Annons
X
Annons
X

Det hemliga projektet "Kajsa"

Läsarbilder: Vrålåk och älskade skrothögar
På baksidan av SvD:s arkivbild står: ”Maj 1966, Helsingfors, osålda tvåtakts-Saabar”. Men det kunde lika gärna ha stått Trollhättan.

På baksidan av SvD:s arkivbild står: ”Maj 1966, Helsingfors, osålda tvåtakts-Saabar”. Men det kunde lika gärna ha stått Trollhättan. Foto: SvD/arkiv

Läsarbilden

Bilden av ett fiasko. Så kan man kort beskriva de många osålda Saab-tvåtaktarna på bilden i maj 1966.

Valet att behålla de ålderdomliga tvåtaktsmotorerna, i dag betrakt­ade som charmiga, höll på att sänka hela bolaget.

Våren 1966 stod osålda tvåtaktare överallt, i en bilvärld som övergått till fyrtakt.

Annons
X

Upptakten till den nya fyrtaktsmotorn blev spännande: Det hemliga projektet inleddes redan 1964.

Det benämndes ”operation Kajsa”.

Olle Granlund och Per Gillbrand rekryterades från Volvos motorlaboratorium. Gillbrand åkte i hemlighet till norra Italien för att testa Fords V4-motor, men offi­ciellt var han i Tidaholm för att ta hand om familj­ens färghandel.

Granlund hyrde ett hus i Kristinehamns skogar – och testade i Sverige. Den 2 augusti 1966 begic­k V4-motorn premiär.

Det räddade Saab, ännu en gång.

Annons
Annons
X

På baksidan av SvD:s arkivbild står: ”Maj 1966, Helsingfors, osålda tvåtakts-Saabar”. Men det kunde lika gärna ha stått Trollhättan.

Foto: SvD/arkiv Bild 1 av 1
Annons
X
X
X
X
Annons
X