Annons
X
Annons
X
David Bowie 1947–2016

Betraktade Bowies omslag som ett skämt

”Visade allt och förbjöds”. De allra flesta av Bowies omslagsbilder har blivit mytomspunna och var en oerhört viktig del i hans skapande. Men flera ansågs för vågade. Här är historien och symboliken bakom hans soloalbum, från debuten 1967 till Black Star som släpptes två dagar före hans död.

Bild 1 av 26

Annons
X
Annons
X

Bild 2 av 26

David Bowie (1967)

David Bowie är 20 år på bilden och det ser ut som som han poserar för ett skolfoto. Debutalbumet släpptes 1967. Fotot togs av Gerard Fearnley som var bror till en av Bowies närmaste musikaliska medarbetare.

Prova SvD digital i 2 månader – helt gratis!

Annons
X
Annons
X

Bild 3 av 26

Space Oddity (1969)

På bilden till album nummer två, ”Space Oddity” (1969), placerades David Bowie på en blå bakgrund, skapat av den ungerska målaren och grafikern Victor Vasarely. Vasarely gjorde under 1900-talet serier med geometriska bilder och tredimensionella former som förvirrar ögat. Vasarely slog igenom internationellt 1965 med utställningen “The Responsive Eye” på New York’s Museum of Modern art.

Annons
X
Annons
X

Bild 4 av 26

The man who sole the world (1970)

På 70-talet blev Bowie en mer utmanande artist i och med sin Ziggy Stardust-figur, en av flera Bowie-alias som komma skulle. På omslagsbilden till albumet ”The man who sold the world” (1970) poserar Bowie iförd en klänning av den brittiska kläddesignern Michael Fish. Här visar Bowie sin androgyna stil för första gången på ett albumomslag. I USA ansågs bilden för vågad och släpptes i en lite mindre utmanande version, nämligen en tecknad bild på en cowboy utanför Cane Hill, ett mentalsjukhus i England (se bilden nedan).

Bowies blonda lockar på bilden sägs ha inspirerats av en målning av Dante Gabriel Rossetti (se nedan), som i sin tur reproducerade verk av Rafael och Michelangelo.

The man who sole the world i USA.

The man who sole the world i USA.

Dante Gabriel Rossettis målning.

Dante Gabriel Rossettis målning.

Annons
X
Annons
X

Bild 5 av 26

Hunky Dory (1971)

Omslaget till Bowies fjärde skiva, ”Hunky Dory”, hämtades från en fotobok om den amerikanske sångerskan Marlene Dietrich. Bowie tog med boken till fotosessionen och ville på ”Hunky Dory” framstå som lika gripande och teatralisk som Dietrich.

Albumets utseende designades av George Underwood, en vän från skoltiden som i ett bråk om en flicka slog till David Bowie och gav honom den pigmentförändring i ögonen, en blå iris och en grön iris, som var så viktig för hans persona. David Bowie har i efterhand tackat Underwood för smällen som han tyckte gav honom den mystik han behövde.

Marlene Dietrich.

Marlene Dietrich. Foto: George Hurrell.

Annons
X
Annons
X

Bild 6 av 26

The Rise and fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars (1972)

Bilden på Bowies klassiska Ziggy Stardust-skiva togs på Heddon Street, en bakgata väster om Regent Street i centrala London, under en regnig kväll i januari 1972. Brian Ward fotograferade i svartvitt och färglade bilderna i efterhand. Många har efter Bowies död vallfärdat till platsen för att lägga blommor och hylla artisten. Albumets övriga bilder på bandmedlemmarna sägs ha inspirerats av William Burroughs novell ”Wild boys” och filmen ”A clockwork orange”. Skylten K West gav upphov till alla möjliga olika tolkningar, vars innebörd enligt Bowie själv överskattades.

