Annons
X

Dofterna får oss att shoppa loss

Musik och inredning är beprövade ingredienser i handeln. Men även dofter är viktiga i shoppingupplevelsen. En amerikansk forskare har med olika försökt visat att doften ska vara enkel för att få konsumenterna att spendera mer.

Foto: SCANPIX

Nej, något helt nytt är det här inte. En rad företag alltifrån hotell till bilförsäljare använder doft för att bygga varumärken – även på den svenska marknaden.

Det nya är att den amerikanska forskaren och psykologen, Eric Spangenberg vid Washington State University’s College of Business, har visat hur viktigt det är med rätt doft för att lyckas övertyga kunderna.

Försök med olika dofter visade att det är viktigt att inte använda fel dofter, eller alltför komplexa – de kan i värsta fall ge motsatt effekt. Med en enkel doft som apelsin fick han försäljningen att öka med 20 procent, jämfört med de komplexa doftupplevelserna i experimentet.

Annons
X

Testa dig själv! Vad kan du om företagen?

QUIZ: Vilka tog över när Swissair konkade?

quiz.svd.se

QUIZ: ”Riktigt skägg, riktig öl.” Vilken öl?

quiz.svd.se

QUIZ: Vilket bolag tillhör den här loggan?

quiz.svd.se
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X

Mer från Startsidan

Annons
X