Entrén påminner om ett bibliotek. Men i stället för böcker är hyllorna sprängfyllda med flaskor vilket är ett kännetecken för Lazaro Rosa-Violáns inredning.

– Kravet är att det står så många flaskor i hyllorna att det tar åtminstone en vecka för gästerna att tömma dem. Flaskor för en kväll är alldeles för lite för att det ska se snyggt ut, säger Lazaro Rosa-Violán.

Huset på Norrlandsgatan är spanjorens första inredningsprojekt i Skandinavien. Här öppnas Berns nya restaurang Nosh & chow i januari. Och precis som i de andra restauranger som katalanen inrett runt om i världen blandas antikviteter med toppmoderna möbler. Bredvid bord med sirligt svarvade ben står stramt designade läderstolar. Dessutom får en del gamla möbler en helt ny användning. En kassadisk som tidigare stått på ett apotek i franska Toulouse har förvandlats till en bastant bar.

Bardisken är bara en av alla de attiraljer som inredningsarkitekten släpat till Stockholm från olika delar av världen. Handfaten på toaletterna är hoar som hästar druckit ur i ett stall i Spanien, medan de räfflade kakelplattorna tidigare har prytt väggar i Portugal.

– Att inreda ett hus är som att välja rätt klädsel åt en människa. För att resultatet ska bli bra gäller det att välja det som passar objektet. För att inredningen ska stämma överens med husets historia ser delar av inredningen i Stockholm ut som om den vore hundra år, säger Lazaro.

I trapphuset från 1895 är marmorgolvet och ledstången bevarade. I de blivande hotellsviterna svävar Carl Grabows pastellfärgade änglar fortfarande omkring i taket. Det är också Carl Grabow som i slutet av 1800-talet gjorde takmålningarna på Berns salonger.

Lazaro Rosa-Violán ser sig själv som en konstnär. Men eftersom hans föräldrar tvivlade på att han skulle kunna försörja sig på sin konst började han motvilligt studera arkitektur. Av en ren tillfällighet fick han ett erbjudande om att inreda en restaurang och sedan dess har det blivit 120 restauranger till. Ambitionen är att skapa en blandning av lyx och tidlöshet.

– Alla gäster ska känna att de sitter på den bästa platsen i hela restaurangen. Ingen ska behöva sitta och titta in i en tom vägg, överallt ska det finnas detaljer och överraskningar.

I källaren på Norrlandsgatan förstärker byggkarlar taket för att kunna hänga upp en massiv lampa i glas. Än återstår mycket jobb innan 10 januari då restaurangen ska vara fördig för öppning.