Annons
X
Annons
X

Bild 7 av 26

Aladdin Sane (1973)

”Aladdin Sane” markerade Bowies förändring från Ziggy till den mer schizofrena Aladdin Sane. Titeln är en ordlek, ”a lad insane”, en galen kille. Omslaget var ett samarbete mellan fotografen Brian Duffy och make-up artisten Pierre Laroche. Duffy förklarade i efterhand att han hittade blixtsymbolen på en elektrisk apparat.

Annons
X
Annons
X

Bild 8 av 26

Pin Ups (1973)

”Pin Ups” var första omslaget där någon annan person fick äran att vara med. I detta fall var det supermodellen Twiggy och bilden togs av hennes manager Justin de Villeneuve. Fotot var planerat för tidningen Vogue, men Bowie bad att få använda den till ”Pin Ups”.

Annons
X
Annons
X

Bild 9 av 26

Diamond Dogs (1974)

David Bowie är här Halloween Jack, hälften hund och hälften människa och ledare för gänget Diamond Dogs. Ursprungsbilden orsakade stort rabalder och förbjöds då varelserna på ursprungsbilden tydligt visade sina genitalier. RCA, skivbolaget, förbjöd den första versionen och en snällare version utan könsdelar fick snabbt ersätta den mer vågade varianten. Det var den belgiske konstnären Guy Peellaert som skapade bilden. Originalet där Bowie visar allt är idag åtråvärd för samlare och kan inbringa en rejäl slant.

Prova SvD digital i 2 månader – helt gratis!

Annons
X
Annons
X

Bild 10 av 26

Young Americans (1975)

Skivomslaget skulle symbolisera Bowies musikaliska förändring med artistens intresse av soul och r & b och amerikansk kultur. Därför togs denna bild av Bowie som en mer slick klädsnobb med cigarett, en soulboy.

Annons
X
Annons
X

Bild 11 av 26

Station to Station (1976)

”Station to station” gav en tydlig vink åt vart Bowie var på väg, nämligen till Berlin. Omslaget är en stillbild från filmen ”The man who fell to earth”, och Bowies karaktär Thomas Jerome Newton kliver här in i sin rymdkapsel för sin återfärd till planeten Jorden.

Under denna period introducerades även Bowies kanske sista mer kända karaktär, The thin white duke, och bilden togs under hans dåvarande knappa diet på rödpeppar, mjölk och mängder av kokain. Bowie har sagt i efterhand att han minns mycket lite från produktionen av ”Station to station” och många av hans uttalande under perioden visade prov på dåligt omdömde, bland annat var ”Hitler en av de första rockstjärnorna, lika bra som Jagger”. Han tog senare avstånd från citaten.

Annons
X
Annons
X

Bild 12 av 26

Low (1977)

Nu är David Bowie på plats i Berlin och ”Low” är första skivan i det som har kallats Bowies Berlintrilogin. Även ”Low” pryds med en stillbild från filmen ”The Man who fell to earth” och skulle möjligen anspela på låg, som i låg profil.

Annons
X
Annons
X

Bild 13 av 26

Heroes (1977)

Omslagets foto av Masayoshi Sukita inspirerades av målningen Roquairol av tysken Erich Heckel, vars motiv visade ungefär samma pose. Även här är Berlinmodet tydligt.

Annons
X
Annons
X

Bild 14 av 26

Lodger (1979)

Här skulle David Bowie föreställa ett offer, golvad med bruten näsa och bandagerad. Fotot sägs vara en hyllning till Roman Polanski och hans film Hyresgästen från 1976. Brian Duffy tog bilden. ”Lodger” blev den sista skivan från hans produktiva Berlinperiod.

Annons
X
Annons
X

Bild 15 av 26

Scary Monsters (1980)

Här är David Bowie iklädd en pierrotkostym som även användes i videon till Ashes to Ashes. Omslaget hämtade inspiration från Bowies tre Berlinskivor och ”Aladdin Sane”.

