Annons
X
Annons
X

Direktrapport: Polisens hemliga register

Över 4 000 romer finns samlade i ett olagligt register hos polisen, avslöjade DN på måndagen. Många av de personer som förekommer i datafilen är ostraffade och mer än 1 000 av dem är barn. Skånepolisen har kommit med flera olika förklaringar till registret. SvD rapporterade om händelseutveckling under dagen.

En manifestation hölls på Mynttorget i Stockholm på måndagskvällen som reaktion mot polisens hemliga register.

En manifestation hölls på Mynttorget i Stockholm på måndagskvällen som reaktion mot polisens hemliga register. Foto: TOMAS ONEBORG

09:16 Hannes Delling:
Hej och välkomna till SvD:s liverapport om DN:s avslöjande om att svenska polisen har ett register över romer.

09:19 Hannes Delling:
Detta har hänt:

Över 4 000 romer finns samlade i ett register hos polisen, skriver DN. Många av de personer som förekommer i registret är ostraffade och mer än 1 000 av dem är barn.

Enligt uppgifter till DN kan minst ett 70-tal anställda vid polisen fritt slå i registret, men troligen har långt fler fri tillgång till registret.

Registret innehåller många helt ostraffade människor. Här finns samhällsdebattörer, kulturpersonligheter, idrottare och fritidspolitiker. Och massor av helt vanliga familjer med romska rötter är med i registret, varav många barn så unga som två år gamla.

09:20 Hannes Delling:
När jag talade tidigare i morse med Lars Förstell på Skånepolisen bekräftade han att de hittat ett register med sådana uppgifter som det talats om. Han sade att myndigheten inte låg bakom detta, utan att teorin i nuläget är att en ensam polisman gjort detta, enligt honom, olagliga registret över 4000 svenska romer.

Annons
X

09:22 Hannes Delling:
Många svenska romer har reagerat med bestörtning över uppgifterna. Soraya Post, aktivist som anlitas internationellt, bland annat av Europarådet, sade tidigare i morse till mig att hon inte var förvånad.

09:23 Hannes Delling:
Romska språkröret Soraya Post säger så här till SvD om uppgifterna om registret:
– Det var inte förvånande. Jag har förstått att det alltid funnits register, man har alltid kartlagt romer. Om inte regeringen agerar aktivt och nationellt så kommer antiziganismen att eskalera.

09:25 Hannes Delling:
Politiska kommentarer har börjat trilla in. Vänsterpartiet kräver att justitieminister Beatrice Ask (M) ska komma till justitieutskottet och ge sin syn på frågan.

09:26 Hannes Delling:
Miljöpartiets migrationspolitiska talesperson Maria Ferm tycker att polisens dataregister är oroväckande.
– Det är obehagligt att det har funnits ett etniskt register över romer. Det är olagligt och någonting som inte får förekomma. Därför kommer jag ta ett initiativ till ett extra möte med Rikspolisstyrelsens styrelse för att Rikspolisstyrelsens chef ska redogöra för vad som har hänt, vem som ansvarar för det här och hur man ska agera, säger hon till nyhetsbyrån TT.

09:26 Hannes Delling:
Miljöpartiets migrationspolitiska talesperson Maria Ferm vill att de ansvariga ställs till svars:
– Om det är så att vi har ett olagligt register så måste det så klart avskaffas och ansvariga måste ställas till svars.

09:32 Hannes Delling:
Många vill höra vad justitieministern har att säga om avslöjandet. Romska kulturföreningen i Malmö har begärt ett möte med justititeminister Beatrice Ask.
– Min första reaktion är att det är väldigt obehagligt och skrämmande, det är så små barn som finns med i de här registret. Och det går så långt tillbaka, jag har släktingar som redan är avlidna som är med i det här registret. Det är flera generationer som är registrerade. Vad syftet är med det här registret vet vi inte, det har polisen inte kunnat säga, säger Erland Kaldaras i Romska kulturföreningen i Malmö till TT.

09:33 Hannes Delling:
Romernas historia i Sverige har kantats av förföljelse, trakasserier och diskriminering. Här är några av de viktigaste stolparna.

09:47 Hannes Delling:
Detta har alltså hänt:

Över 4 000 romer finns samlade i ett register hos polisen, skriver DN. Många av de personer som förekommer i registret är ostraffade och mer än 1 000 av dem är barn.

Enligt uppgifter till DN kan minst ett 70-tal anställda vid polisen fritt slå i registret, men troligen har långt fler fri tillgång till registret.

Registret innehåller många helt ostraffade människor. Här finns samhällsdebattörer, kulturpersonligheter, idrottare och fritidspolitiker. Och massor av helt vanliga familjer med romska rötter är med i registret, varav många barn så unga som två år gamla.

09:48 Hannes Delling:
Romska Kulturcentret i Malmö håller presskonferens klockan 14 i dag, med anledning av uppgifterna om polisens register över romer. Polisen i Skåne hade för någon timme sedan inte planerat någon presskonferens.

09:49 Hannes Delling:
Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt ställer hårda krav på Rikspolisstyrelsen.
– Vi har begärt att högsta polisledningen går ut och förklarar sig omedelbart. Inom några timmar. Dessutom måste Beatrice Ask komma till justitieutskottet och förklara vad hon vet, säger han till DN.

09:52 Hannes Delling:
Antiziganism, alltså fördomar mot romer, är utbredd även i Sverige. Aftonbladets ledarskribent Anders Lindberg skrev nyligen om det.

09:53 Hannes Delling:
”Registreringen av romer är olaglig, oacceptabel och måste upphöra omedelbart” skriver Morgan Johansson, Socialdemokrat och ordförande i justitieutskottet på Twitter.

09:56 Hannes Delling:
Lars Förstell på Skånepolisen säger till TT att polisen har tillstånd att upprätta register för särskilda utredningar.
De finns under en begränsad tid och kan innehålla uppgifter om personer och deras eventuella kriminella samröre.
– Det förefaller på materialet i Dagens Nyheter att det rör sig om den här typen av särskild utredning. Men vi har inget tillstånd till ett register med ett sådant innehåll och det strider mot vad som ska gälla, säger han till TT.

09:56 Hannes Delling:
Lars Förstell på Skånepolisen säger till TT att register finns för att kartlägga grov brottslighet och där går att finna personliga kopplingar mellan misstänkta.
Men ett register för sökning med inriktning på romer har alltså även matats in.
Lars Förstell kan ännu inte säga om det verkligen upprättats i Lund, dess exakta innehåll eller hur länge det har funnits.
– Det är ett stort arbete som ligger bakom och man måste ha genomgått utbildning för att använda programmet, säger han till TT.

10:01 Hannes Delling:
Polisen i Skåne har hunnit ändra storyn flera gånger bara på några timmar. Tidigt i morse sade presstalespersonen Lars Förstell så här till Expressen:
”Det finns inget fog för det påståendet. Det låter helt orimligt.”
När SvD talade med honom vid 7-tiden sade han i stället att en enskild polis antagligen låg bakom registret - om det fanns.
Nu vid 10-tiden antyder Skånepolisen att det rör sig om vad man kallar en ”särskild undersökning” och att ”det är ett stort arbete som ligger bakom och man måste ha genomgått utbildning för att använda programmet”.

