Annons
X
Annons
X
Musik
Krönika

Sofia Lilly Jönsson: Den kristna påsken uppstod i den judiska

Musikveckan med SvD
Jesus på korset.

Jesus på korset. Foto: Werner Otto/AOP

På grund av bristande intresse hade man ställt in operasäsongen vid King’s Theatre i London 1739 – ett konkurrerande operahus som några år tidigare etablerat sig i staden hade visat att den helt enkelt inte var stor nog för två scener i den italienska stilen. Det var så Händel kom att söka sig en ny nisch i de bibelhistoriska oratorierna. ”Israel i Egypten” blev emellertid inte heller någon succé vid premiären. Händel arbetade därför snabbt om oratoriet, och strök bland annat en trettio minuter lång inledning med kör. Den hade nog tagit musten av åhörarna.

Snabbspola 94 år fram i tiden, till Düsseldorf 1833. Felix Mendelssohn, en yngling på 24 år som just gjort succé i Berlin med Bachs Matteuspassion, fick av arrangörerna till en Händelfestival uppdraget att sätta upp ”Israel i Egypten”. Men verket måste först anpassas till den nya situationen. Originalets engelska texter översattes till tyska. Arrangörernas bekymmer över att det inte fanns någon uvertyr löstes med att dirigenten arrangerade in ett av sina egna stycken. I konsertlokalen där man skulle framträda fanns ingen orgel, så Mendelssohn skrev i stället ut satsen i stämmor för klarinetter.

Denna Händel anno London 1739 inuti en Mendelssohn anno Düsseldorf 1833 har nu spelats in och släppts på skivan ”Handel – Mendelssohn: Israel in Ägypten" (Vivat). Inte bara använder man Mendelssohns tillägg till musiken, inklusive hans anteckningar från det egna dirigentpartituret – orkestern efterliknar också sina föregångare med 1800-talsinstrument stämda i 430 Hz, romantiska ornament och stråkteknik från tiden. Varför? Syftet är att komma närmare Mendelssohn och hans tid. Liksom Felix Mendelssohns uppdrag en gång gällde en festival för tonsättaren Händel, kom förfrågan till detta projekt från en festival ägnad Felix Mendelssohn.

Annons
X

Och det ovanliga är alltså att man låter den tidiga romantikens överrock bli kvar på barocktonsättningen, man eftersträvar det faktiskt. Vanligen vill man ju komma nära originalet. Här erkänner man den tidspatina som äldre konstverk bär med sig, vilket egentligen ger musiken en slags pågående kvalitet, precis som Händel själv for fram ganska osentimentalt med sitt verk när situationen krävde det och på så vis gjorde det nytt.

Det här projektet handlar inte minst om tid och tidslager. En historisk händelse kan tyckas avslutad och långt borta när det förflutna kanske snarare ligger som en kapsel inuti nuet. Och det är särskilt stimulerande just den här veckan att tänka på att Händel och Mendelssohn råkade mötas i Gamla testamentets historieböcker och inte, som den mesta påskmusiken, i Jerusalem under Jesu sista dagar. För precis som det här oratorieprojektet återskapar två historiska kontexter, uppstod den kristna påsken inuti den judiska, och påsken själv är i hög grad en berättelse om tid.

Jesu död på korset på fredagen klockan 15 – en märkligt exakt tidsåtergivelse – skär ett snitt genom tiden. Tiden är nu. Gud dör. Himmel och jord rämnar. Den kristna påskens fåtal förtätade dagar samlas i en nupunkt i den kristna påskmåltid som är nattvarden.

Stäng

KULTURCHEFENS NYHETSBREV – veckans viktigaste kulturtexter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Den judiska påskberättelsen däremot sträcker sig över generationer. Folket vandrade fyrtio år i öknen. De hann gå vilse och tappa hoppet och glömma vilka de var. Och den påskmåltid som är den judiska, en lång och pedagogisk skildring av deras umbäranden med många maträtter som det osyrade brödet, de bittra örterna och det kokta ägget, alla med sin rituella mening, gestaltar en tidsrymd som innefattar inte bara en människas egen livstid utan också hennes förfäders, ett folks historia.

    Nu och då. Nattvarden firas för att återupprätta ett förtätat nu, medan sedermåltiden visar vägen bakåt till det förflutna. Så ligger tid inuti tid, och långt, långt därborta fast kanske inte så långt ändå, sliter folket fortfarande i fångenskap under Egyptens farao.

    Felix Mendelssohn, Foto: AOP

    Jesus på korset.

    Foto: Werner Otto/AOP Bild 1 av 2

    Felix Mendelssohn,

    Foto: AOP Bild 2 av 2
    Annons
    X
    X
    X
    X
    Annons
    X