Annons
X
Annons
X

Efter bluffarna – nu skärps kraven för fondbyten

Tusentals pensionssparare har lurats att byta fonder av oseriösa aktörer. Nu skärper Pensionsmyndigheten kraven och inför en signering när man byter fonder.

Anmälningarna mot PPM-bolagen

Foto: Christine Olsson/TT

Pensionsmyndigheten har på kort tid polisanmält två olika fondförmedlare, Svensk fond & försäkringsanalys och Lundstedt fond och finans, som de menar har agerat oseriöst.

Bland annat har myndigheten blivit varse att dessa har bytt fonder åt pensionssparare utan att de själva godkänt bytet.

– Det vi har märkt är att en hel del personer inte har varit medvetna om att fonderna har bytts. Det är i vilket fall vad de säger när de ringer till oss, säger Max Hellström, pressekreterare på Pensionsmyndigheten.

Annons
X

Myndigheten har granskat IP-adresser och upptäckt att det har förekommit dubbla inloggningar i premiepensionssystemet och noterat att runt 3000 fondbyten har skett genom dubbelinloggning, och då till de två polisanmälda bolagens fonder. Med mobilt Bank-ID kan man nämligen logga in dubbelt.

För att försöka täppa till bristerna i systemet och bättre värna konsumenten skärper nu Pensionsmyndigheten kraven för att göra fondbyten.

– Dels måste man logga in som vanligt och sedan när man har gjort ett fondbyte måste man signera det också, säger Max Hellström.

Stäng

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Att genomföra ett fondbyte blir alltså som att betala en räkning på internetbank. Det blir ett extra steg jämfört med tidigare.

    Kan problemet med oseriösa aktörer upphöra nu?

    – Helt och hållet kommer vi inte att komma undan problemet. Men kravet på signering kommer att göra dig som kund uppmärksam på om någon annan gör ett byte åt dig, säger Max Hellström.

    Kunder som har upptäckt att deras fonder bytts kan enkelt byta tillbaka till de fonder som de själva vill spara pengar i.

    – Människor måste bli medvetna om att inte logga in med sitt mobila Bank-ID när någon okänd person ringer och ber dig att göra just det, säger Monica Petersson, pensionsexpert på Pensionsmyndigheten som också har bloggat om de bedrägliga metoderna som använts.

    Hon säger att pensionssparare som har råkat ut för oseriösa aktörer uppgett att de är mycket påstridiga för att få den som blivit uppringd ska logga in.

    – De som ringer är slipade och vissa personer har uppfattat det som om att de har blivit kontaktade av oss på Pensionsmyndigheten, säger Monica Petersson.

    Annons
    Foto: Christine Olsson/TT Bild 1 av 1
    Annons
    X
    X
    X
    X
    Annons
    X