Annons
X
Annons
X
Näringsliv
Analys

Sara Lomberg: Det lönar sig att vara snäll, eller?

Det går inte alltid så snällt till i näringslivet. Men suget efter ett snällare klimat verkar finnas där. Stefan Einhorn fortsätter sin snällhetsturné på företagen och i vår har det kommit nya böcker i ämnet.

1) Stort sug efter snäll och nice.

Stefan Einhorn skrev en bok om att vara snäll som har sålts i 300 000 exemplar och översatts till 17 språk. Och han verkar fortfarande kunna leva ganska gott på att åka runt till företag och prata om den. Mest förvånad över det enorma intresset verkar han själv vara. Det är ju ändå inget revolutionerande budskap han kom med.

Men uppenbarligen något som är värt att påminna om och sätta in i vår tid. I USA finns ett helt gäng böcker om hur snällhet lönar sig i affärslivet – bland annat bästsäljaren The Power of nice. I Sverige följde språkkonsulten Jenny Forsberg i våras upp med Den snälla företagaren. Bland hennes viktigaste tips är att nätverka snällt så att du skaffar dig en liten fanclub och att vara snäll både uppåt och nedåt.

Annons
X

Hon är också övertygad om att man vinner på att vara snäll även mot konkurrenter. Det ger mer värde att nätverka och lära av varandra än vad risken är att någon snor dina idéer. Eller snarare, det sker ändå förr eller senare i dagens internetsamhälle. Samma idé för Katarina Widoff fram i sin nya bok Marknadsför dig med personliga kontaktnät - Bussighet är lönsamt!

2) Snäll men inte mesig

Budskapen om att snäll är smart är förstås också en härlig revansch för den som kallats snäll (men tråkig), snäll (men dum). Och det verkar ha satt sig, på senaste statuslistan från United Minds hade snäll klättrat upp till en fjärdeplats.

Stäng

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Men även om man vill vara jättesnäll och hjälpsam hela tiden, även i jobbet, så räcker ju tiden inte till. Och bland de viktigaste budskapen i böckerna är också att vara snäll mot sig själv, det vill säga sätta gränser, ha integritet och tro på det man gör. Och inte slösa tid på fel saker. Ibland är det snällast att säga nej. Jenny Forsberg ger exemplet att göra jobb till kompispris, men när man sen bränner ut sig eller går i konkurs för att det inte går ihop - då gynnar det ingen.

    Stefan Einhorns summering av forskning, filosofi och teologi är att människan är snäll för att hon tjänar på det. Han citerar i sina föredrag också den amerikanske filosofen Ralph Waldo Emerson: ”Livet är så vist inrättat att ingen på allvar kan försöka hjälpa en annan människa utan att hjälpa sig själv.”

    3) Det är nätkärlek som gäller

    I de sociala mediernas tid har snällhet i det verkliga livet också blivit extra viktigt för det personliga varumärket då dåliga rykten kan spridas globalt med ett knapptryck. Det finns ocensurerade möjligheter att smutskasta personer och företag, men också att vara riktigt snäll. Vi retweetar och rebloggar, försvarar varandra och trycker på gilla-knappen på Facebook – och stärker därmed personliga varumärken och hjälper många gånger till nya affärer.

    – Den vinnande attityden är: vad kan jag ge? Inte tvärtom, sa Nina Jansdotter som just skrivit boken Framgång på Facebook i förra veckans N.

    Ordet näthat var på allas läppar så sent som i januari när Marcus Birro meddelade att han ämnar gå i exil efter kränkningar. Men som Lauren Cerand, pr-konsult och sociala medier-pionjär säger i en intervju med the New York Observer: ”Den där cyniska tonen funkade väldigt bra från 2003 till 2006. Men riktigt negativa personer, de har inte så många vänner.”

    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X