Annons
X
Annons
X

Coca-Cola sväljer juicejätte i Nigeria

En mångmiljardaffär i Nigeria ska få fart på Coca-Colas tillväxt. Läskedrycksgiganten tros få betala cirka åtta miljarder kronor för Chi, Afrikas näst största juicetillverkare.

Debatten om sockrets skadeverkningar och ett ökat fokus på hälsa bland konsumenterna har i många länder lett till ett minskat sug efter läsk. Som en följd har försäljningstillväxten för läskjättar som Coca-Cola och Pepsi bromsat in. Under de första nio månaderna i fjol ökade Coca-Colas försäljning av kolsyrade drycker med en procent, medan icke-kolsyrade drycker ökade med fyra procent, visar den senaste delårsrapporten.

Coca-Cola har under lång tid satsat hårt på att diversifiera verksamheten. Men läsken står fortfarande för omkring 70 procent av den globala försäljningen, enligt affärstidningen Wall Street Journal.

Nu försöker Coca-Cola bredda sig ytterligare genom en stor affär i det oroliga och, efter oljeprisets ras, ekonomiskt bräckliga Nigeria. I ett första steg köper Coca-Cola 40 procent av Chi, som producerar juice, mejerivaror och snacks. Läskjätten räknar med att öka ägarandelen till 100 procent inom tre år.

Annons
X

"Vi är extremt optimistiska om Afrikas fortsatta ekonomiska och sociala tillväxt", säger chefen för Coca-Cola i Central-, Öst- och Västafrika, Kelvin Balogun, enligt ett pressmeddelande om affären.

Inga ekonomiska detaljer avslöjas. Men en anonym källa uppger för WSJ att Chi värderas till motsvarande åtta miljarder kronor i affären.

Coca-Cola har, enligt affärstidningen, en andel om 45 procent av läskmarknaden i Mellanöstern och Afrika, men bara 3,5 procent av juicemarknaden. Chi är näst störst på juice i regionen, med en andel om 4,2 procent.

Annons
X
Annons
X
X
X
X
Annons
X