Annons
X
Annons
X

E-handeln trotsar lågkonjunkturen

Detaljhandeln på internet växer med 14 procent visar E-barometern för 2012. Det är den största ökningen sedan finanskrisens början. Konsumenternas pengar rör sig från gatubutiker till nätet, och trenden är extra synlig på elektronikmarknaden.

Expert, Onoff och flera av Sony Centers butiker. Konkurserna inom elektronikbranschen har avlöst varandra. Men bolag på nätet går i motsatt riktning. E-handelsföretaget Dustin har sedan finanskrisens början ökat sin försäljning med 50 procent.

Expansionen syns tydligt på lagret i Rosersberg, i de norra utkanterna av Stockholm. Lagerarbetarna går om varandra med snabba steg och hämtar datorer, surfplattor och telefoner som står staplade på en yta nästan lika stort som tre fotbollsplaner. Härifrån skickas varje vardag mer än 20 000 varor till kunder i hela Norden. Någon kris märker Göran Lindö, ansvarig för Dustins e-handel, inte av.

– Konkurrensen har ökat men det har även antalet kunder som föredrar att handla på internet och verktygen för marknadsföring på nätet. Så totalt sett är möjligheterna bara större, säger han.

Annons
X

Det är inte bara elektronikbranschen som växer på nätet. E-barometern som släpps idag av Posten visar att samtliga branscher går bättre på nätet än i den rent fysiska butikshandeln. Medan detaljhandeln generellt endast ökade med omkring 2 procent landade tillväxten på nätet på 14 procent under 2012. Störst var ökningen under årets sista månader och det samtidigt som julhandeln i övrigt för första gången på denna sida om millennieskiftet inte slog rekord.

– Det var som om proppen gick ur. Vi har sett att det har varit bra tryck hela året men jag hade inte kunnat drömma om att det skulle bli så stora volymer i december som det blev, säger Arne Andersson, Postens e-handelsexpert.

Totalt omsätter e-handeln nu 31,6 miljarder kronor, varav hemelektronik och kläder och skor tillsammans står för nästan hälften. E-handeln står fortfarande bara för några procent av den totala detaljhandeln, men bland branscherna som växer snabbast sticker sport och fritidsprodukter ut med en tillväxt på 27 procent.

Något som nu förvånar Posten är att ökningen under jul har hållit i sig under början av 2013. Både i januari och i februari var försäljningen långt över Postens prognoser.

– Det är två-siffriga procenttal på tillväxten jämfört med vad vi hade prognostiserat. Vi får vänja oss vid den här volymökningen, säger Arne Andersson.

Mer än nio av tio konsumenter uppger att de har handlat varor på internet, och en övervägande majoritet säger att de har handlat något under de senaste tre månaderna. Unga storstadsmänniskor är vanliga e-handlare, och internet kommer sannolikt fortsätta vinna andelar i takt med att de yngre handlarna blir äldre och får större plånböcker. Men de hushåll som målas upp som mest köpstarka i rapporten E-barometern är något överraskande gifta småstadspar i 50 till 64-årsåldern utan hemmaboende barn. En anledning är att det är de traditionella postorderföretagen som har starkast grepp om internetmarknaden. Bland klädföretaget Ellos kunder lägger idag åtta av tio kunder sin beställning via internet.

Att konsumenter i alla åldrar oftare väljer nätet framför butiker på stan gör att pengarna håller på att byta kanal enligt Jonas Arnberg, konsultchef för handel på HUI Research, och det leder i sin tur till en strukturförändring på detaljhandelsmarknaden.

– Du märker den bland bokhandlarna, helt enkelt för att det knappt finns några bokhandlar på stan längre. Du ser förändringen i en utslagning av elektronikbutiker och vi kommer se den i ett minskat behov av butiksyta, säger Jonas Arnberg.

Han anser att förändringen som pågått under de senaste tio åren sannolikt kommer att överträffas när konjunkturen vänder och i takt med att allt fler stora butikskedjor blir aggressivare på nätet. Då kan den snabba tillväxten leda till större utmaningar för e-handeln.

