Annons
X
Annons
X

”Det är dags att agera, Anders Ygeman!”

Konkurrens är välkommen – men den måste ske på lika villkor. Ansvarig minister Anders Ygeman bör stå upp för sina löften före valet – att skapa ordning och reda i vägtransportbranschen. Det skriver Göran Rosengren, chefredaktör, Yrkesförartidningen Proffs.

Varje år förlorar statskassan ­stora pengar på de aktörer som har som affärsidé att inte göra rätt för sig, ­skriver artikelförfattaren.

Varje år förlorar statskassan ­stora pengar på de aktörer som har som affärsidé att inte göra rätt för sig, ­skriver artikelförfattaren. Foto: Tomas Oneborg

DEBATT | OLAGLIGA TRANSPORTER

De olagliga lastbilstransporterna på våra svenska vägar är många. Trafikfarliga långtradare med outbildade, uttröttade, och påverkade förare blir allt vanligare. Främst är det utländska åkerier och deras chaufförer som utmärker sig. Till detta ska läggas alla transporter som sker i strid mot gällande direktiv, förordningar och lagar. Varje år förlorar statskassan stora pengar på de aktörer som har som affärsidé att inte göra rätt för sig. Samtidigt ser vi en trafikpolisorganisation i fritt fall. Och inom myndigheten kan 80 procent av poliserna tänka sig att säga upp sig.

Ytterst ansvarig för polisen är inrikesminister ­Anders Ygeman (S). Inför valet 2014 bevisade han vid flera tillfällen att han är oerhört insatt i problematiken som omgärdar en av Sveriges absolut viktigaste privata näringar, vägtransportbranschen. Men efter riksdagsvalet har retoriken svalnat i väsentlig grad och idag är Ygeman inte alls lika stridbar i sina uttalanden för svensk åkerinäring.

Vän av ordning förstår att polisen spelar en avgörande roll för allmänhetens säkerhet. På senare tid har vi bevittnat hur myndighetens resurser dräneras på specialkompetens. Till exempel har ett antal fullutbildade trafikpoliser nyligen sagt upp sig för att istället satsa på en karriär inom antingen andra myndigheter eller i det privata näringslivet.

Annons
X

För den som eventuellt funderar över varför oron är så stor på grund av en handfull uppsägningar inom trafikpolisen, kan det sägas att det idag endast finns cirka 200 poliser med den kompetens som krävs för att göra fullständiga kontroller av ­yrkestrafiken och som ska säkerställa så att du, jag och våra barn ska kunna vistas så säkert som möjligt på vägen. Och för att konkurrensen för åkerinäringen ska kunna ske på lika, eller åtminstone på liknande, villkor.

Att 80 procent av landets poliser kan tänka sig att lämna myndigheten borde få varje ansvarskännande politiker att agera. Ministerstyre är förbjudet. Men när har vi passerat gränsen mot när det blir ministerns ansvar att faktiskt göra något åt det som sker?

Har Anders Ygeman fortsatt förtroende för rikspolischef Dan Eliasson?

Stäng

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Anser Ygeman att polisen fungerar i sin nya organisation? Och en specifik fråga som handlar om yrkestrafiken; anser Anders Ygeman att landets ­regionpolischefer (med undantag för region Mitt) har kompetens att ta beslut inom trafikområdet när det visar sig att besluten om att organisera majoriteten av svensk trafikpolis på lokal nivå, istället för som tidigare på regional nivå, får oerhört stark kritik från poliserna på fältet?

    Att som inrikesminister vara nöjd med att det monteras upp allt fler trafiksäkerhetskameror och så kallade alkobommar är ett hån mot både trafikpolisen och vägtransportbranschen. Jag vet att Ygeman kan så pass mycket om branschen att han rimligtvis borde vara fullt medveten om att detta inte är lösningen på det som han själv för lite drygt 1,5 år sedan beskrev som ett gigantiskt problem, nämligen olaglig transportverksamhet på vägarna som konkurrerar ut seriösa företag på löpande band. Svenska som utländska.

    Konkurrens är välkommen – men den måste ske på lika villkor. Det är dags nu Ygeman, att stå upp för ditt eget uttryck – att skapa ordning och reda i vägtransportbranschen.

    Är det ens möjligt utan en fungerande trafik­polisorganisation?

    Göran Rosengren

    chefredaktör, Yrkesförartidningen Proffs

    Göran Rosengren Foto: Privat

    Varje år förlorar statskassan ­stora pengar på de aktörer som har som affärsidé att inte göra rätt för sig, ­skriver artikelförfattaren.

    Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 2

    Göran Rosengren

    Foto: Privat Bild 2 av 2
    Annons
    X
    X
    X
    X
    Annons
    X