10:03 Hannes Delling:
Trycket ökar på justitieminister Beatrice Ask (M). Romska kulturföreningen i Malmö har begärt ett möte med Beatrice Ask och Socialdemokraternas Morgan Johansson, Vänsterpartiets Jonas Sjöstedt och Miljöpartiet kräver också svar av Beatrice Ask om hur detta kan ha gått till.

10:05 Hannes Delling:
Under måndagsförmiddagen fick Justitieombudsmannen in sin första anmälan från en person som vill att JO undersöker om polisen brutit mot lagen.

– Vi har just fått in en anmälan via e-post och vi kommer att fundera på hur den ska hanteras. Vi kan inte diskutera hur vi ska handlägga den eller hur JO ska förhålla sig till andra tillsynsmyndigheter, exempelvis datainspektionen, på det här området som har i uppdrag att titta på polisens register och personuppgiftsbehandlingar, säger Per Lagerud, byråchef på JO, till tidningen Expressen.
Han tror även att fler JO-anmälningar kommer in.

10:18 Hannes Delling:
Polisens kartläggning av romer kommer enligt Metro troligen att granskas av Säkerhets- och integritetsskyddsnämnden.
Nämnden, som har tillsyn över brottsbekämpande myndigheter och användningen av personuppgifter, kände inte till registret före DN:s avslöjande.

10:20 Hannes Delling:
Justitieminister Beatrice Ask kommenterar skriftligt uppgifterna till TT om ett polisregister över romer.
”Polisens möjlighet att föra register är lagreglerad. Uppgifter om en person får inte behandlas enbart på grund av vad som är känt om personens ras eller etniska ursprung. Det är inte bara viktigt utan absolut nödvändigt att de rättsvårdande myndigheterna nu går till botten med den information som kommit fram”.

10:32 Hannes Delling:
Registret som polisen gjort drivs med avancerad analysmjukvara från numera IBM-ägda I2 Group, avslöjar Computer Sweden. Enligt tidningen kostar den avancerade mjukvaran 120000 kronor för en licens som några få kan använda. Verktyget Analyst's Notebook används av underrättelsetjänster över hela världen.

10:34 Hannes Delling:
Diskrimineringen av romer är utbredd. Diskrimineringsombudsmannen, DO, håller på att ta upp ett ärende där svenska romer nekats att handla på bensinmackar, i en granskning som Sveriges Radio gjort som fick stor uppmärksamhet.

10:35 Hannes Delling:
Integrationsminister Erik Ullenhag kommenterar nu registret för TT:
– Det här är minst sagt upprörande, registrering på etnisk grund är olaglig och hör inte hemma i ett rättssamhälle, säger integrationsminister Erik Ullenhag (FP).

10:36 Hannes Delling:
TT frågar integrationsminister Erik Ullenhag hur romer ska kunna känna förtroende för det svenska rättssamhället efter avslöjandet.
– Just när det gäller romer så riskerar man att tappa förtroendet för det svenska samhället. Romer är en grupp som diskriminerats och utsatts för utanförskap under mycket, mycket lång tid. Det gör det särskilt angeläget att polisen går till botten med uppgifterna och att det blir ett rättsligt efterspel, säger han.

10:39 Hannes Delling:
”Det här för tanken till 30-talets Tyskland”. Så säger Erland Kalderas, ordförande för Romska ungdomsförbundet i tv-klippet på SvD.se.

10:43 Hannes Delling:
Avslöjandet om att polisen har kartlagt svenska romer går vidare med vad som vissa skulle kunna ses som hårklyverier. Skånepolisens informationsdirektör Lars Förstell säger nu till Aftonbladet att det inte handlar om ett register över romer, utan om ”en datafil” gjord under en så kallad särskild utredning.
– Det här är inget register utan en analysfil som man upprättat inom kriminalunderrättelsetjänsten för att se vilken relation människor har till varandra, säger han till Aftonbladet.

10:49 Lars Westin:
Polisen får väl som vanligt förtroendet att utreda sig själv!

10:52 Hannes Delling:
Barnombudsmannen Fredrik Malmberg är mycket kritisk på Twitter över avslöjandet om att polisen registrerat romer. På torsdag ska han träffa alla länspolismästare för att tala om barnets mänskliga rättigheter och polisens ansvar. ”Rätt i tiden”, twittrar han.

10:59 Hannes Delling:
Hej är du nytillkommen? Detta har alltså hänt:

Över 4 000 romer finns samlade i ett register hos polisen, skriver DN. Många av de personer som förekommer i registret är ostraffade och mer än 1 000 av dem är barn.

Enligt uppgifter till DN kan minst ett 70-tal anställda vid polisen fritt slå i registret, men troligen har långt fler fri tillgång till registret.

Registret innehåller många helt ostraffade människor. Här finns samhällsdebattörer, kulturpersonligheter, idrottare och fritidspolitiker. Och massor av helt vanliga familjer med romska rötter är med i registret, varav många barn så unga som två år gamla.

Polisen har hittat registret, men menar att det är en ”analysfil” som gjort till en så kallad ”särskild händelse”, och inte ett register.

Oppositionen har krävt svar av justitieminister Beatrice Ask och att hon ska komma till justitieutskottet.

11:01 Erik Paulsson Rönnbäck:
Enligt Justitieombudsmannen, JO, har nu sammanlagt fyra personer anmält Skånepolisens register över ”kringresande”.

11:22 Hannes Delling:
Nu har polisens register över romer och ”kringresande” även anmälts till Justitiekanslern och Datainspektionen, av Juridikfronten, en partipolitiskt och religiöst obunden ideell förening, vars syfte är att ”tillse att legitima rättsliga processer inleds och drivs mot företrädare för nationalistiska och högerpopulistiska partier och organisationer, i syfte att belysa och motverka dessas brottsliga och eljest klandervärda gärningar”, enligt TT.

11:22 Erik Paulsson Rönnbäck:
Skånepolisens register över romer diskuteras under hashtaggarna #enskam, #romgate, och #granskapolisen på mikrobloggen Twitter.

11:30 Hannes Delling:
Integrationsminister Erik Ullenhag kommenterar uppgifterna om ett register för DN:
– Det här är registrering på etnisk grund, det är olagligt. Jag blir ledsen, det finns ju en historia med övergrepp som drabbat romer, säger Erik Ullenhag till DN.

11:30 Hannes Delling:
Erik Ullenhag säger till DN att han tror att romers förtroende för staten drabbas:
– Det påverkar förtroendet negativt för staten och hela samhället. Vi ska komma ihåg att den romska gruppen drabbats av tvångssteriliseringar och diskriminering tidigare. Det finns redan ett stort förtroendegap.

11:36 Hannes Delling:
Justitieminister Beatrice Ask har talat med nyhetsbyrån TT och reagarar starkt på uppgifterna:
– Jag blir chockad, för jag vet ju att vi har lagar och regler som är väldigt noggranna när det gäller polisens möjligheter att behandla personuppgifter. Man får inte behandla uppgifter om personer bara på grundval av en persons ursprung, säger hon till TT.

