Annons
X
Annons
X

Biltest: Lille Kalle är riktigt rolig att ratta

En riktig karl, eller kvinna, behöver inte nödvändigtvis vara stor och stark. Hen klarar sig lika bra med en liten och svag Karl. I alla fall om den kommer från Rüsselsheim och är signerad Opel.

SvD:s biltester
Liten men naggande god. Nya Opel Karl är en så kallad mikrobil fast med vuxna köregenskaper.

Liten men naggande god. Nya Opel Karl är en så kallad mikrobil fast med vuxna köregenskaper. Foto: Rolf Gildenlöw

Det fanns en tid då våra vägar kryllade av bilar från Tysklands då största fordonstillverkare Opel.

Jag erinrar mig att skolsköterskan Svensson körde Kadett Caravan och hennes son med ett helt färskt körkort drömde om en Manta, medan han sladdade runt i en begagnad Ascona. Magister Bergström putsade på sin Rekord, Hasse på Koppartransmacken hade en Olympia, fabrikör Pettersson i grannkvarteret stoltserade med en sexcylindrig Commodore, polisens svarta radiobilar var av märket Opel Kapitän, killarna i Hep Stars drog land och rike runt i en Admiral, medan direktör Lindströms privatchaufför stod i givakt vid en Opel Diplomat V8.

Det är förmodligen dessa goda tider, då Opel hade runt 20 procent av marknaden, som den svenske generalagenten längtar tillbaka till när nya Karl introduceras. I  dag har man nämligen en marknadsandel på bara 2 futtiga procent.

Annons
X

Vad var det som hände? Var det rosten och den elaka ramsan ”Köp en Opel, bli nöjd och belåten, se naturen genom plåten…”

Bilen som nu introduceras har fått sitt namn efter Adams son, Karl Opel.

Nya Karl är en meter kortare än den gamla goda tidens bästsäljare Rekord, men det ser generalagenten inte som någon nackdel. Opel tänker slå underifrån.

Stäng

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Härom året lanserade man sin nya småbil Adam, döpt efter det tyska företagets grundare Adam Opel. Bilen som nu introduceras har fått sitt namn efter Adams son, Karl Opel. Eller Karl von Opel, som han senare kom att presentera sig. Och det var faktiskt han som 1898 började med biltillverkning. Så länge pappa Adam styrde och ställde tillverkades symaskiner – och cyklar.

    Opel Karl är inte större än Adam men har i alla fall två dörrar mer och är faktiskt något rymligare. Främst i baksätet.

    Modellen är en så kallad mikrobil som mäter blygsamma 3,68 meter mellan stötfångarna. Den drivs av en liten trecylindrig bensinmotor på 999 kubik som rymmer 75 inte alltför raska hästar. Från stillastående till 100 puttrar den iväg på en smärre evighet – 13,9 sekunder. Hur kul låter nu det för en riktig karl?

    Å andra sidan, är det inte med just en sådan här bil du bevisar att en riktig karl, eller kvinna, bakom ratten är viktigare än 200 mekaniska hästar under huven?

    I och med lanseringen av Karl är det nu alltså småbilar som dominerar Opels utbud och det är också från den basen man nu tänker kapa åt sig nya marknadsandelar.

    Ett av försäljningsargumenten i annonskampanjerna är ”tysk kvalitet”. Att bilen är utvecklad i tyska Rüsselsheim är sant fast den tillverkas av Daewoo i sydkoreanska Changwon. Men eftersom bästsäljaren i den här klassen också kommer från Sydkorea, nämligen Kia Picanto, är bilbyggarnas nationalitet uppenbart inget som avskräcker.

    Lille Kalle är riktigt rolig att umgås med. Lydig och följsam.

    Karl är byggd på en nyutvecklad plattform och köregenskaperna är spänstiga, för att nu låna marknadsavdelningens eget vokabulär. Jag skulle väl kanske snarare säga att lille Kalle är riktigt rolig att umgås med. Lydig och följsam. Dessutom överraskande komfortabel och tyst med tanke på formatet. Det sistnämnda kan möjligen förklaras av att testbilen var försedd med vinterdäck med lite mjukare gummiblandning.

