Annons
X
Annons
X
Motor
Analys

Jonas Fröberg: Bilfest med risk för baksmälla

Köpfest är ordet för dagen när den högsta bilförsäljningen någonsin firas. Men en titt i backspegeln visar att bilköpsfester haft mörka efterspel. Kanske borde vi bli oroliga för en bilbubbla.

Foto: Tomas Oneborg

År 1976: Rekord i bilförsäljning – sedan kom industrikrisen. År 1988 var det åter rekord i bilförsäljning – därefter kom 90-talskrisen. År 2007: Åter nära rekord i bilförsäljning – efter det följde finanskrisen.

I Bertil Moldéns vd-rum på Bil Sweden torde det vankas bubbel just nu: Sverige slog rekord i bilförsäljning 2015 med 345 000 bilar sålda bilar - det innebär en ökning med 13,5 procent sedan året innan och att rekordet från 1988 rök all världens väg. Nyare bilpark innebär förbättringar i miljö- och säkerhetsprestanda, liksom god fart för bilindustrin i Västsverige.

Men bilförsäljningen är också en klassisk spåkula i den moderna ekonomin, tillsammans med BNP-tillväxt, detaljhandel och industriproduktion, alltså det vi normalt kallar för konjunkturindikatorer.

Annons
X

Det tuffar på bra för Sverige. Det tredje kvartalet ökade BNP med 3,9 procent och jämfört med kvartalet innan blev ökningen 0,8 procent. Industriproduktionen sjönk visserligen i oktober, den senaste mätta månaden, med 0,9 procent men har det senaste året ökat 4 procent. Detaljhandeln ökade i november med 0,4 procent och hela det senaste året med 5,2 procent.

Det innebär så kallat high five-läge, även internationellt sett.

Den största förklaringen till den svenska köpglädjen kan sammanfattas i två ord: Låga räntor.

Stäng

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Men då kommer det intressanta: bilförsäljningen ökade betydligt mer än andra indikatorer. För helåret var ökningen 13,5 procent i Sverige och enskilt i december hela 23,4 procent jämfört med samma månad året innan.

    Blickar vi ut över Europa framstår bilsiffrorna som än bättre: Helårsprognosen för bilförsäljningen i EU 2015 är en ökning med "bara" 5 procent upp till 13 miljoner sålda bilar, 3 miljoner färre bilar än toppåret 2007.

    Den största förklaringen till den svenska köpglädjen kan sammanfattas i två ord: Låga räntor.

    Men bilförsäljningen befinner sig inte ensamt på den makroekomiska arenan. Glädjetjuten i dag kan innebära en mörk morgondag, om det vill sig illa. Låt oss förflytta oss 800 meter sydväst om Bertil Moldéns Östermalm, till arkitekt Peter Celsings sista verk, riksbankhuset i svart granit. Där har riksbankchef Stefan Ingves blickat in i sin spåkula med rynkad panna.

    Den timide Stefan Ingves dunkar i princip näven i sitt björkbord.

    Därefter höjde han ett varnande finger i sin senaste stabilitetsrapport i december: De låga räntorna innebär att inte bara att bilförsäljningen stigit till all-time-high: Det har även svenska bostadspriser gjort, i farlig symbios med de svenska hushållens skuldsättning, den så kallade skuldkvoten, som ökat dramatiskt de senaste 20 åren och ligger nu på över 170 procent av den disponibla inkomsten. Högre än någonsin.

    Den timide Stefan Ingves dunkar i princip näven i sitt björkbord. Han kräver omedelbara åtgärder från regeringen och varnar för att prisfall på fastigheter kan få stora konsekvenser, just ett sådant prisfall som allt fler nu hissar varningsflaggor för.

    Och medan regeringsföreträdarnas munnar rör sig, som i en pantominteater, om ränteavdragens framtid kommer bläcket att fortsätta flöda på bilkontrakt 2016. I alla fall om man får tro Bertil Moldén som siar 330 000 sålda bilar 2016 – den tredje högsta siffran någonsin.

    Bobubblans siare må ursäkta – men inget faller i pris som en ny bil: Sveriges tredje mest sålda bil, suven Volvo XC60, har efter tre år i princip tappat halva värdet, enligt Teknikens Värld beräkningar i december (från 382 900 ner till 195 000 kronor). Bilen, ofta hårt belånad (många lånar upp till 80 procent av bilens värde) är samtidigt hushållens största utgiftspost efter bostaden. Räntorna är ofta höga. Enligt jämförelsesajten autoucle ligger räntan på billån hos BMW:s, Volvos och Peugeots finansbolag på mellan 5 och 6 procent.

    Låt oss nu gå ner på mikronivå och ta oss Danderyd där den genomsnittlige husköparen lånar 2,1 miljoner kronor, enligt SBAB.

    Om det, så att säga, skulle tajta till sig med högre räntor (USA har redan höjt) och prisfall på bostäder – där familjer måste sälja sin belånade bil kan det milt sagt bli lite knivigt med hushållsekonomin.

    Tillbaka till bilförsäljningen som konjunkturindikator. Är det något vi vet vid en titt i backspegeln är det att de stora kriserna inträffat efter att bilhandeln slagit rekord – 1976, 1988 och 2007.

    Annons
    Annons
    Annons
    X
    Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X