Annons
X
Annons
X

Boeing premiärflyger nytt plan i jakten på Airbus

I kväll är det dags för Boeing att göra den första testflygningen med sin nya väntade storsäljare, 737 Max. Planet är en direkt konkurrent till Airbus A320 Neo och ett försök från Boeings sida att jaga ikapp försprånget.

För ett tag sedan rullade Boeing ut nya 737 Max för första gången och under fredagskvällen är det dags för den första testflygningen med den väntade nya storsäljaren.

För ett tag sedan rullade Boeing ut nya 737 Max för första gången och under fredagskvällen är det dags för den första testflygningen med den väntade nya storsäljaren. Foto: Jim Anderson/Lauren Penning

Boeing 737 och Airbus A320 är de två flygplansfamiljer som helt dominerar marknaden när det gäller flygningar på mellanlånga sträckor. Det handlar typiskt om flygningar inom Europa och USA där det finns plats i planet för 125 till drygt 200 passagerare.

Det är i den nischen amerikanska Boeing och europeiska Airbus har den stora delen av sin försäljning. Och då kan ändå ett nytt plan i den här kategorin kosta 1 miljard kronor, enligt de officiella listpriser som flygbolagen alltid får rabatt på.

Båda tillverkarna har levererat sina storsäljare i många år till flygbolagen. Men för några år sedan bestämde sig Airbus för att ta fram en ny version av planet som får nya motorer vilket bland annat bidrar till att bränsleförbrukningen minskar med 15 procent.

Annons
X

Det har varit en rätt lyckad strategi och Airbus har nu beställningar liggande på omkring 4 500 plan i A320 Neo-familjen.

Airbus beslut att ta fram A320 Neo tvingade Boeing att följa efter med en motsvarande ny version, 737 Max. Och det är den som bolaget för första gången ska flyga med i kväll fredag.

Det är i hög tid kan man nog lugnt säga. Airbus motsvarande plan gjorde sin första testflygning för ett och ett halvt år sedan. Efter ett utdraget testande kunde planet bara för drygt en vecka sedan, något försenat, lämnas över till Lufthansa som blev det första flygbolaget att ta A320 Neo i drift.

Nu väntar ett utdraget testande även för Boeing innan 737 Max i tredje kvartalet 2017 ska vara färdigt att levereras till amerikanska Southwest Airlines som blir den första kunden. Sedan står även Norwegian snart på tur med beställningar på totalt 100 stycken 737 Max.

Konkurrenten SAS har däremot valt att satsa på Airbus A320 Neo. SAS blir i september också ett av de första bolagen att få den nya modellen.

Samtidigt som Boeing gör den första testflygningen med 737 Max är det också tydligt hur projektet påverkar hela bolaget. I företagets rapport som kom i veckan varnade bolaget bland annat för att företaget måste slå av på produktionstakten och leverera färre plan i år än under 2015, då bolaget slog nytt rekord med 762 plan. Orsaken är framför allt att Boeing måste börja ställa om i produktionen och förbereda för tillverkningen av nya 737 Max.

Beslutet var något förvånande eftersom Boeing är under hård press från Airbus som gärna skryter med hur stor marknadsandel de tagit i den här nischen.

Boeing bestämde alldeles nyligen också att företaget ska halvera produktionen av den klassiska jumbojeten, Boeing 747. Det var en direkt följd av att efterfrågan på planet fallit drastiskt när marknaden för flygfrakt är hårt pressad.

Till på köpet drar Boeing nästa år också ned på tillverkningen av långdistansplanet 777. Orsaken är att flygbolagen dragit ned på beställningarna av planet eftersom de är mer intresserade av nya 777 som ska börja levereras 2020. De två nya varianterna av planet får bland annat nya vingar i kolfiberkomposit och nya motorer.

Boeings ledning betonar ändå att det i grunden finns en stadigt ökande efterfrågan på flyg framöver. Även om det blir en tillfällig nedgång under 2016 så kommer takten senare att skruvas upp igen.

Boeing ska exempelvis gå från att nu tillverka 42 stycken 737 i månaden till att från 2019 ta fram 57 plan per månad. Airbus planerar som jämförelse att leverera 60 stycken A320 Neo i månaden från mitten av 2019.

Totalt sett har Boeing beställningar liggande på närmare 6 000 plan och med nuvarande takt skulle det ta åtta år för bolaget att arbeta sig igenom de beställningarna. Fast bland investerarna har oron ökat betydligt för att många flygbolag kan dra tillbaka sina order om det börjar gå sämre i den allmänna ekonomin.

Annons

För ett tag sedan rullade Boeing ut nya 737 Max för första gången och under fredagskvällen är det dags för den första testflygningen med den väntade nya storsäljaren.

Foto: Jim Anderson/Lauren Penning Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X