    Bilen jag kör har en manuell växellåda med fem steg, men Karl går även att få med en Easytronic-växellåda. Egentligen en halvautomatisk låda, alltså en manuell transmission som dock inte behöver någon koppling. Den kostar 7  000 kronor extra. Jag har inte provkört just den här modellen med den växellådan, men gör det om du står i valet och kvalet – en del förare trivs inte riktigt med den tekniken.

    Däremot ska du definitivt lägga till 6  000 kronor för att få Enjoy-versionen av Opel Karl. Då får du bland annat luftkonditionering, farthållare, värme i både säten och ratt samt elmanövrering av såväl dörrlås, fönsterhissar som ytterbackspeglar. Dessutom city-servo, som gör att styrningen går extremt lätt i stadstrafik. Rena realisationen.

    Opel Karl är också försedd med Intellilink, som ger passagerarna möjlighet att kommunicera med bilen med sina smarta telefoner via Android Auto och Apple CarPlay.

    Målgruppen för Opel Karl tycks alltså inte helt domineras av gubbar och tanter, om nu någon trodde det.

    Opel Karl drivs av en liten trecylindrig bensinmotor på 999 kubik som rymmer 75 inte alltför raska hästar. Foto: Rolf Gildenlöw

    Motor/växellåda

    Betyg: 3 av 6

    Frontmonterad 1,0-liters 3-cylindrig bensinmotor med start/stopp. Högvarvig maskin med ett charmigt surr. 5-stegad lättjobbad manuell växellåda. Går även att få med en halvautomatisk Easytronic-växellåda som kräver en viss tillvänjning.

    Ekonomi/miljö

    Betyg: 4 av 6

    Mycket bil för pengarna men lägg till 6 000 kronor för att få Enjoy-versionen som är än mer prisvärd. Relativt snål på bränsle och måttliga utsläpp av koldioxid men klarar ändå inte svenska miljöbilsgränsen.

    Köregenskaper

    Betyg: 3 av 6

    Lille Kalle bjuder inte på några hisnande körupplevelser men är ändå riktigt rolig att ratta, speciellt i stadstrafik. Uppträder konsekvent och pålitligt även om man inte ska låta sig frestas till en alltför burdus framfart.

    Säkerhet

    Betyg: 3 av 6

    Fyra stjärnor i Euro NCAP:s krocktest kan låta lite futtigt i tider då nästan alla tillverkare skryter med fem, men i den här storleksklassen är det mindre vanligt med full pott. Svåra knäskador vid frontkrock, svagt nackskydd, dåligt skydd för fotgängare.

    Helhet

    Betyg: 4 av 6

    Rymlig med tanke på de yttre måtten och hyggligt komfortabel om färden inte blir allt för lång. Liten och orkeslös motor som dock surrar riktigt gott. Prisvärd, speciellt i Enjoy-utförande. Det finns säkrare bilar i klassen, som Honda Jazz och VW Up!

    Annons
    Annons
    X

    Liten men naggande god. Nya Opel Karl är en så kallad mikrobil fast med vuxna köregenskaper.

    Foto: Rolf Gildenlöw Bild 1 av 9

    Med mobilen ansluten till Intellilink har du alla appar på den stora pekskärmen.

    Foto: Rolf Gildenlöw Bild 2 av 9

    Mikrobilen mäter blygsamma 3,68 meter mellan stötfångarna.

    Foto: Rolf Gildenlöw Bild 3 av 9

    Lille Kalle är riktigt rolig att umgås med. Lydig och följsam. Dessutom överraskande komfortabel och tyst med tanke på formatet.

    Foto: Rolf Gildenlöw Bild 4 av 9

    Småbilar dominerar Opels utbud just nu och det är också från den basen man tänker kapa åt sig nya marknadsandelar.

    Foto: Rolf Gildenlöw Bild 5 av 9

    Baksätet är förvånansvärt rymligt.

    Foto: Rolf Gildenlöw Bild 6 av 9

    Bilen har fått sitt namn efter grundaren Adam Opels son, Karl Opel. Eller Karl von Opel, som han senare kom att presentera sig.

    Foto: Rolf Gildenlöw Bild 7 av 9
    Bild 8 av 9

    Opel Karl drivs av en liten trecylindrig bensinmotor på 999 kubik som rymmer 75 inte alltför raska hästar.

    Foto: Rolf Gildenlöw Bild 9 av 9
    Annons
    X
    X
    X
    X
    Annons
    X