Annons
X
Annons
X

Drömmötet: Wiktor, 8, fick träffa Minecraft-idolen

Wiktor drömmer om att bli programmerare. Mötet med Jens ”Jeb” Bergensten, som jobbar med Minecraft, var en riktig drömträff.

Jens och Wiktor är överens om att en av programmerarens viktigaste egenskaper är tålamod. ”Även om det blir fel måste man försöka lösa och fortsätta”, säger de.

Jens och Wiktor är överens om att en av programmerarens viktigaste egenskaper är tålamod. ”Även om det blir fel måste man försöka lösa och fortsätta”, säger de. Foto: Tomas Oneborg

Äventyrs- och byggspelet Minecraft är den största svenska spelsuccén någon­sin. Minecraft slog igenom på allvar 2010. Då hade det sålts i 700 000 exemplar. Spelföretaget Mojang, som skapade Minecraft, ­såldes 2014 till Microsoft för 18 miljarder. I dag har spelet sålts i över 100 miljoner exemplar på alla plattformar. Jens Bergensten är spelutvecklare och chefsdesigner för spelet.

–  Det bästa med mitt jobb är att det är väldigt varierat och kreativt. Jag får ofta göra nya saker som är väldigt roliga att testa. I datorspel ser man direkt hur det blir. Det är roligt att se om det blir som man tänkt sig, säger Jens.

När man kliver in på Mojang i Stockholm är det nästan som att kliva in i en låtsasvärld. Överallt står det fina priser som de fått, och de välkända figurerna från spelet syns överallt. Jens Bergensten har varit intresserad av spel, av alla slag, sedan han var liten. Han började programmera själv när han var i elvaårsåldern.

Annons
X

–  Jag älskade att spela, men visste inte hur man gjorde tv-spel. En kompis pappa sa att man gör spel genom att programmera. Då fick jag en bok och började göra färgglada mönster. Det var så jag kom igång, berättar Jens.

Wiktor började programmera för några år sedan när han ville skapa en egen webbsida. Nu programmerar han väldigt mycket. Foto: Tomas Oneborg

Wiktor: Vilket yrke drömde du om som barn?

–  Jag ville göra spel. Men det var inte självklart att det skulle vara datorspel. Jag funderade på att göra andra sorters spel, och jag provade också att lajva (rollspel) men det var inte min grej.

Wiktor: Hur kom det sig att du började jobba på Mojang?

–  Jag gjorde mina egna spel på fri­tiden. Så var jag på ett gamejam, där man träffar ­andra som gör spel. Via några där lärde jag känna en annan ­kille som jobbar här, Daniel Kaplan, och Markus Persson som skapade Minecraft. När Minecraft började växa skapade Markus företaget Mojang. Han letade efter personer som kunde ta hand om Minecraft och då började jag.

Wiktor: Kan du berätta om dina arbetsuppgifter?

–  Minecraft är min huvuduppgift. Jag ansvarar för vilka nya saker vi ska lägga till i spelet, programmerar och ritar grafik.

Wiktor: Finns det några nackdelar med ditt jobb?

–  Inom spelutveckling har man deadlines, ett datum då man måste vara klar med saker. Det kan vara väldigt stressigt ibland när det är mycket som ska göras.

Foto: Tomas Oneborg

Wiktor: Hur kommer det sig att Minecraft har blivit så ­populärt?

–  Jag tror att det handlar om att du kan bygga saker – det är enkelt att förstå hur man bygger och det finns inte direkt några begränsningar. Jag tror att många barn blir inspirerade att bygga större och bättre saker, och sedan finns det äventyr också.

Wiktor: Har du några råd till barn som vill lära sig programmera och jobba med spel?

–  Det är en svår fråga för i dagsläget finns det jättemycket hjälpmedel som man kan använda. Det jag skulle säga är att använda en sökmotor och hitta tips, och även kolla på ­tutorials på Youtube.

Wiktor: Vad är det svåraste med att koda?

–  Det som är svårast är när man råkar ut för en bugg och man inte vet varför. Då kan man sitta med den i flera timmar.

Wiktor: Brukar du själv spela Minecraft?

–  Periodvis. Jag spelar i långa perioder, sedan tar jag paus och spelar inte alls.

Wiktor: Vad gör du när du inte jobbar?

–  Då tar jag hand om min familj, jag har en fru och en son som fyllde ett år nyligen. Och så spelar jag datorspel.

Annons

Jens och Wiktor är överens om att en av programmerarens viktigaste egenskaper är tålamod. ”Även om det blir fel måste man försöka lösa och fortsätta”, säger de.

Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 3

Wiktor började programmera för några år sedan när han ville skapa en egen webbsida. Nu programmerar han väldigt mycket.

Foto: Tomas Oneborg Bild 2 av 3
Foto: Tomas Oneborg Bild 3 av 3
Annons
X
Annons
X