Annons
X

De gör datorn till en ögontjänare

En blick kan vara mördande. En blick kan vara förförande. En blick kan även resultera i en annorlunda affärsidé som banar väg för datoranvändande för personer med funktionshinder.

Fokus för företaget Tobii är ögats möjligheter. Grunden är idésprutan John Elvesjös banbrytande tankebana att blicken borde kunna bli det snabbaste pekdonet i alla persondator­tillämpningar.

I Danderyd, norr om Stockholm, finns inte bara fina bostäder som kräver tjocka plånböcker. I grannskapet av ett välbärgat villaområde ligger även en kontorsbyggnad där Tobii är en tongivande hyresgäst. Sedan företaget tog plats i byggnaden för två och ett halvt år sedan har det brett ut sig i lokalerna allt mer, en spegelbild av att också verksamheten växer till sig – och det med besked.

Växtkraften så här långt, sett till försäljning, är i siffror hisnande. Omsättningstillväxten de senaste fem åren är mer än 11000 procent. Även antalet anställda i bolaget växer med raketfart. Nu rymmer Tobii 160 personer, varav hälften i just Danderyd.

När företaget låg i sin linda var det alls inte så spatiöst och personaltätt som i nuvarande lokaler. Hundåret för sju år sedan höll John Elvesjö och fyra andra grabbar till i en källarlokal som tillhörde mammans bostadsrätts­förening i norra Stockholm. Här testades och åter testades teorierna i tekniken som visade sig hålla i praktiken: att en dator ska kunna känna av exakt var en person tittar.

–En tidning gav mig epitetet Bill Gates i Spånga, berättar John Elvesjö som full av entusiasm beskriver teknikens kärna.

Tekniken bygger på små, inbyggda kameror i bildskärmen som kalibreras – ställs in – efter användarens ögon. Infraröd teknik känner av en persons ögonrörelser. En bildskärms svarta fält, upptill och nedtill, döljer sensorn som snabbt som ögat man­övrerar ­datorn.

Sensorn för ögonstyrning, så kallad eye tracking, har genererat flera fruktsamma affärsidéer. En ögonstyrd dator­mus kan förstås komma väl till pass för att hjälpa handikappade.

Ett annat användningsområde är att med hjälp av tekniken analysera ett ­beteende. När företag vill testa konsumenters sug efter olika produkter ger ögats rörelser ett tydligt intresse­avtryck. Att i förväg få ett hum om hur publiken väntas uppfatta en kom­mande reklamfilm eller pejla slagkraften i en produktplacering är guld värt.

Men, och det är ett viktigt men, det kostar också. Tobiis produkter, både hård- och mjukvaran, är högt pris­satta. En bildskärm med sensor kostar från 150000 kronor och uppåt. Det ­begränsar användningsområdet och gör steget till en massmarknad långt.

–Produkterna bygger på en lång och mycket kostsam utveckling. Det gör att produkterna också är dyra så länge de säljs i låga volymer, säger John Elvesjö.

De två viktigaste kuggarna vid ­företagets födelse var hans båda kompanjoner: medgrundarna Mårten ­Skogö och Henrik Eskilsson.

–Tobii hade nog inte funnits kvar om det inte blivit vi tre. Både Mårten och Henrik är duktiga entreprenörer och kompletterar mig.

Mårten Skogö utvecklar hårdvaran medan Henrik Eskilsson bär titeln vd. Bakom sig har Henrik Eskilsson det bolag som såg till att studsmattan studsade in i villa­trädgårdarna här hemma. Han fastnade för den bärande affärsidén som utbytesstudent i Kanada. Henrik Eskils­son säger att han nu har fullt upp med Tobii.

Vid vår rundvandring i kontorskorridorerna träffar vi också på Jane Walerud, känd affärsängel. Nej då, hon har inte pytsat in några pengar i det här bolaget. Tobii är ett operativt jobb för henne, betonar hon och skyndar åter till sitt kontorsrum. Det är mycket att stå i som chef för affärsområdet handi­kapprodukter. Jane Walerud är även med i ledningsgruppen.

Det finns en handfull affärsänglar med i bilden. För sex år sedan när kapital­behovet var skriande, för att företaget skulle kunna blicka vidare med sin verksamhet, var det Almi Företags­partner som kom in som en skyddande finansiell ängel.

John Elvesjö tvekar en liten stund på frågan om det finns börsplaner.

–Vill vi gå till börsen? Egentligen är det en ägarfråga. Ja, kanske. Det kan vara en trolig framtid.

De fyra senaste åren har varit lön­samma. Visionen finns förstås att fortsätta växa, med lönsamhet. John Elvesjö hoppas dessutom på att tredubbla personalstyrkan inom tre år.

Men molnen saknas inte på tillväxthimlen. Det är inte en förväntad konjunkturnedgång i första hand som kan bromsa utvecklingen utan andra företag som kommer med liknande lösningar och som kan kringgå Tobiis skyddande patent.

–Hoten finns. Vi har bevisat att det går att tjäna pengar på ögonsensorer. Nu vill vi utveckla bolaget vidare men för att ta riktigt stora steg mot konsumentmarknaden krävs mer ­kapital, säger John Elvesjö.

Klas Andersson

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X

Mer från Startsidan

Annons
X