Annons
X
Annons
X

Det är skillnad på motion och träning

Vi blir allt mer försoffade och gränserna mellan vad som är träning och vad som är motion suddas ut. SvD:s nya träningsskribent Jacob Gudiol reder ut begreppen.

SvD:s träningsskribent Jacob Gudiol är sjukgymnast och arbetar även men utbildning av personliga tränare. Han driver också flera träningsbloggar.

SvD:s träningsskribent Jacob Gudiol är sjukgymnast och arbetar även men utbildning av personliga tränare. Han driver också flera träningsbloggar. Foto: PI FRISK

Vi är ett försoffat samhälle. Framför allt de minst aktiva människorna i samhället blir mer och mer inaktiva. Studier på 16 åriga ungdomar i Sverige har visat att deras kondition har försämrats med 20-25 procent sen mitten på 80-talet [1].

Samtidigt så påstår många att det pågår någon form av träningsboom i Sverige. Fitness och en aktiv livsstil är populärare än på länge och går du ut för en promenad en dag när det inte är dåligt väder kommer du säkert att stöta på många personer i träningskläder. Men det är också allt, du ser dem i träningskläder men de tränar inte.

Det räcker nämligen inte med att sätta på sig sina tights och gå ut på en promenad för att du ska få kalla det konditionsträning. I alla fall inte om du inte heter något i stil med Agda, är omkring 70-90 år gammal, och blir andfådd bara du ska gå och handla mjölk i din lokala affär 200 meter hemifrån. Om detta är du så är en promenad i tights troligen att räkna som fysisk träning. För alla andra är det fysisk aktivitet, motion som givetvis är bra för hälsan men du kommer inte att förbättra din fysiska prestationsförmåga. Du tränar helt enkelt inte dina fysiska förmågor genom att göra något lätt som du redan kan och du kommer därför inte att förbättra din prestationsförmåga på något sätt. Låt mig utveckla det lite…

Annons
X

Det går att grovt dela in rörelse i tre olika kategorier:

  1. Stillasittande
  1. Motion
Stäng

SvD VIN & MAT:s NYHETSBREV – vintips och recept direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se
    1. Fysisk träning

    Stillasittande är total fysisk inaktivitet. Du sitter i soffan och tittar på tv, du sitter och arbetar framför en dator, du läser en bok sittande i en stol och så vidare. Total fysisk inaktivitet av den här typen har visat sig ha negativa hälsoeffekter om de fortgår mer än kanske 30-60 minuter i sträck.

    Studier har visat att det räcker med att röra på sig i en minut varje halvtimme för att undvika det mesta negativa från total fysisk inaktivitet men detta är något som för få uppnår idag [2]. Intressant att notera här är att studier har visat att det inte bara räcker med att ställa sig upp, du måste röra på dig. Så stående arbetsplats duger inte om det bara innebär att du faktiskt står upp. Det kan vara bra sett ur ett ergonomisk perspektiv men pratar vi metabol hälsa så behövs det rörelse [3].

    Motion är det samma som lätt fysisk aktivitet eller rörelse i allmänhet. Detta inkluderar saker som att till exempel:

    • Gå till skrivaren på ditt jobb för att hämta några papper

    • Använda trapporna istället för hiss eller rulltrappa

    • Dammsuga hemmet

    • Ta en promenad på stranden

    • Jobba i trädgården

    Motion är kort och gott fysisk aktivitet som du utför utan några större problem. Om du inte är väldigt sjuk, gammal eller varit inaktiv under en väldigt lång tid så kommer du klara alla dessa aktiviteter utan några som helst problem. Det är med andra ord ingen utmaning för dig.

    Motion och fysisk rörelse är det tillstånd som vi människor bör befinna oss i mesta tiden av ett dygn. Vi är helt enkelt skapta för rörelse och som studierna på stillasittande visar så påverkas våra kroppar negativt av längre perioder utan motion.

    Fysisk träning är mer intensiv rörelse där du utmanar dina förmågor för att förhoppningsvis förbättra eller i alla fall bibehålla det du redan kan. Träning kräver med andra ord ansträngning. Svensken tränar idag för lite och det är orsaken till att konditionen försämrats med 20-25 procent hos 16-åriga barn.

    Träning har många positiva effekter på hälsan men för dig som är yngre är brist på träning troligen inget större problem så länge som du motionerar mycket. Men vill du klara av lite mer fysisk krävande situationer som ung eller om du är förbi ungdomsåren så är träning en vital ingrediens för att bibehålla livskvaliteten.

    Här finns det idag ett pedagogiskt problem. Saker som för kanske 30-40 år sedan knappt ens ansågs vara motion kan idag, med rätt marknadsföring, anses som träning. Men något är inte träning bara för att du tagit på dig ”rätt kläder”. Det är inte heller träning bara för att tidningarna skriver om det du gör på sportsidorna – läs poker, schack, golf och så vidare – eller hälsosidorna i någon damtidning – läs promenader, arbeta i trädgården ”styrke”-träning med rosa ettkilosvikter med mera.

    För att något ska räknas som träning behöver du komma över en viss intensitet. För konditionsträning gäller ungefär 70 procent av din maxpuls, det ska kännas ansträngande. För att du ska få någon betydande förbättring i styrka så behöver motståndet du arbetar emot vara åtminstone 70 procent av vad du maximalt klarar av att lyfta. Klarar du lyfta vikten mer än 15-20 gånger är det definitivt för lätt, öka motståndet.

    Kort och gott ska träning vara ansträngande. Det ska vara jobbigt och du ska känna dig utmanad och uppleva att du orkar mer och mer efter hand som du tränat konsekvent. Om du inte upplever detta så tränar du inte, du motionerar.

    Referenser:

    1. Ekblom ÖB, Bak EA, Ekblom BT. Cross-sectional trends in cardiovascular fitness in Swedish 16-year-olds between 1987 and 2007. Acta Paediatr. 2011 Apr;100(4):565-9.
    1. Peddie MC, Bone JL, Rehrer NJ, Skeaff CM, Gray AR, Perry TL. Breaking prolonged sitting reduces postprandial glycemia in healthy, normal-weight adults: a randomized crossover trial. Am J Clin Nutr. 2013 Aug;98(2):358-66.
    1. Bailey DP, Locke CD. Breaking up prolonged sitting with light-intensity walking improves postprandial glycemia, but breaking up sitting with standing does not. J Sci Med Sport. 2014 Mar 20. pii: S1440-2440(14)00051-6

    Jacob Gudiol

    Annons
    Annons
    X

    SvD:s träningsskribent Jacob Gudiol är sjukgymnast och arbetar även men utbildning av personliga tränare. Han driver också flera träningsbloggar.

    Foto: PI FRISK Bild 1 av 1
    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X