Annons
X
Annons
X

Biljättarnas toppar ryter till mot EU: Säg vad som krävs

Volkswagens dieselskandal rör om Europas bilindustri. SvD Näringslivs utsände har mött tre vd:ar för några av de allra största bilbolagen. Skandalen slår hårt på flera plan och kritiken är stark mot både Volkswagen och EU:s lagstiftare.

(uppdaterad)
Bilsalongen i Genève 2016
Volvos vd Håkan Samuelsson, Fiat Chryslers koncernchef Sergio Marchionne och Carlos Ghosn, koncernchef på Renault-Nissan

Volvos vd Håkan Samuelsson, Fiat Chryslers koncernchef Sergio Marchionne och Carlos Ghosn, koncernchef på Renault-Nissan Foto: Magnus Hjalmarson Niedeman & Jonas Fröberg & Christophe Ena/AP

GENÈVE I Europas bilindustri delar man in tiden i före och efter den 18 september 2015: dagen då Volkswagens dieselskandal exploderade.

– Förtroendet för hela bilindustrin har fått sig en knäck, det har drabbat alla, även Volvo Cars, säger Håkan Samuelsson.

Sergio Marchionne, koncernchef på Fiat Chrysler, världens sjunde största biltillverkare med nära 5 miljoner sålda bilar årligen är inne på samma linje.

Annons
X

– Volkswagens skandal påverkar allas liv nu väldigt konkret, säger han.

En stor efterverkning är att skandalen skyndar på utvecklingen av ny testmetoder som ska representera verklig körning ute på vägen.

Idag drar bilar upp mot 30 procent mer bränsle i verkligheten än i utsläppstesterna. Men nu snabbas alltså arbetet med att få mer realistiska körcykler i utsläppstesterna. Ett jobb som väntas vara färdigt runt 2018.

Tidigare har EU:s koldioxidmål varit 95 gram koldioxid per kilometer år 2020. Men nya testmetoder gör då att om 95-gramsmålet är kvar kommer det att bli mycket svårare att nå.

Håkan Samuelsson medger att det är mycket oklart vilka mål som biltillverkarna egentligen ska nå om fyra år.

– Nu tycks ingen veta, man diskuterar hur man ska justera det här 95-gramsmålet. Vi vet en sak. Vi kommer inte att kunna uppfylla den nya standarden med nuvarande bilar. Utsläppen måste ner och det kommer att kosta, säger han.

Fiat Chryslers vd Sergio Marchionne är inne på samma linje.

– Vi är fortfarande i en allra första upptäckarfas när det gäller de nya utsläppskraven i Europa, säger Sergio Marchionne och fortsätter:

– Allt det här tar enormt mycket tid för vår organisation. Enormt mycket tid och fokus. Frågan fanns knappt innan Volkswagens skandal, säger han.

Carlos Ghosn är koncernchef Renault-Nissan som är världens fjärde största biltillverkare och säljer 8,5 miljoner bilar globalt vill få klara besked:

Berätta för oss vilka mål vi ska uppnå.

– Om nu ”real time emissions” är ett problem: Berätta för oss vilka mål vi ska uppnå.

Han höjer rösten och riktar sig mot EU-kommissionen:

– Snälla, säg vilket koldioxidkrav som är acceptabelt så att vi vet vilka beslut vi ska ta!

– Vi kommer att få en massiv ökning av utvecklingskostnader, men vi måste få veta hur mycket, vi måste också tjäna pengar, säger han.

Och temperaturen har höjts i Genève i veckan. På tisdagen släppte PSA Peugeot Citroën en rapport ihop med bland annat den gröna lobbyorganisationen Transport and Environment där man visar hur mycket Peugeotbilar släpper ut i verkligheten kontra i bränsledeklarationen på papperet.

Men försöket sår split i en nervös bransch. SvD Näringslivs utsände frågar Sergio Marchionne om hans bolag också kan tänka sig att göra försöket med den gröna lobbyorganisationen. Då blir den annars lättsamme Marchionne närmast sur.

– Jag vet inte varför PSA gör det? Om de är de enda som gör det förstår jag inte skälen.

De vill väl visa skillnaden för kunderna?

– Problemet är att vi måste få enhetliga regler för vad som egentligen är ”verkliga värden”, säger han.

En närliggande fråga är ställningen för dieselmotorerna. Dieseltekniken har fått sig en ordentlig knäck. Samtidigt har Europas bilindustri investerat fast sig hårt i dieseltekniken. Volvo säljer 90 procent dieselbilar i Europa. Det kan nu förvandlas till en mardröm.

Det är ett skäl varför Volvo Cars sent omsider har tvärvänt med elektrifiering. För ett år sedan var vd Håkan Samuelsson ointresserad av rena elbilar. Nu satsar han stort på ett elprogram där en ren elbil ska komma om fyra år.

– Kostnader för diesel kommer att gå upp och kostnader för elteknik att gå ner, säger han och säger att Volvo kommer att satsa gradvis på bättre laddhybrider de kommande åren vilket kommer att kosta i utvecklingskostnader.

Nissan Renaults Carlos Ghosn är inne på samma linje.

– Det kommer att bli allt dyrare på marginalen att nå målen med dieselmotorer – då kommer elektrifieringen in, säger Carlos Ghosn och tillägger glatt att "vi har satsat stenhårt på elbilar sedan 2006 och är världens största elbilstillverkare. Det ger oss ett försprång nu".

– Diesel är fortfarande bra. Bara för att någon rånar en bank är inte pengar dåligt, kontrar Sergio Marchionne vars Fiat Chrysler ligger efter med elektrifiering.

Annons
Annons

Volvos vd Håkan Samuelsson, Fiat Chryslers koncernchef Sergio Marchionne och Carlos Ghosn, koncernchef på Renault-Nissan

Foto: Magnus Hjalmarson Niedeman & Jonas Fröberg & Christophe Ena/AP Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X