Annons
X
Annons
X

Boeing har blivit sin egen framgångs fånge

Flygplanstillverkaren Boeing drar kraftigt ned på personal. Samtidigt försöker både Airbus och Boeing skruva upp produktionstakten. Det kan bli en svår ekvation att få ihop och oroande för flygbolagen som redan får vänta rekordlänge på nya plan.

Samtidigt som Boeing håller på att dra igång produktionen av nya 737Max gör bolaget en stor neddragning.

Samtidigt som Boeing håller på att dra igång produktionen av nya 737Max gör bolaget en stor neddragning. Foto: Ted S. Warren/AP

Den amerikanska flygplanstillverkaren Boeing har kommit med ett dystert besked för de anställda. Fram till juni ska 4 000 jobb bort från bolagets civila del, motsvarande omkring 5 procent av arbetsstyrkan.

Neddragningen sker framför allt vid bolagets stora anläggningar kring Seattle och enligt uppgifter till den ledande tidningen där, Seattle Times, kan det snart bli tal om ännu fler. Innan året är slut kan 10 procent av jobben inom företagets civila flygplansproduktion ha försvunnit.

Beskedet kan låta något märkligt. För det här är en marknad som helt domineras av två stora tillverkare, Boeing och europeiska Airbus, och båda sitter med jättelika beställningar från flygbolagen på nya plan.

Annons
X

För de mest eftertraktade planen handlar det om väntetider på åtta-nio år och den stora utmaningen för Boeing och Airbus just nu är hur de ska kunna skruva upp produktionstakten. Det sätter hård press på alla underleverantörer och enorma krav på att få sammansättningen av planen mer effektiv, i synnerhet om det nu som i Boeings fall blir betydligt färre som ska göra väldigt mycket mer.

Beslutet om stora neddragningar kommer ändå inte helt överraskande. Dennis Muilenburg, som tog över som koncernchef i juli förra året efter en lång karriär inom bolagets försvarsverksamhet, har varnat för att Boeing behöver spara på den civila sidan.

En orsak är att flygbolagen dragit ned på takten av nya beställningar. Går man tillbaka några år präglades de stora flygmässorna av att flygbolagen la enorma beställningar på nya plan.

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Under förra året växlade det ned till betydligt lägre nivåer och flera av de stora flygbolagen gjorde klart att de nu måste fokusera på att fasa in de nya plan de redan köpt.

    Den som nu beställer nya plan och får vänta i nio år på leverans riskerar att marknaden då förändrats radikalt.

    Fast det var också uppenbart att de långa väntetiderna i sig var ett problem. Den som nu beställer nya plan och får vänta i nio år på leverans riskerar att marknaden då förändrats radikalt.

    Flygbolagschefer som Ryanairs Michael O'Leary har också sagt att det just nu inte är aktuellt för honom att satsa på flyg mellan Europa och USA. Orsaken är bland annat att andra bolag redan lagt så stora beställningar på långdistansplan att det inte går att få tag på fler.

    På det viset kan man hävda att åtminstone en av tillverkarna, Boeing, blivit sin egen framgångs fånge. De har sålt så bra att det blir svårt att sälja mer.

    Men det är också uppenbart att Boeing pressats hårt av gammal klassisk priskonkurrens. Airbus har gått hårt fram och tvingat Boeing till rejäla sänkningar.

    Det gäller inte minst när det gäller de verkliga storsäljarna, Boeing 737 och Airbus A320-familjen. De används typiskt för flygningar inom Europa och båda bolagen kommer nu med nya mer bränslesnåla versioner av planen.

    Där har Airbus lyckats betydligt bättre med att sälja in A320Neo än vad Boeing lyckats med 737Max. Det är ett illavarslande tecken för Boeing eftersom 737 står för de största bidragen till bolagets försäljning.

    Utvecklingen har överlag oroat investerarna som fått se hur Boeings nettovinst under förra året minskade med 5 procent till 42 miljarder kronor samtidigt som bolaget levererade fler plan än någon gång tidigare och försäljningen ökade med 6 procent till en ny toppnivå. Förhoppningen nu är förstås att besparingarna som sker på bred front ska få upp vinsten igen.

    Vid sidan av att neddragningar i sig alltid är svåra står både Boeing och Airbus inför betydande utmaningar de närmaste åren.

    De är bland annat hårt pressade att få fart på produktionen av sina nya långdistansplan Airbus A350 och Boeing 787 Dreamliner. Båda planen är till stor del byggda av kompositmaterial och innebär tekniskt stora, men komplicerade, steg framåt.

    Boeing håller också på med ett krävande projekt att göra om långdistansplanet 777 och hitta en lösning för den klassiska jumbojeten, Boeing 747 där intresset från flygbolagen minskat rejält.

    Trösten är väl möjligen att det är tungt även för Airbus när det gäller riktigt stora plan. Superjumbon A380 säljer dåligt och Airbus är under hård press från några av sina största kunder att ta fram en ny mer bränslesnål version.

    Samtidigt som Boeing håller på att dra igång produktionen av nya 737Max gör bolaget en stor neddragning.

    Foto: Ted S. Warren/AP Bild 1 av 1
    Annons
    X
    X
    X
    X
    Annons
    X