Att handla på nätet har blivit allt vanligare. Möjligheten att kunna få tag i rolig design även om man inte bor nära butiken är naturligtvis en bidragande faktor. Och i många fall är det enklare att hålla koll på sortimentet på nätet än i en fysisk butik. Många webshoppar vågar också satsa på ett mer unikt och handplockat utbud.

Tidigt ute med idén om ett personligt förhållningssätt till design var The Lollipop shop i London. Med fem år i cyberrymden har företaget lyckats med sin vision om ett ständigt föränderligt sortiment av samtida design. Och i Göteborg finns Artilleriet som också är internationellt uppdaterade på designsidan.

Londonbaserade Twentytwentyone är som ett designmuseum med den ena moderna klassikern efter den andra. Butiken tilldelades 2012 års Design Award av tidningen Wallpaper.

Många nätbutiker ägnar sig inte bara åt försäljning. Olika kombinationer av verksamheter skapar nya sammanhang, som svensk/danska Slowfashionhouse där olika producenter visar produkter med en en miljövänlig profil. De har inte bara en webbutik utan också ett månadsmagasin och en blogg. Allt med tyngdpunkt på hantverk, hållbarhet och estetik.

Näthandeln är också en möjlighet för småföretagare som inte behöver befinna sig i en stor stad på en fin adress för att kunna driva och överleva som butik. Bloggaren Sofia Jansson fann att kundunderlaget för en barn- och inredningsbutik i Katrineholm var för litet, men genom att starta bloggen och webshopen mokkasin.com öppnades möjligheten att driva butik utan att vara bunden av en plats.