Annons
X
Annons
X

Datorspel bör ses som en sport

Det finns många skäl att likställa e-sport med annan idrott: när man spelar dator- och tv-spel som sport så delar det många av idrottens sociala fördelar, skriver Rickard Nordin (C).

Dreamhack är ett svenskt LAN-party som utvecklats till världens största datorfestival.

Dreamhack är ett svenskt LAN-party som utvecklats till världens största datorfestival. Foto: MIKAEL FRITZON/TT

BRÄNNPUNKT | DATORSPEL

Mycket e-sport drivs också på gräsrotsnivå av de stora mängderna unga spelare, med ungdomar som driver föreningar, coachar varandra och ordnar LAN.
Richard Nordin

E-sport, organiserad tävling i dator- och tv-spel, blir allt mer populärt. I dagarna börjar kvalet till SM och på den globala nivån finns e-sporten med i X-games med start på fredag. Många sporter som i dag är OS-grenar, exempelvis skidåkningens skicross, har börjat på X-games för att sedan ta sig över till andra stora tävlingsevenemang.

Både TV 6 och SVT sänder tävlingar och det stora speleventet Dreamhack hade över 26 000 besökare när det ägde rum i Jönköping i slutet av november. Speltrenden är något som vi som samhälle borde uppmuntra. Forskning visar att spelande ungdomar utvecklar sina kognitiva förmågor, får bättre minne och blir bättre problemlösare – spel och e-sport är motion för hjärnan. Vill du bli riktigt bra krävs dessutom en god fysik för att klara långa stunder av hög koncentration och precision, precis som dart, boule, biljard, varpa och en hel rad andra sporter som är medlemmar av Riksidrottsförbundet och därmed får stöd av samhället.

Annons
X

Ett första steg för att uppmuntra spel vore att höja e-sportens status genom att likställa den med annan sport. Därför skrev jag under den senaste motionsperioden en riksdagsmotion om att likställa e-sport med annan sport och att låta dess utövare räknas som idrottare.

I en studie som American Psychology Association släppte i början av 2014 visar man hur spelande bland unga hjälper till att utveckla en serie av kognitiva förmågor. Främst handlar det om problemlösning, perception och rumsorientering samt bättre minne. I en studie som följde barn som började spela strategi- och datorrollspel med problemlösningsinslag såg man att ökat spelande följdes av högre betyg i skolan. Spelande verkar onekligen vara motion för våra hjärnor.

Spel är inte bara nyttigt för ungdomar, enligt beteendevetaren Isabela Granic hjälper spel också människor att slappna av från stress och lär dem hantera motgångar och problem. Även för äldre finns skäl att spela. I tidningen Nature publicerades 2013 resultat från specialdesignade spel som hjälper äldre att hantera och minska skadorna av alzheimers. Precis som sport och motion så är e-sport och spel i lagom doser nyttigt för oss.

Stäng

SvD:s NYHETSBREV – dagens viktigaste nyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Ändå finns det de som är mer negativa till spelande eller inte vill räkna e-sport som sport. Kritik riktas mot att det inte skulle vara en riktig sport och många är av uppfattningen att spelande är ett osocialt intresse.

    Kalle Jonasson gjorde en studie vid Malmö högskola som jämförde e-sport med traditionell idrott och fann att e-sport uppfyllde merparten av kriterierna som ofta används för att karakterisera idrott. Sedan studien gjordes har e-sportscenen dessutom utvecklats och blivit än mer sportliknande.

    Precis som andra sporter så kan e-sporter och spel dessutom vara väldigt sociala och ger också möjlighet att inkludera personer som av olika skäl inte kan utöva annan sport, exempelvis på grund av funktionsnedsättning. Många spel spelas i lag med andra människor och ställer höga krav på samarbetsförmåga. Mycket e-sport drivs också på gräsrotsnivå av de stora mängderna unga spelare, med ungdomar som driver föreningar, coachar varandra och ordnar lan. Det ger ungdomar med liknande intressen chanser att träffas, skaffa vänner, lära sig driva organisationer och arbeta ihop. I takt med digitaliseringen blir dessutom kunskaper kring både hårdvara och mjukvara hårdvaluta på arbetsmarknaden, de med intresse för teknik och datorer får helt enkelt fördelar när de söker jobb.

    Sammantaget finns många skäl att likställa e-sport med annan idrott: när man spelar som sport så delar det många av idrottens sociala fördelar, e-sport hänger ihop med kognitiva hälsofördelar och det finns definitivt en stor mängd ungdomar som tävlar i olika spel. Om vi lät e-sport likställas med annan idrott så skulle det bli så mycket enklare för människor att spela, skapa och driva e-sportsaktiviteter. Det vore ett stort steg att utsträcka det stöd och det positiva bemötande som idrott får från politiker och myndigheter även till e-sport.

    Det är dags för oss att ta vara på den enorma potential som går förlorad när ungdomar som vill utveckla sitt spelande hindras av onödiga kostnader och byråkrati. När vi likställer e-sporten med annan idrott så gör vi det enklare för många unga att spela och ta vara på spelandets fördelar. Utvecklingen går inte att stoppa, vi måste i stället se alla de fördelar som finns och använda dem för att uppmuntra både engagemang, kunskaper och aktivitet. Därför måste e-sporten omgående likställas med annan sport.

    RICKARD NORDIN (C)

    riksdagsledamot

    Annons
    Annons
    X

    Dreamhack är ett svenskt LAN-party som utvecklats till världens största datorfestival.

    Foto: MIKAEL FRITZON/TT Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X