11:37 Hannes Delling:
Beatrice Ask säger till TT att hon kräver en ordentlig genomlysning:
– Nu har jag krävt och utgår ifrån att jag får en ordentlig genomlysning av vad som är fakta i detta och på vilket sätt det hanteras. Vad jag förstår så är det inte Rikspolisstyrelsen som haft kunskap om detta, men innan vi fått alla fakta på bordet är det litet svårt att säga hur det ser ut, säger hon.
– Det ska vara ordning och reda på hur polisen hanterar personuppgifter. Vi lade en ny polisdatalag som gäller från 2012, och det är otroligt viktigt att man följer den.

11:40 Mikaela Åkerman:
Ola Kronkvist är lärare och forskare på polisutbildningen i Växjö. Han beskriver programmet Analyst's Notebook som polisens ”vassaste verktyg” när det bland annat kommer till att kartlägga kriminella nätverk.
– Det är ett jätteviktigt arbete för svensk polis. Man lägger in personer i en databas utifrån vissa parametrar och sedan kan systemet koppla ihop de här personerna på olika sätt.
Enligt Ola Kronkvist kan det till exempel handla om personer som ingår i en viss firma eller supporterklubb.
– Om den personen samtidigt ingår i ett kriminellt MC-gäng läggs det också in som en parameter för att man snabbt och enkelt ska kunna koppla ihop nätverk och se hur de är beskaffade, säger han.

11:41 Mikaela Åkerman:
Polisforskaren Ola Kronkvist fortsätter:
– Det som någon, eller några handlar det väl om, gjort nu är att de lagt in etnicitet som en parameter vilket naturligtvis inte är tillåtet. Och sedan har man registrerat personer som är polisiärt ointressanta; folk som födda på 1800-talet och små barn, säger han och tillägger:
– Så det är både olagligt och dumt.

11:41 Mikaela Åkerman:
Polisforskaren Ola Kronkvist jämför registreringen med om polisen skulle börja registrera fotbollssupportrar enbart efter färgen på deras halsdukar – ”då skulle man börja skräpa ned systemen med massa onödig information”.
– Det är väl dumheten i det, och olagligheten att det är etnicitet. Sedan har man uppenbarligen registrerat släktskap så att man har kunnat skapa de här romerska släktträden, och det ger ju en väldigt bitter eftersmak, säger han.

11:41 Mikaela Åkerman:
Polisforskaren Ola Kronkvist har själv inte använt programmet och vet inte hur konkret en misstanke behöver vara för att en person ska föras in i verktyget, men menar att ”de på något sätt ska vara en viktig komponent i ett kriminellt nätverk för att de ska läggas in”.
– Så att lägga in barn och gamla är bara korkat, och etnicitet är ju lika olagligt att registrera som sexuell läggning eller religiös tro.
Han har svårt att se på vilket sätt registreringen skulle kunna fylla en funktion.
– Jag tycker det låter helt meningslöst. Att kartlägga bidragsbedrägerier är kanske den enda rationella förklaringen jag kan se till att registrera hela familjer och släktskap, men det verkar oerhört långsynt och opraktiskt att använda Analyst's Notebook till det. Det är ingen rimlig förklaring.

11:45 Erik Paulsson Rönnbäck:
Min kollega, reportern Frida Svensson, har intervjuat Mats Åhlund som är chef för Rikseheten för polismål, som utreder brott inom polisen. Enligt honom har det ännu inte kommit en anmälan mot Skånepolisens register över romer, men Skånepolisen har själva anmält registret.
– Jag har fått i uppgift att det upprättats en anmälan på polismyndigheten men jag har inte sett den ännu. Jag har som avsikt att sätta mig in i detta så fort som möjligt, säger Mats Åhlund till SvD.se.

11:46 Erik Paulsson Rönnbäck:
SvD.se: Vad kan det här innebära? – Det är alldeles för tidigt och säga vad det här kan leda till, säger Mats Åhlund, chef för Riksenheten för polismål. SvD.se: Har ni behandlat liknande fall? – Vi bekanta med sådana här ärenden, även om det var många år sedan nu. Men händelsen som sådan är inte så främmande så att vi inte klarar av att ta hand om det.

11:49 Hannes Delling:
Hej vi liverapporterar om avslöjandet om att polisen har ett register över 4000 romer, som DN skriver om.

Många av de personer som förekommer i registret är ostraffade och mer än 1 000 av dem är barn, enligt DN.

Enligt uppgifter till DN kan minst ett 70-tal anställda vid polisen fritt slå i registret, men troligen har långt fler fri tillgång till registret.

Registret innehåller många helt ostraffade människor. Här finns samhällsdebattörer, kulturpersonligheter, idrottare och fritidspolitiker. Och massor av helt vanliga familjer med romska rötter är med i registret, varav många barn så unga som två år gamla.

En lång rad politiker har gått ut och varit starkt kritiska under förmiddagen.

11:49 Hannes Delling:
Detta kom nyss in: Diskrimineringsombudsmannen har inlett ett ärende och ska granska polisens register över romer. Det säger diskrimineringsombudsmannen Agneta Broberg till SvD.
– Det jag ser här är att det handlar om en etnisk profilering och troligtvis diskriminering, det är djupt allvarligt. Vi har redan börjat agera. Vi har varit kontakt med en rad myndigheter idag. Från vår sida kommer vi att kontakta Skånepolisen och Rikspolisstyrelsen. Vi har inlett ett ärende, säger diskrimineringsombudsmannen Agneta Broberg till SvD.

11:52 Erik Paulsson Rönnbäck:
Jag har intervjuat Ellinor Bollman, kommunikationschef på Barnombudsmannen. Enligt henne har BO inlett en kontakt med
säkerhets- och integritetsskyddsnämnden i frågan om Skånepolisens romregister.

– Till att börja med är det inte tillåtet för polisen i Sverige att föra register om barn på det här sättet. Det kan vara så att de inte har en möjlighet ens att klaga, då blir det en form av rättslöshet, säger Ellinor Bollman till SvD.se.

SvD.se: På vilket sätt blir det allvarligare för att personerna i registret är barn?
– Därför att de är just barn och inte har samma möjligheter som vuxna. I värsta fall kan de leva utan att veta om att de är registrerade.

11:54 Erik Paulsson Rönnbäck:
Enligt Ellinor Bollman har BO ett sedan tidigare inplanerat möte med Sveriges 21 länspolismästare. BO kommer då att lyfta frågan om Skånepolisens romregister.
– Vi kommer då att möta länspolismästaren för Skåne, Klas Johansson, och passa på att få mer information, säger Ellinor Bollman till SvD.se.

11:56 Hannes Delling:
När jag nyss talade med Diskrimineringsombudsmannen Agneta Broberg såg hon mycket allvarligt på dagens avslöjande och skrädde inte med orden:
– Jag blir djupt bekymrad, samtidigt är jag inte helt förvånad. Det är oerhört allvarligt. I Sverige har vi en lång historia av förföljelse av romer. Det fortsätter även i dag, säger Agneta Broberg till SvD.

11:56 Mikaela Åkerman:
Min kollega Lova Olsson såg just att Maria Ferm, riksdagsledamot och partistyrelseledamot i Miljöpartiet, twittrat om att hon i morse begärt ett extra möte med Rikspolisstyrelsen om registret över romer. ”Nu kom kallelse till extra möte på onsdag. Bra!”, skriver hon.
Maria Ferm är även migrations-, rätts- och IT-politisk talesperson för MP.

