Annons
X
Annons
X

”Dags för SVT att leva upp till Public Service-uppdraget”

Det är möjligt att det är som SVT-chefen Eva Hamilton säger, att ”inga andra mediebolag” hade synpunkter på hur SVT hanterade försäljningen av sändningen från kronprinsessans bröllop. Men det har jag. Och det är min tv-avgift som betalar kalaset. Nu är det hög tid att vi ser en öppen licens på allt material som produceras av våra gemensamfinansierade mediebolag. Det är dags att public service lever upp till sitt namn och verkligen blir allmännyttigt och i tiden.

Foto: SCANPIX

Avstängd kommentering

Kommenteringsfunktionen på den här artikeln har stängts av eftersom tonen i diskussionen inte var enig med SvD:s regler .

Lördagen den 19 juni 2010 gifte sig Kronprinsessan Victoria. Oavsett vad man anser om monarkin eller PR-värdet av evenemanget så var givetvis intresset stort. Inte bara från svenskt håll, enligt uppskattningar var cirka 700 utländska journalister på plats och bland annat Tyskland direktsände ceremonin i sin helhet.

SVT hade ensamrätt på att bevaka bröllopet för TV ( host media ) och det är inget ont i det. Hovet bestämmer, och det är rimligt att det nationella TV-bolaget får ett uppdrag av det här slaget - bland annat för att kommersiella hänsyn inte ska begränsa möjligheten att följa bröllopet. Ändå var det precis det som hände. Striden mellan SVT och i första hand Reuters har rasat sedan veckan innan bröllopet och pågår fortfarande. Men det intressanta är inte vem som har rätt eller fel i den diskussionen. Det intressanta är inte hårklyverier och skillnader mellan nyhetsrätt och arkivrätt. Det intressanta är istället vilka villkor som ska gälla för vårt gemensamma kulturarv.

Annons
X

I en parallell värld, vid sidan om SVT och Reuters, sker det nämligen en helt annan utveckling. Den handlar om insikten om vad fri och delad kultur betyder för samhället. För demokratin, men också för de kommersiella möjligheter det skapar. SvD har tidigare rapporterat om hur norska motsvarigheten till SMHI vinner stort på att släppa sitt väderdata fritt, och på många håll i världen står tillgången till öppen data högt på den politiska agendan. Samma utveckling syns allt mer i de skapande kretsarna.

Creative Commons är en sådan rörelse. Den grundades 2001 av Lawrence Lessig, amerikansk juridikprofessor med en meritlista lång som ett ösregn. Syftet är att erbjuda ett alternativ till den traditionella upphovsrättens smala ramar. Med ett enkelt och begripligt språk definieras licenser som låter upphovsmannen ange hur hans verk får användas. Jag har till exempel angett CC-BY på allt jag skapar. Det betyder att alla mina texter, bilder och filmer är fria för vem som helst att återpublicera, modifiera och till och med tjäna pengar på. Det enda jag begär i gengäld är att jag anges som upphovsman. Att jag får cred. Totalt uppskattades antalet verk med samma licens till drygt 180 miljoner, redan 2008. Sedan dess har ökningen varit enorm. Idag, på bildtjänsten Flickr, finns det över 150.000 fantastiska bilder av Stockholm med öppen licens. Allt fler minnesinstitutioner över hela världen använder Creative Commons.

De flesta kan skriva under på att det är en vacker tanke med fritt tillgänglig kultur, men lika många som jobbar i branschen bekymrar sig för intäkterna. Inom öppenhetsrörelsen har man visserligen lösningar på det problemet också, men jag förstår att det finns en oro i de fall man är beroende av att sälja rättigheter för att få bröd på bordet. Poängen är att den problematiken inte alls berör SVT. Försäljning av rättigheter utgör mindre än 2 procent av de totala intäkterna för vår svenska public service.

Stäng

SvD:s NYHETSBREV – dagens viktigaste nyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Sveriges Television är professionella och producerar TV av världsklass. Det är inget tvivel om att en sådan organisation kostar och behöver intäkter. De intäkterna får man via TV-avgiften, som namnet till trots delas även med radion och några ytterligare bolag. Merparten, 3,7 miljarder 2009, tillföll dock SVT. Siffran är svår att sätta i perspektiv men brukar sägas vara ungefär dubbelt så mycket som TV4, inklusive sina nischkanaler, omsätter. Det borde stå klart bortom varje rimligt tvivel att SVT inte saknar pengar.

    Därför ser jag det som självklart att SVT slutar schackra med småpengar för att sälja vidare material som vi redan betalt för. Istället bör allt som produceras av public service släppas fritt under den öppnaste formen av Creative Commons-licens. Låt alla - både privatpersoner och andra medieaktörer - bädda in, remixa och distribuera vidare produktionerna. Det gynnar spridningen, det gynnar kreativiteten och det skapar ett engagemang som på allvar gör public service till en publik angelägenhet.

    En moderniserad attityd och en öppen licens säkerställer att vi både demokratiskt och ekonomiskt får största möjliga utdelning av den tv-avgift vi betalar varje månad. Om inte cheferna för våra public service-bolag fattar det här beslutet själv, så får väl våra politiker tvinga dem. Vem ska jag rösta på i höst för knuffa utvecklingen i rätt riktning?

    JOAKIM JARDENBERG

    vd för utvecklingsbolaget Mindpark

    internetdebattör och öppenhetsförespråkare

    Bloggar på jardenberg.se.

    Läs mer

    Annons
    Annons
    X
    Foto: SCANPIX Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X