Annons
X
Annons
X

Oljepriset rasar – här är vinnarna

Oljepriset faller som en sten. Den svenska staten har sett till att dra in mer pengar från bilisterna. Flygbolagen, de svenska exportföretagen och den kemiska industrin är några av de stora vinnarna på de lägre oljepriserna.

Oljepriset

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Finns det förlorare så finns det också vinnare. Enligt Ulf Svahn, vd för SPBI (branschorganisationen Svenska Petroleum och Biodrivmedel Institutet) är det framför allt bilisterna som tjänar mycket på att oljepriset pressats ned så kraftigt.

Även om nästan 70 procent av bensinpriset utgörs av skatt så har genomsnittspriset för bensin ändå gått ned med drygt två kronor litern de senaste två åren. Det gör också att statens momsintäkter gått ned.

– Men det har staten kompenserat genom att höja energiskatten. I praktiken har staten totalt höjt beskattningen med 30 öre per liter samtidigt som priset för bensin gått ned kraftigt på världsmarknaden, säger Ulf Svahn.

Annons
X

För två år sedan låg priset för råolja på drygt 100 dollar per fat. Nu har det fallit till drygt 30 dollar. Priset för bensin på världsmarknaden har samtidigt halverats.

Egentligen skulle man väl kunna tänka sig att svenska bilister skulle börja köra mer när priset för bensin och diesel gått ned. Enligt Ulf Svahn kommer det inte att ske.

– Bensinen är ändå så dyr att folk inte kör i onödan. Det är bara på längre sikt vi ser att förbrukningen påverkas men då handlar det mest om att den går ned i takt med att bilisterna köper nya mer bränslesnåla bilar, säger Ulf Svahn.

Stäng

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Nu finns det förstås fler vinnare på det lägre oljepriset. Svensk exportindustri kan överlag dra fördel av de lägre priserna. Även om konkurrenterna i andra länder också får lägre bränslekostnader så har svenska företag längre transporter och tjänar därför förhållandevis mer när priset går ned.

    En annan vinnare är den kemiska industrin som använder petroleumprodukter som insatsvara. Ulf Svahn pekar ut plastindustrin som en klar vinnare.

    Däremot kan de svenska raffinaderierna drabbas av ett bakslag. De är av beredskapsskäl tvingade att hålla stora lager och när oljepriset faller måste de skriva ned värdet på sina lager.

    Globalt är flygbranschen en av de verkligt stora vinnarna på de lägre oljepriserna. Flygbränslet står för en stor del av flygbolagens kostnader, i synnerhet inom långdistansflyget.

    Beroende på i vilken omfattning flygbolagen valt att säkra bränslepriserna genom olika avtal slår nedgången av priset för råolja - som används för att göra flygfotogen - efterhand igenom.

    Enligt en sammanställning som flygbranschens organisation IATA har gjort stod flygbränslet under 2014 för drygt 30 procent av flygbolagens rörelsekostnader. I år väntas bränslet bara stå för 20 procent av kostnaderna och då bygger prognosen ändå på att råoljepriset i år i genomsnitt ligger på 51 dollar per fat, alltså långt över nuvarande nivå på 31 dollar.

    Som IATA påpekar är osäkerheten stor om hur råoljepriset utvecklas under resten av året. Prognoserna pekar på ett genomsnittligt pris på allt mellan 20 och 60 dollar per fat. Men IATA pekar också på att oljelagren är stora och det tyder på att det i vilket fall knappast blir någon kraftig uppgång.

    Annons
    Annons
    X
    Foto: Fredrik Sandberg/TT Bild 1 av 1
    Annons
    X
    X
    X
    X
    Annons
    X