Annons
X
Annons
X

”Det är bättre att tanka bensin”

Etanolförsäljningen rasade med 22 procent förra året efter stora problem med motorhaverier. Nu kan SvD Näringsliv avslöja att sju av tio bilverkstäder rekommenderar ägare av etanolbilar att inte tanka E85 utan bensin. Detta är första delen i en serie artiklar om miljöbränslet som havererat.

SVD NÄRINGSLIV GRANSKAR ETANOLFIASKOT

”Jag skulle bara köra på bensin”. ”Jag skulle själv inte köpa en etanolbil”. ”Etanol är torrt och aggressivt. Vill du slippa problem så kör på bensin”.

Citaten är från olika Volvomekaniker. SvD Näringsliv ringde anonymt tio slumpvis utvalda Volvoverkstäder i hela Sverige och sju av tio oss rekommenderade oss att enbart tanka bensin i E85-bilar, som kan köras på både bensin och etanol.

SvD Näringslivs avslöjande ger en förklaring till varför etanolförsäljningen faller kraftigt i Sverige - nedgången mellan 2012 och 2013 låg på hela 22 procent. I år har fallet fortsatt med minus 1 procent fram till mars - trots att antalet etanolbilar i trafik är konstant, runt 200 000 bilar. Och trots att det under perioden varit billigare att tanka E85 än bensin.

Annons
X

Raset har inte haft någon förklaring - fram till nu.

Volvo är en av de största säljarna av E85-bilar. I samtalen uppgav vi oss äga en Volvo V50 Flexifuel från 2011 och frågade om vi skulle köra på bensin eller etanol för att få en problemfri bil. Vi ringde inte via någon pr-avdelning eller platschef - utan pratade direkt med personliga servicetekniker - som ville hjälpa en kund efter bästa förstånd.

”Ska jag vara ärlig - jag skulle aldrig ha köpt en etanolbil”.
Ett av svaren i SvD:s rundringning till verkstäder i Stockholmsområdet.

Stäng

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Hos Volvo Personbilar Sverige, Volvos säljorganisation i Sverige, är man desto mer defensiv. Annika Bjerstaf är tjänsteförrättande presschef.

    Ska kunderna kunna köra på E85 – de har ju köpt en E85-bil?

    – Ja.

    Men era servicetekniker rekommenderar att man ska köra på bensin?

    – Det är upp till respektive servicetekniker, vi har inte gått ut med något allmänt. Man kan köra på båda.

    Anledningen är de stora problem som varit med igensatta insprutningssystem och bränslepumpar på grund av E85-bränslet, problem som kulminerade 2010 när hög inblandning sulfat i etanolen uppdagades. Bilimportörerna skyllde på bränslebolagen - och vice versa. Ingen ville betala ersättning till bilägarna. Det slutade med att bilägarna själva fick ta kostnaderna - såvida deras maskinskadeförsäkring inte täckte kostnaderna.

    För att få en bredare bild ringde SvD Näringsliv därefter tio Mekonomenverkstäder - alltså mindre märkesobundna bilverkstäder som ofta får ta hand om äldre bilar - i Stockholmsområdet. De var ännu mer kategoriska i sina svar. Här är ett kort urval:

    ”Ska jag vara ärlig - jag skulle aldrig ha köpt en etanolbil”. ”Bränslepumpar byts normalt mellan 16 000 och 20 000 mil. Men Ford Flexifuel byts efter 4000-6000 mil. Och de är jättedyra”. ”Det är bättre att tanka bensin, som smörjer bättre.” ”Kör på bensin, det skulle jag ha gjort - om jag överhuvudtaget skulle ha köpt en etanolbil.”

    Även hos Mekonomenverkstäderna rekommenderade sju av tio oss att köra enbart på bensin.

    Men det stannar inte där. De fåtal mekaniker som trots allt rekommenderade etanol gav helt olika svar på man ska gå tillväga - något som ökar osäkerheten kring E85 ännu mer. Hos Bilias centrala servicetelefon sade man: ”Alternera, annars kleggar bränslesystemet igen. Hos Helmia bil i Karlskoga sade man ”Det viktiga är att köra på samma bränsle”.

    Den stora bilden är att dock att problemen blivit något bättre det senaste året.

    Vad som orsakar skadorna är oklart: ”Etanol är ett torrt och aggressivt bränsle” säger några mekaniker. ”Det kan fortfarande finnas för mycket sulfat i etanolen” säger flera andra. ”Vad problemet egentligen är? Ja fråga en kärnfysiker eller något” säger en luttrad mekaniker i Nacka.

    Det var inte så här det var tänkt att låta kring E85. Sverige skulle bli världsledande på biodrivmedel. Genom den så kallade pumplagen 2006 byggdes E85-mackarna ut - vilket orsakade många mindre stationers död. Etanolbilar subventionerades därefter stort. År 2007 åtnjöt de miljöbilspremie på 10 000 kronor och därefter subventionerades förmånsvärden för tjänstebilsförare med 20 procent.

    Politiskt är nu E85 en allt större surdeg. Och medan tiden går har nu en statlig utredning föreslagit en ny statlig utredning.

    ”Utredningen om fossil fordonstrafik”, som presenterades i december konstaterade att antalet etanolbilar i trafiken inte minskat utan ”minskningen beror sannolikt på att de som har sådana bilar inte tankar E85 utan istället bensin”. Utredaren Thomas B Johansson har föreslagit att Energimyndigheten skulle utreda saken.

    – Vi tittar just nu på om vi ska starta en utredning, säger Ellen Svensson på Energimyndighetens analysavdelning.

    *Är du drabbad? Hör av dig till SvD Näringslivs reporter Jonas Fröberg: jonas.froberg@svd.se.*

    Kommentera den här artikeln på SvD Börsforum

    Annons
    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X