Annons
X
Annons
X

Biltest: Lexus sköna suv är för törstig

Lexus RX450h har varit hela världens hybrid-suv i över ett decennium. Den komfortabla bilens problem har varit att den vari­t alldeles för törstig i praktiken. Nya generationen är ännu bekvämar­e – men har exakt samma grundproblem i att vara törstig.

SvD:s biltester
Den stora fronten och den kantiga designen har Lexus RX450h hämtat från den mindre NX-serien.

Den stora fronten och den kantiga designen har Lexus RX450h hämtat från den mindre NX-serien. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman / Svenska Dagbladet

Lexus första suv med namnet RX kom 1998. Men det var 2004, när den första hybridversionen kom, som den blev synonym med epitetet hybrid-suv. I praktiken betydde ”hybrid” att en liten elmotor hjälpte en stor bensinmotor på marginalen. Det kunde tolkas både positivt och negativt.

Det positiva var att Lexus faktiskt bemödat sig att sätta in en elmotor alls.

Den negativa tolkningen var att elmotorn var liten och, elakt tolkat, enbart ditsatt för att kapa åt sig miljöbilsfördelar – där framför allt tjänstebilsförarna fick 40 procents lägre förmånsvärde.

Annons
X

Det fanns två stora problem. Bilen drog väldigt mycket mer bensin i verkligheten än på pappret. EU har en körcykel för hybrider som är, ursäkta uttrycket, skrattretande felaktig. Dessutom var bränsleförbrukningen i praktiken snudd på oförändrad jämfört med en vanlig bensin-suv. Lexus RX450h kunde i princip aldrig gå enbart på el. Och bilen blev också genom hybridlina och elmotor tyngre.

Mycket väsen för nära nog ingenting, alltså.

Åren gick. En ny generation RX450h kom 2009 och nu är det dags för ännu en helt ny årgång.

Stäng

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Testbilen står nu i garaget och spänningen är på topp: Ska nya Lexus gå mer på enbart vinande elmotor? Drar den mindre bensin i praktiken?

    Bilen är tolv centimeter längre och en centimeter bredare än förr. Vi går runt den inför fotograferingen och suger in den nya designen, som är... speciell och följer ett mode i bilvärlden där bilarna får så många linjer åt alla håll att de känns överdesignade. RX har hämtat mycket av sin kantiga design från den mindre NX-serien, bland annat den stora fronten, men intrycket är att det är väl många linjer och att bagageutrymmet på 539 liter (man lastar mer i en V70 som rymmer 575 liter) fått stryka på foten i ivern att få kupélutning på taklinjen.

    Vi sätter oss – och blir positivt överraskade. Hjulbasen är en halv decimeter längre och det märks i ökat kupéutrymme. Materialvalen känns gedigna och interiören andas lugn. Men infotainmentsystemet som styrs med en ratt mellan stolarna känns föråldrat och trenden med att bygga in knappar i pekskärm som Volvo gjort i XC90 och S/V90 har inte anammats. Här känns det plottrigt.

    Dags att åka ut på vägen.

    Toyotas och Lexus körkänsla har snällt sagt varit utslätad. En amerikansk gungighet parad med känslan av befinna sig på avstånd från vägen och vevighet i styrning har gjort Lexus till en bil att åka bekvämt i – inte aktivt köra.

    Därför är det extra intressant att se vad nya RX450h bär med sig bakom den nya knubbiga läderratten. Bilen har en steglös automatlåda av CVT-typ som särskiljer den från konkurrenterna, där de flesta har så kallade dubbelkopplingslådor. Det går att ställa in ”fusklägen” som gör att den växlar som en vanlig automatlåda, och man kan även växla med paddlar på ratten. Men det känns inte lika distinkt som en riktig automatlåda.

    Upp och ut genom garageportarna. Första intrycket är att bilen är välisolerad. Det går knappt att höra när bilen byter från el- till bensinmotorläge. Vilket den gör med en gång.

    Ute på vägen är den något mer skarp i reaktionerna än tidigare. Körkänslan befinner sig långt ifrån exempelvis BMW:s krispiga skärpa och även en bit från andra änden av pendeln: Mercedes tungt solida mjukhet. Men Lexusen är ändå ett fall framåt både i krispighet och ”tyngre” känsla. Inte dåligt alltså.