Experter anser att med allt fler internetbutiker kommer kundernas krav att öka, inte minst på bättre och fler leveranslösningar. Många e-handlare kommer också tvingas hantera fler returer, som kunderna i allt högre grad vill göra gratis och enkelt. Något som kan gynna kedjorna som tagit sin ut på nätet. Returer kan nämligen bli lättare att hantera för stora kedjor med många fysiska butiker än för en liten internetbutik, säger Jonas Arnberg som ser framför sig att det är de stora e-handelsföretagen som framför allt kommer att växa framöver, troligtvis på de mindre företagens bekostnad.

– Expansionen är inte bara positiv. Det finns något läskigt med att handeln kan bli ännu mer koncentrerad på nätet än i fysisk miljö.

Några vanliga e-handelstyper

Via e-handelsanalysen har Posten tagit fram vilka svenska hushåll som handlar mest på nätet. Och visst näthandlar unga mycket, men listan toppas trots det av ett gift par i 50–64-års-åldern boende i en svensk småstad. Här är fyra vanliga e-handelstyper.

Namn: Britt-Marie och Lars-Göran
Bor:
I enfamiljshus i småstad, i Boden, Härnösand, Bollnäs, Söderhamn eller Västervik
Gör: Jobbar inom vård och omsorg
Ålder: 50 till 64 år
Familj: Gifta par utan hemmaboende barn
Värderingar, intressen och konsumtion: Britt-Marie och Lars-Göran är friluftsintresserade, traditionalistiska kollektivister som tycker om att sportfiska, jaga och åka längdskidåkning.
De handlar ofta byggmaterial och bensin, och på postorder.
Genomsnittligt antal paket under 2012: 9

Köpstarka familjen

Namn: Helen och Björn
Bor: I villaförort nära storstad, som Huddinge, Järfälla, Täby, Lomma eller Partille
Gör: Jobbar inom finansiell verksamhet och med företagstjänster.
Ålder: 36 till 49 år
Familj: Par med hemmaboende barn
Värderingar, intressen och konsumtion: Helen och Björn är ekonomi- och hus/trädgårdsintresserade, förändringsbenägna individualister. De tycker om att segla, spela golf och åka utför och handlar ofta vin, sportartiklar till barnen och byggmaterial.
Genomsnittligt antal paket under 2012: 8,8

Stora barnfamiljen

Namn: Camilla och Stefan
Bor: I hus i villaförort eller i medelstora städer, i Kumla, Svedala, Jönköping, Lidköping eller Trollhättan
Gör: Jobbar med handel och kommunikation
Ålder: 36 till 49 år
Familj: Gift par med hemmaboende barn
Värderingar, intressen och konsumtion: Camilla och Stefan är barnorienterade, traditionalistiska kollektivister som spelar golf, ägnar sig åt föreningsverksamhet, besöker sportevenemang och handlar ofta sportartiklar, barnkläder och leksaker.
Genomsnittligt antal paket under 2012: 8,6

Pensionärerna

Namn: Sigrid och Östen
Bor: I mindre jordbruksfastigheter i glesbygd, såsom Älvdalen, Övertorneå, Pajala, Bräcke och Sorsele
Gör: Pensionärer
Ålder: 65 och äldre
Familj: Gifta par utan hemmaboende barn
Värderingar, intressen och konsumtion: Sigrid och Östen är friluftsintresserade, traditionalistiska kollektivister. De tycker om jakt, friluftsliv och sportfiske och handlar ofta bildelar och biltillbehör, bensin och på postorder.
Genomsnittligt antal paket under 2012: 8,4

Källa: E-barometern 2012

Testa dig själv! Har du koll på dina pengar?

QUIZ: Vad kan du om dem på nya sedlarna?

quiz.svd.se

QUIZ: Vem är det du ser på sedeln?

quiz.svd.se

QUIZ: Vad kan du om världens valutor?

quiz.svd.se
Annons
Annons
X
Annons
X
Annons
X