11:56 Erik Paulsson Rönnbäck:
Enligt Ellinor Bollman på Barnombudsmannen är frågan om Skånepolisens romregister högsta prioritet på myndigheten. – Vi ser att det är oerhört allvarligt, säger hon.

11:58 Hannes Delling:
DO Agneta Broberg säger till SvD att romer har en mycket svår situation i Sverige.
– De är utsatta för en vardagsdiskrimeiring som är oacceptabel i boendefrågan, skolan och i det dagliga livet. Vi får in en hel del anmälningar, vi har under lång tid försökt skapa förtroende hos den romska gruppen. Det har blvivt fler anmälningar i och med att förtroendet har ökat. En sådan här händelse riskerar att rasera mycket av det lilla förtroende som den här lilla gruppen har. Det kan få väldigt allvarliga konsekvenser, säger hon till SvD.

12:01 Hannes Delling:
Många kommer att granska polisens register. För att sammanfatta:

Polisens register med över 4000 svenska romer har nu anmälts till eller ska utredas av Justitiekanslern, Justitieombudsmannen, Barnombudsmannen, Säkerhets- och integritetsskyddsnämnden, Datainspektionen och Diskrimineringsombudsmannen.

12:03 Mikaela Åkerman:
En annan spaning från SvD:s politiske reporter Lova Olsson: Ung vänsters Felicia Ohly uppmanar på Twitter folk att komma till en manifestation med anledning av polisens registrering av romer.
”Stoppa det rasistiska registret! Stockholm Mynttorget 18.00. Ses där!”, skriver hon.

12:05 Hannes Delling:
Författaren, debattören och journalisten Lawen Mohtadi, som skrivit biografin ”Den dag jag blir fri” om den romska författaren Katarina Taikon, om avslöjandet om polisens registrering av romer i ABC.

12:07 Erik Paulsson Rönnbäck:
Jag har intervjuat Per Lagerud på Justitieombudsmannen. Han kan i nuläget inte svara på hur högt frågan om Skånepolisens romregister är prioriterad på JO.
– Jag kan inte svara på det, annat än att vi kommer att granska anmälningarna. Vi kommer inte att besluta om vi går vidare i detta förrän i början av nästa vecka. Vi måste även ta ställning till vilka anmälningar som kommit in till andra tillsynsmyndigheter, till exempel säkerhet- och integritetsskyddsnämnden som har ett uttryckligt uppdrag att titta på polisen, säger Per Lagerud till SvD.se.

12:09 Ove:
Varför är registret olagligt? Om effektiv spaning mot kriminella ska bli bra måste väl tyvärr onödig info också analyseras och sparas? Överskottsinformation finns ju överallt.
Mikaela Åkerman:
Enligt polisforskaren Ola Kronkvist ligger det olagliga i att registrera etnisk tillhörighet. ”Att lägga in barn och gamla är bara korkat, och etnicitet är ju lika olagligt att registrera som sexuell läggning eller religiös tro”, säger han.

12:11 Erik Paulsson Rönnbäck:
Enligt Per Lagerud på Justitieombudsmannen, JO, kan myndigheten i värsta fall inleda en förundersökning och väcka åtal.
– I 99,9 procent av alla ärenden är det frågan om att vi ger kritik, och inte något värre. Sedan har JO möjlighet att vid kritik lämna över saken till ett disciplinärt förfarande inom polisen, säger Per Lagerud till SvD.se.

12:17 Erik Paulsson Rönnbäck:
Min kollega, reportern Frida Svensson, har intervjuat Cecilia Bergman, jurist på Datainspektionen. Enligt Bergman spelar det ingen roll om filen med registrerade romer är en analysfil eller ett register. Händelsen går under polisdatalagen oavsett. – Den bedömningen som jag gjort är att händelsen går under polisdatalagen som berör behandling av personuppgifter. I lagen står det inte att det måste beröra ett register eller en analysfil. Enligt min uppfattning så spelar det ingen roll vilken etikett filen har. Hon påpekar att Datainspektionen inte inlett en utredning än men att de fortsätter att bevaka frågan. Cecilia Bergman berättar också att tillsynsmyndigheten Säkerhets- och integritetsskyddsnämden har inlett en tillsyn och att Datainspektionen kommer ha kontakt med myndigheten.

12:18 Erik Paulsson Rönnbäck:
Rikspolischefen Bengt Svenson anser att polisens kartläggning av romer är helt oacceptabel, skriver TT.
”Vad jag kan bedöma i dag finns det inget som helst stöd i lagstiftningen för detta”, säger han i ett pressmeddelande.
Han bedömer att det rör sig om en analysfil till stöd för en undersökning av brottslighet. Polismyndigheten i Skåne ansvarar för filen.
”Varje polismyndighet är ansvarig för hur myndigheten upprättar och använder denna typ av analysfiler. Polismyndigheten i Skåne kommer att upprätta en anmälan till enheten för internutredning, vilket innebär att utredningen kommer att ledas av en åklagare”, säger Bengt Svenson.

12:18 Mikaela Åkerman:
Efter avslöjandet om att polisen registrerat romer arrangerar flera organisationer manifestationen ”Stoppa det rasistiska registret!” på Mynttorget i Stockholm klockan 18.
Talare är bland andra Johanna Granbom, ordförande Ung Vänster Storststockholm och Sara Thiringer, ordförande Rädda Barnens Ungdomsförbund.

12:21 Hannes Delling:
I februari 2012 beslutade regeringen om en strategi för romsk inkludering åren 2012 till 2032. Det övergripande målet är att den rom som fyller 20 år 2032 ska ha likvärdiga möjligheter i livet som den som är icke-rom.

12:22 Hannes Delling:
Målgruppen är framför allt de romer som befinner sig i ett socialt och ekonomiskt utanförskap och är utsatta för diskriminering. Kvinnor och barn är särskilt prioriterade. Här finns hela strategin.

12:23 marie:
efter Berlin murens fall 1989 är det inte alls förvånande att människor blir registerade avlyssnade, NSA och förhörda i mörka rum...är ni förvånade?

12:44 Mikaela Åkerman:
Skånepolisen kallar nu till presskonferens med anledning av ”uppgifterna i media om att Polismyndigheten i Skåne har upprättat ett register med personuppgifter”.
Presskonferensen hålls på Rättscentrum i Malmö idag klockan 15.30.
Medverkande på presskonferensen: länspolismästare Klas Johansson, biträdande chef för länskriminalen Petra Stenkula och områdeschef för polisområde mellersta Skåne Thomas Nilsson.

13:01 Hannes Delling:
Jag talade nyss med Sara Kvarnström, pressekreterare på Rikskriminalpolisen. Hon säger till SvD att de inte haft tillgång till registret över 4000 romer.
– Vi har tittat på frågan och det finns inget som tyder på att Rikskriminalpolisen har behörighet till och används sig av den. Tekniskt sätt har enskilda befattningshavare kunnat få tillgång till den, den har legat på en gemensam tillgångsskdydad server. Men i nuläget finns ingen indikation på att Rikskrim haft behörighet att ta del av den. Vi kan inte garantera att enskilda individer fått access till filen. Vi undersöker det nu.

