Annons
X
Annons
X
Litteratur
Recension

What’s yours is mine. Against the sharing economy Dickens hade aldrig tagit en Uber

Ägarna till Airbnb och Uber har blivit dollarmiljardärer på att göra oss alla till potentiella mikroentreprenörer. Men med ny teknologi försvinner såväl arbetsskydd som konsumenträttigheter. Håkan Lindgren har läst en ny bok som sätter den populära delningsekonomin i perspektiv.

Digital kultur: Analys
Demonstration för och emot Airbnb utanför New Yorks City Hall i januari 2015.

Demonstration för och emot Airbnb utanför New Yorks City Hall i januari 2015. Foto: Gregory P Mango / AOP

What’s yours is mine. Against the sharing economy

Författare
Genre
Sakprosa
Förlag
OR Books

212 s.

Tom Slee är en av de digitala dissidenter jag har börjat följa de senaste åren. I sin senaste bok ”What’s yours is mine” granskar han delningsekonomin (”the sharing economy”).

Airbnb är en populär sajt som förmedlar billiga övernattningar: hyr en säng eller ett rum hemma hos en privatperson. Uber är en tjänst som konkurrerar med taxi: berätta vart du vill åka, så kopplar Uber-appen ihop dig med en privatperson som kan köra dig dit. En mängd liknande företag – Taskrabbit, Homejoy, Instacart – förmedlar personer som kan hjälpa till med städning, hantverksjobb eller matinköp.

Uber och Airbnb har på kort tid blivit digitala framgångssagor. Uber finns i 55 länder, har dragit in 7 miljarder dollar i riskkapital och värderas till 50 miljarder dollar. Airbnb värderas till 25 miljarder dollar, vilket är lika mycket som hotellkedjan Hilton, och erbjuder övernattning i 190 länder.

Annons
X

Delningsekonomin omges av en aura som Slee vill släcka. Företagens retorik är full av vackra fraser om gemenskap, men delningsekonomin handlar inte om att vara småskalig och social, skriver Slee, utan om att flytta fram positionerna för en avreglerad marknad. Syftet är att bryta ner rättigheter och överenskommelser ”som erövrats genom årtionden av kamp”. Detta ger oss ”en framtid som är otryggare och mer ojämlik än någonsin.” Med andra ord: Hej prekariat!

Slee har samlat data från Airbnb och kan visa att en stor del av uthyrningen består av rent kommersiella aktörer, som hyr ut ett flertal bostäder där de själva aldrig bor. New Yorks stadsåklagare bekräftar hans bild. Bara en procent av Airbnbs intäkter i New York kommer från personer som delar rum med sin hyresvärd.

Eftersom man låtsas att det handlar om privatpersoner som tillfälligt hyr ut en säng – eller tillfälligt tjänar en hacka på en körning – behöver man inte bry sig om de besvärliga regler som gäller professionell verksamhet, som handikappanpassning, försäkringar, hyresregler, taxilegitimation, brandskyddsinspektioner eller skattelagstiftning. Detta har lett till juridiska tvister med myndigheterna i ett flertal länder. Tjänsten UberPop har förbjudits i Spanien, Frankrike och Tyskland.

Stäng

KULTURCHEFENS NYHETSBREV – veckans viktigaste kulturtexter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Uber tar mellan 20 och 30 procent av förarnas intäkter, men så fort en passagerare vill klaga påpekar de att de inte är något taxibolag. Ansvar och risker delas inte i delningsekonomin – de ska stanna på botten. Att kunderna kan betygsätta sina förare och hyresvärdar påstås leda till självsanering, men betygssystemen är bara en ny variant av ”chefen från helvetet”, en lynnig överordnad som kan sparka dig när som helst, skriver Slee. Om Ubers förare hamnar under 4,6 på en femgradig skala riskerar de att stängas av. Överklaga kan de inte: de är ju inte anställda.

    Folk som hyr ut sin säng eller tar en körning kallas mikroentreprenörer. Här har vi kanske lösningen på problemet med att datorer väntas ta över allt fler jobb i framtiden – du kan bli mikroentreprenör! Men ovanför alla mikroentreprenörer sitter den som verkligen tjänar på systemet: en megaentreprenör. Ubers och Airbnbs grundare har blivit dollarmiljardärer. Den nya ekonomin är inte ett dugg ny: författare som Dickens, Zola eller Strindberg hade genast fattat grejen.

    Trots allt de säger om att hjälpa lokala gemenskaper att blomstra är delningsekonomins jättar inte förtjusta i att betala skatt. Åker man med Uber i Kanada går intäkterna till ett nollskattebolag i Nederländerna.

    Förmodligen kommer ingen att tro på det jag skriver i nästa mening, men jag skriver det ändå. Jag är inte emot teknik eller emot framsteg. Vad jag är emot är något helt annat: att vi enbart förväntas tala om de förändringar som internet har fört med sig i emotionella termer. Varje gång någon vill sälja något till oss ska vi vifta på svansen som en tacksam hundvalp – allt annat avfärdas som rädsla.

    Uber och Airbnb säljer in sig med emotionella berättelser om hur de utmanar en gammal elit som har överlevt sig själv. För Travis Kalanick, Ubers vd, heter fienden Taxi: ”Vi måste sprida sanningen om hur ond Taxi är.” De som drabbas mest av Airbnb, skriver Slee, är dock inte stora hotellkedjor utan små, oberoende pensionat och hotell, som följer de regler som Airbnb kan strunta i.

    Att prata regler och ekonomi är oförskämt. När det gäller nätet ska vi prata känslor – vi ska känna att vi ingår i en enorm demokratisering, för på nätet behöver man inte bry sig om några gubbiga mellanhänder, förstår ni. Redan att visa foto av Youtubes gigantiska serverhallar, som Tom Slee gjorde på sin blogg, är en aning oanständigt. Vi ska häpna över att ett klipp med en baby som biter sin bror i fingret får 800 miljoner visningar, men infrastrukturen bakom klippet ska helst förbli dold. Vi har snällt låtit bli att ställa några kritiska frågor under den känsliga tillväxtfasen och resultatet är att vi – konstigt nog – har fått ett nät dominerat av en handfull monopolföretag som inte är något annat än gubbiga mellanhänder.

    Teknikoptimisten Kevin Kellys två senaste böcker heter ”What technology wants” och ”The inevitable”. Tydligen är det bråttom att övertyga oss om att framtiden redan är uppfunnen, så att vi i förväg anpassar oss till den värld som teknologin (och Kelly) vill ha. Tom Slee har inte lika bråttom. När Uber sjudubblade priserna under en snöstorm tvingade flera amerikanska städer företaget att backa. Att en resolut linje från myndigheterna fick Uber att ändra sitt beteende visar ”att ingenting är förutbestämt när det gäller hur delningsekonomin kommer att utvecklas”, konstaterar han.

    Annons
    Annons
    X

    Demonstration för och emot Airbnb utanför New Yorks City Hall i januari 2015.

    Foto: Gregory P Mango / AOP Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X