En radikal förändring har skett under de 15 år som gått sedan Grace Molin tog över Boutique två tre gånger på Östermalm. För även om hennes kunder köpte begagnat, både exklusiva accessoarer och aftonklänningar, redan 1997 så är inställningen numera en annan. Grace Molin minns hur det var före vintagevågen, och blir full i skratt. En celebritet smög sig in i butiken för att köpa sig en tjusig, fast begagnad och därför mycket billigare, aftonklänning som hon sedan hade på sig på Nobelfesten. Grace kunde se henne i tv och stolt le i mjugg.

– Folk skämdes för att handla här. Nu är det tvärtom, ingen smyger, folk är stolta att handla second hand. Framför allt har märkesväskor blivit en stor produkt hos oss, säger hon.

Tillsammans med dottern Olivia beundrar hon en svart väska med gyllene rem som de har fått in i butiken tidigare under dagen och som nu har en framträdande plats i skyltfönstret. Den ointresserade och okunniga hade nog inte gett mycket för denna väl nötta väska, i alla fall inte de 5 998 kronorna som prislappen betingar. Men för de invigda är väskan värd bra mycket mer än nyproducerade dussinväskor.

– Det är en Chanel i klassisk modell från 1973. Fastän den är väl använd och sliten är det många som vill ha en sådan här. Kom ihåg, på den tiden hade kungligheter en sådan väska, säger Grace Molin.

Det bekräftas när butiksdörren slås upp och en välklädd ung kvinna sticker in huvudet och med ögonen lysande av habegär undrar vad Chanelklenoden går för.

Sedan kan man ju fråga sig om vintage kommer att gå ur tiden? Om intresset kommer att svalna och pendeln slå tillbaka?

– Marknaden kommer att utvecklas ännu mer. Nya märken och nya och yngre kunder kommer ständigt. Vintage är här för att stanna, siar Grace Molin.

– Fast hur det blir om tio år vet jag inte. Modebranschen går alltid i vågor.