13:14 Hannes Delling:
Sverige får nu internationell kritik för registret med svenska romer. Robert Kushen, ordförande för EERC, European Roma Rights Centre, är starkt kritisk när han hör om registret.
– Det är mycket allvarligt. Utan att ha sett dokumentet verkar det strida mot EU:s datalagar och även svenska datalagar. Vi stödjer att man samlar in information om romer, men den ska vara anonym. Den här typen av informationsinhämtning är olaglig under internationella lagar, säger han till SvD.
– Vi har inte sett den här typen av samlande så tydligt baserat på etnicitet tidigare ens i exempelvis Italien där man riktat mycket fokus mot romer och föreslagit särskilda läger för romer.

13:16 Hannes Delling:
Robert Kushen, ordförande för EERC, European Roma Rights Centre, tycker att det är fel att identifiera en grupp som ett säkerhetshot.
Han vill inte säga om synen på Sverige när det gäller romer kommer att ändras.
– Jag hoppas att svaret blir nej. Mycket beror på hur svenska myndigheter agerar nu och hur mycket som görs offentligt samt att man helt enkelt slutar med sådana register, säger han till SvD.
Robert Kushen på EERC kräver att svenska regeringen tar tag i frågan på allvar.
– Sverige har inte varit ett av våra primära länder som vi tittat på, det gäller framför allt Östeuropa och Frankrike och Italien. Men vi kommer att ha extra koll på Sverige nu.

13:16 Hannes Delling:
Robert Kushen, ordförande för EERC, European Roma Rights Centre, säger att det kan bli aktuellt med juridiska åtgärder mot Sverige:
– Beroende på hur staten agerar nu så får vi se om vi kan tvingas ta till juridiska åtgärder. Detta strider mot Europarådets konvention om mänskliga rättigheter och EU:s persondatalag, säger han till SvD från USA.

13:37 Hannes Delling:
Strax kommer integrationsminister Erik Ullenhag (FP) att hålla presskonferens i Rosengård i Malmö och bland annat kommentera polisens registrering av romer.

13:37 Erik Paulsson Rönnbäck:
Min kollega, reportern Frida Svensson, har läst rapporten ”Human Rights of Roma and travellers in Europe”, som beställdes och publicerades av Europarådet förra året. I rapporten konstaterades att diskriminering och andra brott mot romers och resandes mänskliga rättigheter har förvärrats, och att ingen europeisk regering kan hävda lyckats säkerställa att personer som tillhör dessa minoriteter får tillgång till sina rättigheter. I rapporten fastställdes även att främlingsfientligheten mot romer är vida spridd rund om i Europa. Romer både diskrimineras och utsätts för hatkampanjer.

13:43 Hannes Delling:
Integrationsminister Erik Ullenhag på presskonferens i Malmö:
– Det som har skett är minst sagt upprörande. Jag trodde att det var helt otänkbart att något sådant skulle förekomma i Sverige i dag. Det är olagligt med registrering på etniskt grund och de är inte värdigt ett rättssamhälle. Jag förutsätter att polisen går till botten med det här och jag förutsätter at det blir ett rättsligt förfarande.

13:43 Hannes Delling:
– Ingen grupp är så utsatt som romerna, säger Erik Ullenhag.

13:44 Hannes Delling:
– Skulle jag själv kommit från en familj där en släkting utsatts för tvångssterilsiering skulle jag ha ganska litet förtronde för staten. Jag blev ledsen, det här bryter ner det förtroendet som vi försöker bygga upp, säger Erik Ullenhag.

13:45 Hannes Delling:
– Det här är olagligt, säger Erik Ullenhag på presskonferensen i Malmö.

13:45 Hannes Delling:
– Jag har haft kontakt med mågna romska företrädare. Det har varit viktigt för mig för att visa att hela regeringen är glasklara, vi ska inte ha den här typen av register, säger Erik Ullenhag.

13:46 Hannes Delling:
– Det här väcker minnen från en riktigt obehaglig del av 1900-talet för många, säger Erik Ullenhag på presskonferensen i Malmö.

13:46 Hannes Delling:
– Kan jag se något försvar för det här? Nej, säger Erik Ullenhag.

13:47 Hannes Delling:
– Jag kan inte se något skäl för att en tvååring ska finnas i ett polisregister, säger Erik Ullenhag.

13:52 Hannes Delling:
Hej, har du missat alla turer under dagen? Detta har hänt:

Över 4 000 romer finns samlade i ett register hos polisen, skriver DN. Många av de personer som förekommer i registret är ostraffade och mer än 1 000 av dem är barn.

Enligt uppgifter till DN kan minst ett 70-tal anställda vid polisen fritt slå i registret, men troligen har långt fler fri tillgång till registret.

Registret innehåller många helt ostraffade människor. Här finns samhällsdebattörer, kulturpersonligheter, idrottare och fritidspolitiker. Och massor av helt vanliga familjer med romska rötter är med i registret, varav många barn så unga som två år gamla.

Polisen i Skåne säger att registrering skett, men de menar att det handlar om en laglig datafil under en så kallad särskild utredning.

En lång rad politiker har kritiserat registreringen och anmälningar har skett till JK, JO och Datainspektionen bland annat.

14:01 Erik Paulsson Rönnbäck:
Jag har intervjuat Judiska centralrådets ordförande, Lena Posner-Körösi, om hur förbundet ser på uppgifterna om Skånepolisens registrering av romer.
– Judar vet vad det innebär att vara registrerade och vad det kan få för konsekvenser för individerna och för gruppen. Vi kan aldrig acceptera att människor registreras på grund av etnisk eller religiös tillhörighet eller sexuell läggning. Om man har behov av att registrera kriminella nätverk som man har behov av att kartlägga, jag kan inte lägga mig i polisens arbete, men det här är i så fall någonting annat och vi delar den upprördheten med alla andra som också anser att det inte ska ske, säger Lena Posner-Körösi till SvD.se.

14:03 Erik Paulsson Rönnbäck:
Lena Posner-Körösi, Judiska centralrådets ordförande, säger att uppgifterna om ett särskilt romregister inom Skånepolisen är avskyvärda.
– Vi ömmar lite extra från en minoritet till en annan. Det är naturligtvis så, att om det är på det här sättet, är det avskyvärt.

14:05 Hannes Delling:
Nu ringde Morgan Johansson (S), ordförande i justitieutskottet upp mig. Han säger att han fortfarande väntar på att mer ska klarna kring detaljerna om registreringen, men att hans kritik ändå är stark.
– Min bedöming hittills är att det är olagligt och att det är oacceptabelt och måste upphöra omedelbart. I nästa skede får man se om det kan finnas på fler platser i Sverige. Polisen måste gå igenom de olika myndigheterna för att se om det gjorts på liknande sätt någon annanstans, säger Morgan Johansson till SvD.

14:06 Erik Paulsson Rönnbäck:
Lena Posner-Körösi, Judiska centralrådets ordförande, påminner om att judar och romer var två grupper som utsattes för nazisternas förintelse under andra världskriget.
– Det är två grupper som man helst ville se utrotade. Vi har mycket gemensamt, det är det som gör att det här inte är särskilt smakligt, säger Lena Posner-Körösi.

