Annons
X
Annons
X

"Bra på att ta betalt men urusla på att betala"

Att arbetsgivaravgifterna för unga höjs är en skattefråga som inte är relevant i avtalsrörelsen. Det sade HRF:s avtalssekreterare Malin Ackholt vid en pressträff på onsdagen.

Av Direkt
Avtalsrörelsen 2016

Foto: Colourbox

Enligt motparten, arbetsgivarorganisationen Visita, finns det ett "mycket begränsat utrymme för löneökningar" i besöksnäringen, bland annat till följd av de höjda arbetsgivaravgifterna för unga, som i snitt innebär att lönekostnadsökningar på 3,5 procent för företagen i Visita.

– Deras uppfattning när arbetsgivaravgiften sänktes är att det var en skattefråga som inte hörde hemma i en avtalsrörelse och vårt svar nu är att höjningen är en skattefråga som inte hör hemma i en avtalsrörelse. Vi kan konstatera att de är oerhört duktiga på att ta betalt i vår bransch om man ser till övriga varor och tjänster i KPI, men att de är urusla på att betala, sade Malin Ackholt.

Hon sade också att Visitas beräkning om lönekostnadsökningar på 3,5 procent är hos medianföretaget, "en kvarterskrog i Gävle", som inte är representativ för företagen som Visita företräder.

Annons
X

– De allra flesta som är anställda i branschen finns i de största företagen och de har ett helt annat utgångsläge, sade Malin Ackholt.

HRF:s ordförande Therese Guovelin tillade att snabbmatsbranschen, som har många ungdomar anställda, inte har gått dåligt efter den första höjningen av arbetsgivaravgifterna för unga.

Enligt Visita, motsvarar HRF:s krav på 745 kronor i månaden löneökningar på 3,3 procent, och är det hittills högsta kravet i avtalsrörelsen. HRF vill inte tala om procent, utan enbart kronor, men med en genomsnittslön runt 22 500 kronor motsvarar kravet 3,3 procent.

Stäng

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    – Vårt krav är satta utifrån jämförbara branscher och gemensamma långsiktiga mål i LO om att utjämna osakliga löneskillnader, sade Marin Ackholt.

    Therese Guovelin sade att besöksbranschen gått bra under lång tid och lär gå bra även framöver, men att det krävs bättre arbetsvillkor för att locka och behålla arbetskraft.

    – Vår bransch går bra och har mycket goda framtidsutsikter. Besöksnäringen är den nya basnäringen och ökar även i tider av finansiella kriser och nedgångar. Då är det ett problem att många lämnar branschen efter ett par år och att allt färre söker sig till yrkesutbildningar, sade hon.

    Hon sade att de som lämnar branschen gör det på grund av otrygga arbetsvillkor, dålig löneutveckling och stressiga arbetsvillkor där det är svårt att kombinera arbete och fritid. HRF vill råda bot på detta genom att heltid ska vara norm och att företag med konstant behov av arbetskraft ska erbjuda tillsvidareanställning.

    Foto: Colourbox Bild 1 av 1
    Annons
    X
    X
    X
    X
    Annons
    X