Annons
X
Annons
X
Film
Kommentar

Elias Björkman: ”Efterskalv” välförtjänt vinnare på Guldbaggen

Guldbaggegalan 2016

Efterskalv blev kvällens stora vinnare. Rätt så, skriver SvD:s Elias Björkman, som tycker att Guldbaggejuryn ska fortsätta att premiera kvalitetsfilm i stället för kassarekord.

Producententerna Madeleine Ekman och Mariusz Wlodarski, vänster, tar emot priset Bästa film för filmen "Efterskalv".

Producententerna Madeleine Ekman och Mariusz Wlodarski, vänster, tar emot priset Bästa film för filmen "Efterskalv". Foto: Jessica Gow/TT

Det finns de, seriösa filmjournalister till och med, som anser att Guldbaggejuryn borde premiera de filmer som varit publikt mest framgångsrika. Vissa förfasar sig till och med indignerat inför det faktum att nomineringsjuryn i år fokuserat på på det som brukar kallas ”kvalitetsfilm” – vad nu juryn annars borde ha valt att premiera? Till och med den stora Oscarsjuryn verkar jobba på ett liknande sätt: det vill säga att den nominerar de filmer den ansett bäst, och inte de filmer som slagit störst kassarekord på snabbast tid (därav ingen Bästa film-nominering till ”Star Wars: The force awakens” kan en tänka).

Med det sagt har Guldbaggejuryn i år spridit ut de tyngsta priserna över i huvudsak tre filmer: ”Efterskalv”, ”Tjuvheder” och ”Flocken”. Och även om Peter Grönlunds ”Tjuvheder”, som bland annat utsågs till årets bästa film av Svenska filmkritikerförbundet härom veckan, fick flest priser totalt var den inte ens nominerad i kategorin Bästa film (vilket om något är ett bevis på vilket starkt svenskt filmår 2015 var).

Med galans tyngsta priser, Bästa film och Bästa regi, och för all del en otroligt välförtjänt birollsbagge till Mats Blomgren som pappan, är ”Efterskalv” och Magnus von Horn ändå kvällens stora vinnare. Men märkligt, och trist, att man tycks ha velat ge ”En man som heter Ove” ett tröstpris i och med vinsten till Rolf Lassgård för Bästa manliga huvudroll – vilken givetvis borde ha tilldelats Ulrik Munther som unge John i ”Efterskalv”.

Annons
X

Regissören Magnus von Horn tillsammans med Ulrik Munther som gör huvudrollen i filmen ”Efterskalv”. Foto: Lukasz Zalt/Triart film

Peter Grönlund bör självklart ändå vara nöjd med de fem priserna, och framför allt den Bästa manus-statyett han fick med sig hem.

Även värt att notera: årets på förhand mest givna vinst uteblev i och med att Lisa Holmqvist och ”Flocken” vann Bästa originalmusik-baggen som alla experter på förhand utsett Benny Andersson och ”Cirkeln” till vinnare av. Just ganska sorgligt undanskymda ”Cirkeln” borde för övrigt åtminstone ha tilldelats baggen för Bästa visuella effekter som nu i stället gick till ”LasseMajas detektivbyrå – Stella Nostra”.

Välförtjänt var Årets nykomling som tilldelades strålande Bianca Kronlöf i fina debuten ”Svenskjävel”, liksom givetvis årets hedersbagge, som i år gick till Birgitta Andersson, Teskedsgumma, ”Från A till Ö”-Hedvig och en både älskad och fenomenal skådespelare (som bland annat nominerades till en Guldbagge 1995 för sin insats i ”Jönssonligans största kupp”). Och hur finstämt porträttet ”Jag är Ingrid” än är blev det ”Förvaret”, vars skildring inifrån Migrationsverkets låsta förvar tycks mer aktuell än någonsin, som utsågs till Bästa dokumentär. Och publikens pris gick som väntat till ”En man som heter Ove”.

Ett gott filmår inte alls oävet summerat sett till Guldbaggejuryns vinnarlista. Låt oss hoppas juryn fortsätter att premiera det den anser vara kvalitet, och inte nominerar filmer enkom baserat på dess publikdragande förmågor. Skulle nu kvalitet och publikt inte sammanfalla finns det ju numera dessutom ett helt eget pris där faktiskt just tittarna avgör vinnaren: Biopublikens.

Annons
X

Producententerna Madeleine Ekman och Mariusz Wlodarski, vänster, tar emot priset Bästa film för filmen "Efterskalv".

Foto: Jessica Gow/TT Bild 1 av 2

Regissören Magnus von Horn tillsammans med Ulrik Munther som gör huvudrollen i filmen ”Efterskalv”.

Foto: Lukasz Zalt/Triart film Bild 2 av 2
Annons
X
X
X
X
Annons
X