Annons
X
Annons
X

Bild 16 av 26

Let´s Dance (1983)

David Bowie tog boxningslektioner under en tid och visar här på ”Let´s Dance” en mer maskulin sida på omslaget, dock ger avsaknaden av rejäla boxningshandskar en mer androgyn prägel till bilden. Omslaget har annars en tydlig 80-talsestetik.

Annons
X
Annons
X

Bild 17 av 26

Tonight (1984)

Nu började Bowies musikaliska kvalitet falna betydligt och Tonight har till och med kallats för ett "ruttet" album med hemska covers, bland annat blir Beach Boys "God only knows” misshandlad. Men omslaget är ett av Bowies finaste och påminner om verk av den brittiska konstnärsduon Gilbert and George.

Annons
X
Annons
X

Bild 18 av 26

Never let me down (1987)

”Never let me down” släpptes under en period då Bowie fick motstå en hel del kritik, både för sina album samt för den påkostade Glass Spider-turnén som ansågs pretentiös och överproducerad med allt för många teatraliska inslag. Även skivans titel och omslag ansågs för pompös.

Annons
X
Annons
X

Bild 19 av 26

Black tie white noise (1993)

Något av en comeback för Bowie efter två skivor med gruppen Tin Machine. Fick fina recensioner och omslaget är en enkel bild utan någon djupare innebörd, möjligen ville David Vowie visa att han nu var en soloartist igen.

Annons
X
Annons
X

Bild 20 av 26

  1. Outside (1995)

Målningen på omslaget gjordes av Bowie själv och fick titeln 'Head Of DB', och var tänkt att symbolisera skivans ton av oro och dystopisk känsla.

Annons
X
Annons
X

Bild 21 av 26

Earthling (1997)

Den brittiska modeskaparen Alexander McQueen gjorde Bowies Union Jack-kappa för Earthling-fotot. Under den tiden var McQueen en relativt okänd kläddesigner och kappan han skapade åt Bowie användes även under live-spelningar. Det sägs att McQueen inte var så imponerad av Bowie när han fick uppdraget. Kappan hade på omslaget fläckar av fågelspillning vilket dämpade den nationalistiska känslan något.

Annons
X
Annons
X

Bild 22 av 26

Hours... (1999)

”Hours” designades av Rex Ray och visar en utmattad Bowie (David Bowie sa att han var trött efter Earthlingskivan) i armarna på en yngre och mer långhårig version av sig själv. Gavs även ut som 3D-version.

Annons
X
Annons
X

Bild 23 av 26

Heathen (2002)

Markus Klinko tog fotot till Heathen som visade en satanisk version av Bowie, som anspelade på albumets anti-religiösa titel.

Annons
X
Annons
X

Bild 24 av 26

Reality (2003)

Även här låg Rex Ray bakom albumets omslag. David Bowie hade efterfrågat en anime-version av sig själv och det kunde Rex Ray fixa.

Annons
X
Annons
X

Bild 25 av 26

The next day (2013)

För sin comeback 2013 användes Heroes-omslaget men med Bowies ansikte dolt av en vit ruta med texten "The Next Day". Omslaget gjordes av designern Jonathan Barnbrook – ”Omslaget ska symbolisera rock- och popmusikens själ, som handlar om att vara här och nu och glömma det som har varit”. Tony Visconti, Bowies producent på många album, trodde omslaget var ett skämt. – Jag trodde att något fan hade gjort ett skämtomslag, sa Visconti till Rolling Stone.

Annons
X
Annons
X

Bild 26 av 26

Blackstar (2016)

Blackstar blev Bowies 25:e och sista album och släpptes bara två dagar innan han avled i cancer. Även detta verk designades av Jonathan Barnbrook, som tidigare ritat "Heathen”, ”Reality” , och ”The next day”. Omslaget är prydd med en stor svart stjärna och de stjärnsegmenten under bildar ordet ”Bowie”. Bilden ovan är vinylutgåvan. I övrigt gavs skivan ut med vit bakgrund.

Annons
X
Annons
X
X
X
X
Annons
X