Annons
X
Annons
X

Biltest: Från blyg viol till raffinerad turbo

Det ser ut som om en tonåring gått loss på Honda Civic Type R. Men under spoilerpaket och stora hjul döljer sig en komplett familjebil, njutbar även i vardagskörningen.

SvD:s biltester
Det är svårt att anlända obemärkt med Honda Civic Type R. Även vanliga Civic har en egensinnig design, men sportversionen är både bredare och vildare.

Det är svårt att anlända obemärkt med Honda Civic Type R. Även vanliga Civic har en egensinnig design, men sportversionen är både bredare och vildare. Foto: Anders Wiklund/TT

Alla som trodde att Volkswagen Golf var först ut i den så kallade ”Golfklassen” – tänk om.

Tänk i  stället på de olympiska sommarspelen i München 1972; ty exakt då lanserades Honda Civic, en liten purfärsk japansk bakelse: aptitlig och söt, men ännu med många tidiga japanska barnsjukdomar – som rost och burkig plåtighet.

Sedan dess har många Civic-generationer passerat. Den kanske allra bästa, fjärde generationen, kom hösten 1987. Då var Civic ännu krispig och befriande rolig att köra även i snikig 1,5-litersvariant men ändock moderniserad och med god kvalitet.

Annons
X

Tänk den krispiga generationen som själva kärnan i Civics DNA: I många av Hondas bilar genom åren har nämligen släktskapet med företagets motorcykeldivision varit högst påtagligt. Det har synts i faktabladen, där bilkonstruktörerna ofta valt tekniska lösningar som varit avancerade och påkostade jämfört med konkurrenternas.

Det har också känts i bilarnas finlemmade uppträdanden: motorer som verkar arbeta helt friktionslöst, växellådor som är distinkta och lättmanövrerade, hjulupphängningar som låter bilen tassa snarare än stampa sig fram. Så har det varit i många av tillverkarens bilar – och glädjande nog inte bara i de dyraste eller snabbaste modellerna.

Men på 1990-talet rundades karossen till och det märktes att Honda är en masstillverkare med sin beskärda del av ”bönräknare” som håller i slantarna när konstruktörerna drömmer om nya innovationer. Detta parat med en ofördelaktig yen-kurs fick Civic att försjunka in i anonymitet och fallande försäljning – likt en hyllad skådespelare som saggat till sig och vars telefon tystnat, ända till den åttonde generationen 2005, då Civic fick nya vågade former och började leva igen.

Nyaste generationen, den nionde, kom 2011 och nu har äntligen dess sportversion – Type R – anlänt.

Vi ser på testbilen: En illande röd Civic Type R med hisnande 310 hästkrafter – som ska tampas med Volkswagen Golf R och Ford Focus RS. Type R har 19-tumshjul och befinner sig ytterst långt från den blyga viol som såg dagens ljus 1972.

Men faktum är att Civic som sportmodell har gamla anor: Redan 1983 kom Honda CR-X, i praktiken en Civic omgjord till sportkupé som var något mindre men faktiskt lika rolig som dåtidens Golf GTI. Helt enkelt en trevlig och rapp bekantskap som slutade att tillverkas 1996 – de sista åren såld enbart som CR-X Del Sol, en targacabriolet som inte fick köpare i Sverige.

Året efter, 1997, lanserades den mer motorstarka Civic Type R i för första gången. Och i nya Civic med beteckningen Type R är det en tillverkare i toppform vi möter. Civic i grundversion är märkets utmanare till exempelvis Toyota Auris och Volkswagen Golf. I grunden är den en ganska ordinär bil med halvkombikaross och fem dörrar i mindre mellanklassen men som här modifierats till att bli rena sportbilen.

Exteriören präglas av breddade hjulhus, en lågsniffande spoiler under fronten samt en iögonfallande vinge på bakluckan. Alltsammans sägs vara dikterat av stränga aerodynamiska krav.

Den största överraskningen är att motorn är turboladdad. Hondas paradgren har varit bensinmotorer utan överladdning som ändå levererat häpnadsväckande prestanda. Fyra cylindrar, två liters volym och 240 hästkrafter var sensationellt i sportbilen S2000 år 1999, vilket alltjämt är en imponerande siffra.

Med turbo kan ännu högre effekt uppnås, utan att miljöhänsynen skjuts fullständigt i sank – åtminstone i mätningarna enligt den officiella bränslenormen, frestas man tillägga. Civic Type R:s tvålitersmotor ska klara sig med 0,73 liter bensin per mil.

