Annons
X
Annons
X

"De har hittat nya sätt att komma runt reglerna"

Konsumentverket ser allvarligt på den mängd klagomål som rör PPM-säljare. Myndigheten har öppnat två tillsynsärenden på två bolag som säljer premiepensionsfonder.

– Det är ett problematiskt område, säger Malin Fors, jurist på Konsumentverket.

Anmälningarna mot PPM-bolagen
Malin Fors, jurist på Konsumentverket.

Malin Fors, jurist på Konsumentverket. Foto: Oyvind Lund/Konsumentverket, Fredrik Sandberg/TT

De många klagomålen kring fondförmedlare av premiepensionsfonder kräver en del av Konsumentverkets resurser. Myndigheten uppger att de gör allt vad de kan för att bolagen som förmedlar eller säljer premiepensionsfonder ska lämna rätt uppgifter i sin marknadsföring.

– Vi har följt frågan i många år och jobbar aktivt för att komma till rätta med problemen, säger Malin Fors, jurist på Konsumentverket.

Hon uppger att under en period efter att kravet på skriftligt avtal infördes blev klagomålen färre och anmälningarna till myndigheten upphörde.

Annons
X

– Men nu har de (säljbolagen, reds anm) kommit på nya sätt att komma runt reglerna. Det är ett problematiskt område. Det kräver mycket resurser att få stopp på det här, säger hon.

SvD har i en rad artiklar beskrivit problem som kunder och Pensionsmyndigheten upplever att de har med oseriösa fondförmedlare.

I slutet av förra året beslöt Konsumentverket om ett föreläggande med vite mot det nu polisanmälda bolaget Lundstedt Fond och Finans. Bolaget riskerar upp till 4,5 miljoner kronor i vite om de inte agerar på de sätt som Konsumentverket krävt.

– Vi håller på att gå igenom anmälningarna för att se om de bryter mot föreläggandet. Skulle det visa sig att de gör det, så får vi ta det med KO för att se om vi ska begära vitet utdömt.

Konsumentverket kräver att säljarna måste informera om det är Lundstedt Fond och Finans som ringer och ingen annan. De ska även uppge vilket syfte samtalet har – att de vill att konsumenten ska byta till deras fond.

– De måste informera om priset på tjänsten och innehållet i den. Vi har förbjudit dem att informera om att de erbjuder förvaltning, när de inte gör det, säger Malin Fors.

Vidare har Konsumentverket förbjudit dem att påstå att staten tar ut en särskild avgift för premiepensionen, vilket myndigheten menar att de har uppgett i samtal med kunder.

– De får inte heller påstå att en fond har haft en annan utveckling än vad den har haft, och påstå att den har gått bättre än vad den har gjort, säger hon.

Vid sidan av det har Konsumentverket även öppnat två tillsynsärenden, dels mot bolaget Pensionskraft och dels mot Svensk Fond & Försäkringsanalys, även benämnt SFF Analys, vilket är det andra bolag som Pensionsmyndigheten nyligen har polisanmält.

Ärendet mot Pensionskraft handlar delvis om att privatpersoner har fått fakturor utan att de har ingått något avtal.

– Det är ett vanligt problem i den här typen av företag, att kunden blir lovad att de ska få prova tjänsten gratis, men sedan får en faktura. De lämnar inte heller information om ångerrätten som man ska enligt lagen, säger Malin Fors.

Bolaget har heller inte lämnat tillräcklig information om sin verksamhet på sin webbplats, enligt Konsumentverket.

I ärendet mot SFF Analys framkommer kritik på flera punkter: Bolaget lämnar inte information om ångerrätt och det informerar inte tillräckligt tydligt om vilken tjänst som erbjuds, eller vad tjänsten innehåller.

Annons
Annons

Malin Fors, jurist på Konsumentverket.

Foto: Oyvind Lund/Konsumentverket, Fredrik Sandberg/TT Bild 1 av 3
Bild 2 av 3
Bild 3 av 3
Annons
X
Annons
X