14:06 Hannes Delling:
Morgan Johansson (S), ordförande i justitieutskottet till SvD:
– Sedan får det ett politiskt efterspel. Justiteministern ska till utskottet för att svara på frågor om regeringen tog upp NSA-frågan med Obama. Det här blir ytterligare en fråga där hon kommer att få förklara sig. Jag förväntar mig att justitieministern redogör för vad det här är för någonting och vilka åtgärder som regeringen tänker vidta.

Lena Posner-Körösi, Judiska centralrådets ordförande påminner här nedanför om att judar och romer var två grupper som utsattes för nazisternas förintelse. Även Svenska Kommittén mot antisemetism säger ifrån.

14:10 Erik Paulsson Rönnbäck:
Judiska centralrådet deltar i den årliga minnesceremonin för romerna som dog i förintelsen, som uppmärksammas den 2–3 augusti varje år. Ordförande Lena Posner-Körösi säger till SvD.se att den romska gruppen fortfarande är utsatta för en omfattande diskriminering i hela Europa.
– Den romska gruppen har problem var de än kommer. Går de in i en butik så misstänkliggörs de för att de har andra motiv än att köpa någonting. De har svårt att få bostäder. De har svårt, näst intill omöjligt att finna arbete. De är utsatta för en diskriminering som är förfärlig. Det är inte bara i Sverige, utan vi ser det i hela Europa.

14:51 Erik Paulsson Rönnbäck:
Miljöpartiets rättspolitiska talesperson, Maria Ferm, vill att Rikspolisstyrelsens chef redogör för vad som hänt, vem som bär ansvaret och hur man ska agera, skriver TT.

14:51 Erik Paulsson Rönnbäck:
Diskrimineringsombudsmannen (DO) ska inleda en utredning om registreringen av romer, skriver TT.
”Är det så att man betraktar och behandlar de här personerna som misstänkta bara utifrån polisens föreställningar om deras etniska tillhörighet så är det mycket besvärande”, säger diskrimineringsombudsmannen Agneta Broberg i ett pressmeddelande.
Hon säger att hon blir ”djupt bekymrad” av de uppgifter som kommit fram.
”Vi vet ju att det inte minst i Sverige finns en lång historia av förföljelse och diskriminering av romer”, säger hon till TT.

14:52 Erik Paulsson Rönnbäck:
Nyhetsbyrån TT har pratat med Erland Kaldaras vid Romska Kulturcentret i Malmö. Han är en av dem som finns med i polisens register. Även hans familj – brorsbarn, föräldrar och äldre släktingar ända tillbaka till slutet av 1800-talet – är med.
– Jag har antagit att det finns register över oss som är föreningsaktiva om de behöver få kontakt med någon, men mina barn och morföräldrar har inget med det att göra därför blev jag chockad när jag såg namn, adress och lägenhetsnummer i listan.

Erland Kaldaras är en synlig profil i romska frågor, på fredag har han ett sedan tidigare inplanerat möte med integrationsminister Erik Ullenhag (FP). Under intervjun ringer telefonen i ett.
– Jag har försökt förklara för mina barn varför det är så många som ringer, det började klockan fem i morse med journalister och oroliga romska familjer. Men barnen förstår inte, för dem är polisen de som tar tjuvar – sådana som stjäl bilar eller rånar banker, säger han och skakar på huvudet medan barnen samlas runt honom.
Men att förklara att familjen finns med på en lista hos polisen bara på grund av att de är romer, det är svårt. Många föräldrar som hör av sig är oroliga, berättar han.
– Det kan vara personer som inte är öppna med sitt romska ursprung som ändå är med på listan.

14:53 Erik Paulsson Rönnbäck:
På en fråga från TT svarar Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson skriftligen att polisens register är olyckligt i dubbel bemärkelse: ”Det är min bestämda uppfattning att det är förkastligt om polisen för register över människor som inte är misstänkta eller dömda för lagöverträdelser, särskilt om det handlar om barn. Om detta dessutom sker med utgångspunkt i människors släktband är det än mer beklagansvärt. Polisen är en av de viktigaste myndigheter vi har och det är av yttersta vikt att de har medborgarnas förtroende, därför är uppgifterna om registret olyckliga i dubbel bemärkelse.”

14:54 Erik Paulsson Rönnbäck:
Klockan 15:30 håller Skånepolisen presskonferens om registreringen av romer. Jag kommer att direktrapportera.

14:58 John:
Varför är inte justitieministern närvarande?
Erik Paulsson Rönnbäck:
Hej John, vi har sökt justitieminister Beatrice Ask (M) för en kommentar.

15:25 Erik Paulsson Rönnbäck:
Skånepolisens presskonferens inleds om drygt fyra minuter.

15:32 Erik Paulsson Rönnbäck:
Nu inleds presskonferensen. Enligt polisen har det fattats beslut om att göra en polisanmälan. Polisen vill ha en rättslig prövning av hur de hanterar registren, hur rutinerna har fungerat. Polisen kommer att få hjälp av detta genom en oberoende granksning från SIN.

15:33 Erik Paulsson Rönnbäck:
Är detta olagligt?
– Det beror på vad man lägger i ordet olagligt. Vi håller på och tittar närmare på innehållet i analysfilerna, för att se vad det innehåller. Rent snabbt har vi kunnat konstatera att det inte finns någon märkning av etnicitet av personerna i registret. Däremot är det ett stort antal personer, det är en stor uppgiftssamling.

15:34 Erik Paulsson Rönnbäck:
– Det känns naturligtvis långt borta att små barn, äldre och avlidna, att det skulle finnas något underrättelsemässigt värde av detta.

15:35 Erik Paulsson Rönnbäck:
– Jag vet inte varför man har valt ordet kringresande. Jag förutsätter att det är personer som reser i brottslighet, inte i etnisk ursprung. Det handlar om att man rör sig när man begår brott, inte om leverna.
Men de 1 000 barnen? Har de rört sig?
– De måste vi titta närmare på, vilket underrättelsemässigt värde de har haft.

15:36 Erik Paulsson Rönnbäck:
Finns det loggning på vem som har brukat filen?
– Nej.
Har ni känt till filen?
– Nej.

15:36 Erik Paulsson Rönnbäck:
Finns det loggning på vem som har brukat filen?
– Nej.
Har ni känt till filen?
– Nej.

15:36 Erik Paulsson Rönnbäck:
Klas Johansson, länspolismästare:
– Vi fick kännedom om filen i går kväll.

15:37 Erik Paulsson Rönnbäck:
– Döda personer i sig är ingen personuppgift, så det är andra regelverk kring avlidna personer. Men känslomässigt förstår vi att det kan kränka enskilda personer som varit berörda av detta.

15:37 Erik Paulsson Rönnbäck:
– Det är viktigt att vi kan bottna i detta, men jag kan förstå att det är märkligt att vi har uppgifter om avlidna personer, säger Klas Johansson, länspolismästare.

15:38 Erik Paulsson Rönnbäck:
– Uppgifterna ska gallras så fort de inte är aktuella längre. De ska inte användas som ett uppslagsverk, säger Petra Stenkula, biträdande chef länskriminalen i Skåne.

