Annons
X
Annons
X

Biltest: Mer kompetent men inte lika vild

Den senaste generationens Porsche 911 ansiktslyfts mitt i livet. Dubbelturbo blir standard i en bil som ingenjörerna i Stuttgart gjort starkare och något snålare. Två stora frågor infinner sig: Är den bättre eller sämre? Och har 911 Carrera behållit sin själ?

SvD:s biltester
Svepande, breda, Porsche 911 Carreras former ligger fast, även i den nya ansiktslyfta versionen med mindre sexcylindrig boxer och dubbelturbo som standard.

Svepande, breda, Porsche 911 Carreras former ligger fast, även i den nya ansiktslyfta versionen med mindre sexcylindrig boxer och dubbelturbo som standard. Foto: Jonas Fröberg

Försiktigt, som höstens första gulnande björklöv, kom spekulationerna i svang. Det var 1958. En ny Porsche var på gång. Ferry Porsche (1909–1998) som skapat Porsches första egna bilmodell – 356 – måste nu komma upp med något helt nytt. Som ändå skulle vara likt det gamla: Det blev 911.

Den var vit och en hel bilvärlds strålkastare lyste på den slicka sportvagnen på Frankfurtsalongen 1963, där Porsches DNA inympades i minsta mikrofiber: Formerna, de breda och svepande, bakhjulsdriften, den sexcylindriga boxermotorn monterad i aktern, de fem runda mätarna framför föraren där den extra stora varvräknaren placerades i mitten. Och så startnyckeln, förlagd till vänster om ratten.

Men framförallt tilltalet, det direkta, djupt gurglande och mekaniskt kärva. Låt oss kalla det för 911 Carreras svarta själ. Det är den svärtan som varit det unika.

Annons
X

Vi skriver januari 2016. Testbilens former träder fram ur redaktionsgaragets mörker och tycks viska: ”jag är elegant och oinsmickrande och har svärta. Precis som förr.” Frågan är om det stämmer.

Sju generationer 911 har passerat sedan 1963, var och en snäppet mer kompetent - och mer utslätad. Förenklat har nämligen Porscheingenjörerna tvingats anpassa 911 till nyrika som har kunskapsluckor i ämnet köra sportbil, djupa som schakt – men som älskar att synas i en 911, gärna på Östermalm i Stockholm.

Den senaste generationen Carrera anlände senhösten 2011 och har nu ansiktslyfts mitt i sitt modelliv, innan den nya Carrera med internnamnet 992 väntas göra entré 2018.

Stäng

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Den stora nyheten är att den sexcylindriga boxermotorn har mindre cylindervolym och är snålare – men ändå starkare, och ja, exakt så jobbar hela bilvärlden så det är inget nytt. Både instegsmodellen Carrera och den sportigare Carrera S har nu 3-litersmotorer – i  stället för 3,4 (Carrera) och 3,8 (Carrera S). Så kommer det stora: Den nya motorn är bestyckad med dubbelturbo, även i instegsversionerna.

    Det är att leka med elden.

    Dubbelturbon är förvisso mer effektiv och kraften kommer tidigare, men det grötiga ljudet från större cylindervolym som förde tankarna på Tom Waits morgonen efter en rejäl whiskykväll är ersatt av en tunnare ljudbild som ackompanjeras av ett svagt visslande.

    Annars måste man vara Porschenörd för att notera de obetydliga skillnaderna: en något mer slimmad främre blinkerutformning eller att luftintaget på bakluckan har vertikala i stället för vågräta ribbor.

    Öppnar dörren, med något annorlunda utformat dörrhandtag, och sätter mig. Här känns det mesta som förr. Startnyckeln, numera i plast, vrids om till vänster om den nu mindre ratten, som 911 knyckt från 918 Spyder. I den ingår ett vred placerat i en liten utväxt satellit på ratten (inspirerat av Ferraris Manettino-vred). Vredet ställer in körprogram och välj mellan Normal, Sport, Sport Plus och Individuell.

    Allt detta är dock förbehållet de som kryssat i det tämligen dyra Sport Chrono-paketet för 17 200 kronor – annars saknar ratten både vred och körval.

    Vrider om nyckeln. Motorn råmar igång – de första 15 sekunderna med ett köttigt vasst ljud med avgasspjällen totalöppna innan motorsången tonar ner.

    Sedan rullar vi norröver, på små kurviga vägar utanför Norrtälje och sedan ut till E4:an. Som vanligt går det stötigt och tajt. En annan nyhet är att även instegsversionerna av 911 går att utrusta med fyrhjulsstyrning – tidigare förbehållet GT3- och Turbo-versionerna. Det kostar hela 23  500 kronor. I låga hastigheter styr bakhjulen emot framhjulen och bilen blir smidigare att manövrera vid till exempel parkering. När man kör fortare styr bakhjulen åt samma håll som framhjulen vilket får axelavståndet att verka längre än det är.