    Fjädringskomforten är en av de bästa på marknaden. Vi kör den dyrare och sportigare varianten F Sport. Den har så kallade adaptiva stötdämpare som hela tiden ställer in sig efter underlag och körstil – det fungerar faktiskt och komfortbetyget blir högt.

    Så dags att titta på den så kallade hybridlinan och nu kommer besvikelsen: Den är nämligen till stor del oförändrad. Det betyder att en bensin-V6:a på 3,5 liter driver bilen tillsammans med en lite större elmotor på framhjulen och en lite mindre elmotor på bakhjulen. Lexus har till och med behållit den nu ålderdomliga batteritypen av nickelmetallhydrid-typ i en tid när de flesta har litium-jonbaterier.

    Så egentligen är nya RX450h – som hybridbil sett – densamma som tidigare. Det betyder att elmotorerna främst hjälper till när man ska sätta bilen i rörelse. Den officiella bränsledeklarationen på 0,53 liter per mil blev i verkligheten aldrig under 0,85 liter per mil, även vid lugn blandad körning. Det duger inte.

    Totalt sett är nya RX450h en ytterst bekväm och komfortabel bil. Men de borde ha utvecklat hybridlinan mer. Det går inte att värja sig från att Tesla börjar sälja sin el-suv Model X med räckvidd på 47 mil senare i år. Den väntas kosta runt 700 000 och då känns plötsligt Lexus RX450h hopplöst föråldrad.

    Den nya generationen RX450h är längre, bredare och har en bättre körkänsla än tidigare. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

    Motor/växellåda

    Betyg: 3 av 6

    3,5-liters V6-motorn går mjukt och elmotorerna på fram- och bakhjulen hjälper till med kraft. Hybridlinan är i princip oförändrad sedan tidigare – den borde ha förbättrats med bättre batterier och mer elkraft. Den steglösa automatlådan kan ställas in så att man känner växel­lägena.

    Körkänsla

    Betyg: 4 av 6

    Vi ska komma ihåg en sak: RX450h är en hybrid – det innebär att den aldrig enbart går på el. Elmotorerna känns här i princip enbart som kraftförstärkare. Körkänslan är något mer krispig och andas lite mer karaktär än tidigare. Komforten är oöverträffad i klassen.

    Ekonomi/miljö

    Betyg: 2 av 6

    En hybrids bästa sida borde vara miljövänlighet. Men glöm det. Vi kom aldrig unde­r 0,85 liter per mil i testet.

    Säkerhet

    Betyg: 5 av 6

    Maximala 5 av 5 stjärnor i Euro Ncaps krocktest. I standardutrustningen ingår auto­broms som även känner igen fotgängare, aktiv farthållare och så kallad körassistent med vingel­varnare. Heja Lexus, det är bra att allt detta ingår som standard!

    Helhet

    Betyg: 3 av 6

    Lexus RX450h har tagit fler­a kliv i komfort och kvalitets­känsla. Samtidigt kommer Teslas el-suv Model X efter sommaren – med 45 mils räckvidd och ett beräknat pris på runt 700 000 kronor.

    Rivalerna

    Foto: BMW

    BMW X5 xDrive 40e

    Pris 655000 kr. Lite dyrare, betydlig­t roligare, och som laddhybrid kan man köra 2 mil på el i praktiken. Ok men inte bra.

    Foto: Mercedes

    Mercedes GLE500E 4Matic

    Pris 794 000 kr. Mercas bidrag känns föråldrat. Den är alltför dyr och batterierna stjäl betyd­ande lastutrymme. Nix säger vi.

    Annons
    Annons
    X

    Den stora fronten och den kantiga designen har Lexus RX450h hämtat från den mindre NX-serien.

    Foto: Magnus Hjalmarson Neideman / Svenska Dagbladet Bild 1 av 7
    Foto: Magnus Hjalmarson Neideman / Svenska Dagbladet Bild 2 av 7
    Foto: Magnus Hjalmarson Neideman / Svenska Dagbladet Bild 3 av 7

    Den nya generationen RX450h är längre, bredare och har en bättre körkänsla än tidigare.

    Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 4 av 7
    Foto: BMW Bild 5 av 7
    Foto: Mercedes Bild 6 av 7
    Bild 7 av 7
    Annons
    X
    X
    X
    X
    Annons
    X