15:39 Erik Paulsson Rönnbäck:
– Vi var medvetna om att det upprättades underrättelseuppgifter kring kriminella nätverk. Vi har inte fattat beslut om något register baserat på etnisk härkomst, säger Petra Stenkula.

15:39 Erik Paulsson Rönnbäck:
Registret uppfördes 2011 på grund av konflikter mellan kriminella nätverk, enligt polisen i Skåne.

15:39 Erik Paulsson Rönnbäck:
Fanns tidsram för registret?

15:39 Erik Paulsson Rönnbäck:
– Det fanns en tidsram för den särskilda undersökningen, inte för registret i sig.

15:41 Erik Paulsson Rönnbäck:
– I grunden finns ett skäl till att registret har upprättats, men det finns en hel del som indikerar att det finns för mycket material. Vi behöver bottna i hur hanteringen skett av uppgifterna, säger Klas Johansson, länspolismästare.

15:41 Erik Paulsson Rönnbäck:
– Man ska hela tiden, ständigt och fortlöpande, gallra de uppgifter som det inte finns behov av. Det ligger nära till hands att det finns uppgifter som man inte haft ett underrättelsemässigt behov av. Vi ska ta ställning till hur vi ska avgränsa detta, men det ska ske en rättslig prövning, säger Petra Stenkula.

15:42 Erik Paulsson Rönnbäck:
Vad är rubricering på våldsbrottet som ligger till grund?
– 2009 hade vi ett brott rubricerat som försök till grov misshandel och misshandel, och vapenbrott.

15:42 Erik Paulsson Rönnbäck:
– Vi har hämtat uppgifterna från öppna mantalsregister, säger Petra Stenkula.

15:43 Erik Paulsson Rönnbäck:
– Det finns ingen etnicitet i detta registret. Det finns kriminella personer, sedan har man i enlighet med lagstiftningen lagt in personer som står i relation eller i samband med personen som kan misstänkas för allvarlig brottslighet, säger Petra Stenkula, biträdande chef länskriminalen Skåne.

15:44 Erik Paulsson Rönnbäck:
– Det är ytterst personen som är chef för länskriminalen som är ansvarig för att gallringen sker, säger Petra Stenkula.

15:44 Erik Paulsson Rönnbäck:
– När jag tittar själv i registret kan inte jag svara på vem i registret som är rom eller inte. Det är uppbyggt kring vissa kriminella personer, sedan har man hämtat in information om deras relationer från öppna register, säger Petra Stenkula.

15:45 Erik Paulsson Rönnbäck:
– Vi ska inte ha register där vi för register över små barn. Rent spontant, känslomässigt, känns det helt fel att det ska finnas med små barn i de registren, säger Klas Johansson, länspolismästare.

15:45 Erik Paulsson Rönnbäck:
Heter registret kringresande för att de ägnar sig åt kringresande brottslighet?
– Jag förutsätter att det är på det viset, säger Petra Stenkula.

15:46 Erik Paulsson Rönnbäck:
– Det sprids inte utanför Skåne. Filen har ingen utanför Skåne tillgång till, säger Petra Stenkula.

15:47 Erik Paulsson Rönnbäck:
Hur ser du på uppgift om att filen har skickats med mejl?
– Jag kan inte svara på det i nuläget, säger Petra Stenkula.

15:48 Erik Paulsson Rönnbäck:
– Det finns graverande uppgifter i de första artiklarna. Vi måste underkasta oss en rättslig prövning. Nästa steg är att vi försöker bottna i om vi skött rutinerna kring gallring och hantering, och hur det ska gå till i fortsättningen. Det finns säkert många lärdomar att dra. Viktigt nu är att ha en så hög transparens som möjligt, det är trots allt hemliga uppgifter, men det är klart att vi ska tillmötesgå de behov som finns, för att stilla personer som är oroliga, säger Klas Johansson, länspolismästare.

15:49 Erik Paulsson Rönnbäck:
Det har varit en del liknande skandaler i Skånepolisen, till exempel med poliser som ropat ”apadjävel”, hur kommer det sig?
– Jag kan bara konstatera att det är riktigt. Historierna som varit innan, är svårt för mig att göra kopplingen till detta. Men jag kan förstå den. Alla som jobbar i polismyndigheten är medvetna om detta. Ett intensivt arbete har lett till en större medvetenhet hur man möter människor i allmänhet. Vi har inte alla svaren när vi sitter här, vi har kämpat hårt för att bottna i hur det ligger till, säger Klas Johansson, länspolismästare.

15:51 Erik Paulsson Rönnbäck:
– Vi för inga register baserade på etnicitet, och vi ska inte göra det. Utgångspunkten är att bekämpa brottslighet, och kartlägga individer som begår brott i vårt län, säger Petra Stenkula.

15:51 Erik Paulsson Rönnbäck:
Hur ser ni på att DN har tillgång till en fil som tillhör polisens säkerhetstjänst?
– Det är inte bra, men bra att det kommer upp i dagens ljus så vi får ta tag i det, säger Petra Stenkula.

15:52 Erik Paulsson Rönnbäck:
– Vi tänker inte ägna åt oss att efterforska en källa. Det visar på att vår demokrati fungerar. Vi kan inte se mellan fingrarna, om det finns skäl att göra en annan bedömning, men detta har vi inte bottnat i ännu, säger Klas Johansson, länspolismästare.

15:52 Erik Paulsson Rönnbäck:
– Det är ett bekymmer för oss säkerhetsmässigt att uppgifter kommer ut om enskilda individer, men också att personer känner sig utpekade, säger Petra Stenkula, biträdande chef länskriminalen i Skåne.

15:53 Erik Paulsson Rönnbäck:
Vilken typ av brott föranleder en sådan stor kartläggning?
– Vi måste titta närmare på det, så jag kan inte svara. Rent generellt är det brottslighet av allvarliga karaktär, säger Petra Stenkula.

15:54 Erik Paulsson Rönnbäck:
På vilket sätt kan det visa att demokratin fungerar?
– Jag tycker det är viktigt att man kan komma till tals och granska polisen, säger Klas Johansson, länspolismästare.

15:54 Erik Paulsson Rönnbäck:
– Det är inte ovanligt att vi genomför egenkontroller. Vi har en plan för hur vi vill bedriva egenkontroll. En av Rikspolisstyrelsens uppgifter är att genomföra inspektioner. Det mesta är offentligt, säger Klas Johansson.

15:55 Erik Paulsson Rönnbäck:
– Vi välkomnar att säkerhets- och integritetsskyddsnämnden kommer, och ska hjälpa dem så gott vi kan, säger Klas Johansson.

15:56 Erik Paulsson Rönnbäck:
Vad vill ni säga till de som undrar varför deras barn finns i registret?
– Jag känner ett obehag inför att vi har barn i registret. Jag tycker att den frågan är berättigad. Det kan finnas skäl, juridiska eller spaningsmässiga, som kan uppfattas i någon mening berättiga att man lägger in den. Men det finns allt för mycket som tyder på att vi inte ska ha register av det här slaget, säger Klas Johansson.

15:56 Erik Paulsson Rönnbäck:
– Det kan tyda på att vi inte har skett gallringen, säger Klas Johansson.

