommission. Här har båda de svarta boxarna hittas. Speciellt den som innehåller ”voicerecordern”, allt som sagts i cockpit, borde kunna avslöja vad som hänt, säger Hans Kjäll.

Annons
Annons
X

Kraschen i Rostov krävde 62 människoliv.

Foto: TT Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X