Till skillnad mot flertalet konkurrenter är inte Type R fyrhjulsdriven, men Honda har byggt om hjulupphängningarna grundligt jämfört med vanliga Civic. Överlag är bilen en specialare i stort och smått (till och med baksätet är nykonstruerat för att spara vikt), vilket snabbt känns bakom ratten.

Fartresurser och bilens kapacitet överlag är imponerande, men det som främst skiljer den här bilen från många andra – och de flesta i samma prisklass – är känslan av raffinemang. Inte på ytan måhända, som nog kan uppfattas väl tonårsmässig av många presumtiva köpare, men i samspelet med föraren och i de signaler bilen sänder i allt från de specialutvecklade däcken till motorns respons.

Och går vi tillbaka till Civics grund-DNA är Type R det närmaste vi kan komma: En bil där du som förare upplever körglädje, nerv och närhet till vägen på ett sätt som dagens vanliga Civic inte kommer i närheten av, men heller inte standardmodeller av Volkswagen Golf eller Toyota Auris.

Turbomotorn med brutal kraft på låga varv suddar visserligen ut en del av Hondas profil med högvarviga sugmotorer men totalt sett är Type R ett bra köp – inte minst om man tittar på prislappen där grundpriset 327 900 är betydligt lägre än exempelvis Ford Focus RS (384 300 kronor) och VW Golf R (386 500 kronor).

Däcken i dimension 235/35R19 är specialutvecklade för Type R av tyska Continental. De främre bromsskivorna är 350 millimeter i diameter och har imponerande bett. Foto: Anders Wiklund/TT

Motor/växellåda

Betyg: 5 av 6

Med turbo har den fina 2-litersmotorn katapultartad kraft från 2  500 varv per minut då max vridmoment (tänk kraft) inträder. Den sexväxlade manuella växellådan fungerar klanderfritt och gifter ihop sig bra med motorn.

Ekonomi/miljö

Betyg: 3 av 6

Sett mot konkurrenterna är grundpriset på 327  900 kronor rena rean: Ford Focus RS, Subaru Impreza WRX STI och VW Golf R är i snitt nära 60  000 kronor dyrare. Miljöbetyget blir sämre: Med turbo vågar man knappt tänka på hur mycket koldioxid som Type R släpper ut en tidig klar sommarmorgon på en kurvig och eggigt lockande landsväg.

Köregenskaper

Betyg: 5 av 6

Type R är betydligt mycket mer ändrad jämfört med grundversionen under det futuristiska och smått utmanande skalet än man kan tro: Hjulupphängningar och mycket annat är nytt och förstärkt och bilen är lättad där det går: Det och motorns respons gör den till en kompromisslöst körglad bil.

Säkerhet

Betyg: 4 av 6

Honda Civic fick i sin senaste generation full pott, maximala 5 av 5 stjärnor, i Euro NCAP:s krocktest 2012 och man kan få autobroms som tillval. Den har sex krockkuddar men går inte att få som fyrhjulsdriven.

Helhet

Betyg: 4 av 6

Civic Type R är en av de mest kompetenta och körglada bilarna i klassen. Står man ut med det japanska bling-bling-utseendet fås en bil som uppmuntrar rusiga adrenalinpåslag – allt till ett pris runt 60  000 under konkurrenternas.

Annons
Annons
Annons
X

Det är svårt att anlända obemärkt med Honda Civic Type R. Även vanliga Civic har en egensinnig design, men sportversionen är både bredare och vildare.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 1 av 7

Nog är vingen avsedd att väcka uppmärksamhet...

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 2 av 7

... men Honda bedyrar att den även har en funktion – att trycka bakvagnen mot asfalten i höga hastigheter.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 3 av 7

Inredningen har många röda accenter.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 4 av 7

Honda har gjort många mästerliga motorer genom åren. Den nya, superstarka turbomotorn på 310 hästkrafter i Civic Type R kvalificerar sig definitivt till toppskiktet.

Foto: Anders Wiklund /TT Bild 5 av 7
Bild 6 av 7

Däcken i dimension 235/35R19 är specialutvecklade för Type R av tyska Continental. De främre bromsskivorna är 350 millimeter i diameter och har imponerande bett.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 7 av 7
Annons
X
Annons
X