15:57 Erik Paulsson Rönnbäck:
Har ni inte pratat med personerna som uppfört registret?
– Deras närmsta chef har pratat med dem. Vad de svarar kan vi inte gå in på närmare, säger Petra Stenkula.

15:59 Erik Paulsson Rönnbäck:
Finns det fler liknande register som verkar vara för stora, eller innehåller barn?
– Vi håller på att undersöka detta. Vi har inom länskriminalens underrättelsetjänst satt personer på att undersöka detta. Det är stora samlingar av uppgifter som tar lång tid att gå igenom, säger Petra Stenkula, biträdande chef länskriminalen Skåne.
När fördes det senast in uppgifter?
– Jag tror det var 2012, men jag kan inte svara bestämt, säger Petra Stenkula.

16:28 Mikaela Åkerman:
Dennis Töllborg är professor i rättsvetenskap vid Göteborgs universitet. Han menar att personuppgifter enligt den nya polisdatalagen (kapitel 2 paragraf 7) får behandlas för att: Förebygga, förhindra eller upptäcka brottslig verksamhet Utreda eller beivra brott Fullfölja internationella åtaganden – En rimlig tolkning utav den här bestämmelsen är att man inte kan registrera en tvååring, för en tvååring kan inte begå brott. Därför skulle det också kunna finnas en 15-årsgräns eftersom de inte kan begå straffbara handlingar, säger han.
På frågan om han tror att det kan finnas fler, likande kartläggningar svarar Dennis Töllborg:
– Det kan man nog vara hyfsat övertygad om.

16:32 Erik Paulsson Rönnbäck:
En sammanfattning:

  • Dagens Nyheter avslöjade i dag att polisen i Skåne har fört register över drygt 4 000 personers relationer och familjeband, inklusive omkring 1 000 barn, under rubriken ”kringresande”. Enligt uppgifter till tidningen ska personerna i registret tillhöra folkgruppen romer.

  • Skånepolisen medgav under en presskonferens i dag att registret existerar, men att det inte bygger på etnicitet, utan kopplingar till kriminella personer. Termen ”kringresande” ska enligt polisen syfta på personer som reser mellan platser där de begår brott. Polisen i Skåne har anmält sig själva, och ska dessutom granska om registret behöver gallras.

  • Registret har anmälts till eller ska utredas av Justitiekanslern, Justitieombudsmannen, Barnombudsmannen, Säkerhets- och integritetsskyddsnämnden, Datainspektionen och Diskrimineringsombudsmannen.

  • Rikspolischefen Bengt Svenson och justitieminister Beatrice Ask (M) menar att registret är oacceptabelt.

16:53 Karin Thurfjell:
Polisen i Skåne berättar på sin sajt hur man gör för att ta reda på om man förekommer i det register som uppmärksammats. Man kan skriva e-post eller skicka ett vanligt brev, skriver myndigheten och länkar till sina kontaktuppgifter.

16:54 polisen_skane (Twitter):
Begära ut uppgifter om dig själv: Det har idag i artiklar i olika medier skrivits om att det finns register ho... http://t.co/3efrPord8c

Karin Thurfjell:
Skånepolisen sprider också uppgifterna på Twitter.

17:27 Martin:
Vad menar polisen när de säger att ”Det finns ingen etnicitet i detta registret.”?
Karin Thurfjell:
Enligt Petra Stenkula på Malmöpolisen handlar det om kartläggning kring kriminella, och de som registrerats har alltså inte hamnat där för att de är romer. Orsaken till att filen heter ”kringresande” är enligt Stenkula inte att den innehåller uppgifter om romer utan att det handlar om människor som rest runt och begått brott. På en presskonferens tidigare idag sa hon att hon utgår från att det är så.

17:30 Karin Thurfjell:
SvD:s Frida Svensson har talat med Mats Åhlund, chef för Riksenheten för polismål, som har beslutat att starta en förundersökning:

Mats Åhlund kommer hålla i utredningen mot Skånepolisen. Enligt Åhlund finns det anledning att anta brott mot personuppgiftslagen.

Vid Riksenheten för polismål handläggs ärenden som rör brott av polisanställda. Mats Åhlund, chef för Riksenheten för polismål, väntar på att få anmälan om händelsen på sitt bord.

– Jag har fått uppgifter om att anmälan inte innehåller så mycket mer än det som media rapporterat om. Därför anser jag att det finns anledning att anta brott mot personuppgiftslagen, säger Mats Åhlund.

17:33 Karin Thurfjell:
Nu tar vi en paus i direktrapporteringen kring Skånepolisens register med romer.

19:30 Karin Thurfjell:
Idag hölls en manifestation på Mynttorget i Stockholm. Rosita Grönfors, ordförande i Internationella romska och resande kvinnocenter, är en av arrangörerna.
SvD: Vad tror du krävs för att diskrimineringen av romer ska sluta?

– Det som krävs är att Sverige integreras. Vi romer är redan integrerade i samhället, nu måste Sverige bli det också, säger Rosita Grönfors.

Hon vill nu att hela Sverige ska granskas av en granskningskommission.

– Allt förtroende har försvunnit efter det här, säger Rosita Grönfors som inte vet om hon själv finns med i registret.

19:45 Karin Thurfjell:
Också Domino Kai, ordförande för Sveriges Internationella Roma Filmfestival, var med på manifestationen på Mynttorget.
– Det vi kräver är att den tjänsteman eller de tjänstemän som ligger bakom det här sparkas.

Vid en presskonferens tidigare idag sade Skånepolisen att regiostret inte var baserat på etnicitet, utan menade att det var en kartläggning kring brottsmisstankar.

– Bortförklaringar! Man heter att det är mänskligt att fela, men det här är inget misstag, det är medvetet och systematiskt och ett exempel på antiziganism, säger Domino Kai.

19:48 polisen_skane (Twitter):
Film från presskonferens om påstått register hos polisen: Måndagen den 23 september hölls en presskonferens på... http://t.co/uzUzQqZrGt

Karin Thurfjell:
Polisen i Skåne har själva lagt ut presskonferensen på nätet.

20:42 Karin Thurfjell:
Nu avslutar vi direktrapporten för ikväll. Men vi kommer att fortsätta rapportera kring fallet, så fortsätt följa SvD.

Testa dig i senaste veckornas nyhetsquiz

V40 | Vad misstänks partiledaren för?

quiz.svd.se

V 39 | Vad heter den omstridda boken?

quiz.svd.se

V 38 | Bäst betalda fotbollsspelaren?

quiz.svd.se
Annons
Annons
X

En manifestation hölls på Mynttorget i Stockholm på måndagskvällen som reaktion mot polisens hemliga register.

Foto: TOMAS ONEBORG Bild 1 av 10
Bild 2 av 10
Bild 3 av 10
Bild 4 av 10
Bild 5 av 10
Bild 6 av 10
Bild 7 av 10
Bild 8 av 10
Bild 9 av 10

Lena Posner-Körösi, Judiska centralrådets ordförande påminner här nedanför om att judar och romer var två grupper som utsattes för nazisternas förintelse. Även Svenska Kommittén mot antisemetism säger ifrån.

Bild 10 av 10
Annons
X
Annons
X