    Vid parkering och stadsmanövrar kändes systemet – inte alls. Men i högre hastigheter var ändå känslan att bilen blir mer stabil och att kurvorna klyvs lättare.

    Ute på motorvägen låter vi bilen sträcka ut – och det är dags att tänka på 911:ans svärta i själen. Redan 2011 i samband med nya generationen tonades det råa ner: motorsången lät tunnare och styrningen som fick elektromekanisk servo hade betydligt mindre motstånd i låg fart. Det går även nu alltför lätt skulle jag säga. I högre fart fungerar den bättre: subtil, direkt och effektiv, men lite av den tunga känslan av direktkontakt har gått förlorad och kanske är det just det som beskriver den där svårbeskrivna svärtan. 911 blev mer kompetent, men också mer utslätad.

    Efter denna ansiktslyftning accentueras detta: Tänk att eleganten James Bond blivit uppumpad på ett innerstadsgym, med resultatet att han kan slå ner bovar bättre än förr – men han har också blivit en fena på att fylla i tidsredovisningen på jobbet och prata hurtfriskt om senaste "Så ska det låta". Det gillar vi inte.

    Foto: Jonas Fröberg

    Motor/växellåda

    Betyg: 5 av 6

    Den stora nyheten är att dubbelturbo är standard i alla Porsche 911. Carrera S har fått 20 fler hästkrafter än förr – och har nu 420, medan max vridmoment (tänk kraft) ökat till 500 Nm. Den kraften kommer tidig­are men cylindervolymen är mindre, vilket ger en mindre bruta­l känsla än förr. Om du har råd: Köp till automatlådan av dubbelkopplingstyp för nära 37  000 kronor – den torde vara den bästa på marknaden.

    Köregenskaper

    Betyg: 5 av 6

    Mer lättkörd och kompetent än någonsin – med elektroniska system som kurlar dig genom kurvor. Men samtidigt saknar basgång i motorn och den härligt tröga servostyrningen som numera går lätt som en vårvind.

    Ekonomi/miljö

    Betyg: 3 av 6

    Överladdade motorer innebär något lägre förbrukning. Carrera S med PDK-låda ska nu dra 0,77 liter per mil, men i praktiken var det ytterst svårt att komma under 0,9. Se där, ytterligare ett exempel på EU:s i praktiken värdelösa avgastest. 911 är dyr, men har högt andrahandsvärde.

    Säkerhet

    Betyg: 2 av 6

    Porsche låter inte testa 911 hos den europeiska säkerhetsorganisationen EuroNCAP. Det är direkt dåligt. Dessutom har man halkat efter stort med aktiva säkerhetssystem: Filbytesassistent är tillval men autobroms och mycket annat som i dag anses som självklart finns inte. Att bilen i grunden är nära nog överdimensionerad i chassi och bromsar väger inte upp. Skärpning Porsche!

    Helhet

    Betyg: 4 av 6

    Nya 911 är mer kompetent, elegant och förtroende­ingivande än någonsin. Men den har samtidigt tappat ytterligare ett snäpp av sin vildhet, mekan­iska känsla och svärta i själen.

    Det är synd.

    Annons
    Annons
    X

    Svepande, breda, Porsche 911 Carreras former ligger fast, även i den nya ansiktslyfta versionen med mindre sexcylindrig boxer och dubbelturbo som standard.

    Foto: Jonas Fröberg Bild 1 av 9

    Är James Bond på mystiskt besök hos fridsamma EFS i Järnäs utanför Nordmaling?

    Foto: Jonas Fröberg Bild 2 av 9

    Den stora nyheten är att den sexcylindriga boxermotorn har mindre i cylindervolym och är snålare – men ändå starkare,

    Foto: Jonas Fröberg Bild 3 av 9

    När man kör fortare styr bakhjulen åt samma håll som framhjulen vilket får axelavståndet att verka längre än det är.

    Foto: Jonas Fröberg Bild 4 av 9

    Startnyckeln, numera i plast, vrids som förr om till vänster om den nu mindre ratten som 911 knyckt från 918 Spyder.

    Foto: Jonas Fröberg Bild 5 av 9

    Den syns knappt, Masonitefabriken i bakgrunden bakom de välbekanta runda lamporna.

    Foto: Jonas Fröberg Bild 6 av 9

    Grunden i instrumenteringen, fem runda mätare med varvräknaren i centrum, har hängt med sedan 1963.

    Foto: Jonas Fröberg Bild 7 av 9
    Bild 8 av 9
    Foto: Jonas Fröberg Bild 9 av 9
    Annons
    X
    X
    X
    X
    Annons
    X