Annons
X
Annons
X

Bilder: Häng med i en närstudie av Lilla Grå

En närstudie av SvD:s Jonas Fröbergs pärlgrå Saab 96 från 1962 är att bege sig in i en värld av mekanik, förföriska former och säkerhetssolskydd. En tid när bilar hade mer mänskliga uttryck.

Bild 1 av 11

Foto: Joakim Ståhl

Interiören. Avskalad och mekaniskt rejäl och med ett uttryck som är oerhört tydligt och distinkt, milsvitt från 2016 års Hyundaier, Toyotor eller Golfar, utslätade på gränsen till utplånade. Kanske saknar de nya bilarna uttryck helt i en strävan att vara en Mädschen für alle. Lilla Grås vita stora ratt är utförd i ett slags pressat plastmaterial. Rattväxeln, i stål, till höger ger valet mellan tre växlar framåt och en bakåt. Året efter, 1963, byttes den liggande hastighetsmätaren ut mot runda instrument och ovanpå hela härligheten skyddar svart vinyl med stoppning under: säkerhet i sin prydno 1962.

Annons
X
Annons
X

Bild 2 av 11

Foto: Joakim Ståhl

"Säkerhetssolskydd" var en självklarhet för Saab 1962. Det betydde helt enkelt att de var vadderade och mjuka - som en förlängning av Lilla Grås själ. Alla former tycks mjukt rundade och innertaket har bomulltyg, som efter 54 år fått en luddig yta.

Annons
X
Annons
X

Bild 3 av 11

Foto: Joakim Ståhl

Den röda ullklädseln var en av Saabs slitstarkaste någonsin. Lektor Gustav Svensson var rädd om sin och den är häpnadsväckande välbevarad. Fönsterveven, spröd och rekorderlig på samma gång har genomtänkt design in i minsta formveck.

Prova SvD digital i 1 månad – helt gratis!

Annons
X
Annons
X

Bild 4 av 11

Foto: Joakim Ståhl

Redan tidigt i designern Sixten Sasons skisser på nya Saab 96 som lanserades 1960 var det med: Saabmärket, på ett "öra"mellan sido- och bakrutan. "Örat" fanns för att effektivare skicka ut kupéluften på Saab 96. Föregångaren 93 var nämligen ökänd för sin dåliga luftgenomströmning i kupén. Bakrutan var 117 procent större på Saab 96 än på föregångaren Saab 93.

Annons
X
Annons
X

Bild 5 av 11

Foto: Joakim Ståhl

Den ligger som en isolerad ö, den varsamt skulpterade pentagonen - tanklocket - mitt emellan alla karosslinjer. Locket är tillverkat av Wasoverken AB och har ett uppfällbart Saabmärke med flygloggan som döljer nyckelhålet. Där under hälls 97 procent bensin och 3 procent tvåtaktsolja. Omtänksamt högt placerat på karossen kan oljan måttas av (hyfsat rakt) stående förare. Först 1970 fick Saab 96 infällt tanklock i karossen.

Annons
X
Annons
X

Bild 6 av 11

Foto: Jonas Fröberg

Enkelt. Rejält. Taktilt. Att blunda och låta fingertopparnas känselceller löpa över kärvt stål och framförallt blanknött bakelit från 1962 är att väcka själen.

Annons
X
Annons
X

Bild 7 av 11

Foto: Fredrik Nyblad

Hej då Lilla Grå! Sov gott och syns till våren. Efter att ha handskuffat runt tre bilar i ett mystiskt och ytterst komplicerat mönster med vännerna Nisse och Fredrik blev pådragningen av täckelset en värdig avslutning. Denna lördag fylldes av starka känslor, umgänge, starkt kaffe, en biltvätt utan vatten och kanelbullar.

Annons
X
Annons
X

Bild 8 av 11

Foto: Jonas Fröberg

På 54 år har svenska bilars uttryck förändrats. Det var dagens eufemism.

Annons
X
Annons
X

Bild 9 av 11

Foto: Fredrik Nyblad

Blunda och låtsas lyssna: Ran-da-ran-taran. Den ojämna tomgången övergår snart till ett turbinliknande, närmast ylande ljud vid acceleration. Huden knottrar sig när de två orden formar sig i munnen: total harmoni. Men bakom Lilla Grå ligger ett suddigt blågrått skimmer. Allt var inte bättre förr.

Prova SvD digital i 1 månad – helt gratis!

Annons
X
Annons
X

Bild 10 av 11

Foto: Fredrik Nyblad

Att sätta sig i en 54 år gammal Saab 96 är som att lära känna en charmerande bångstyrig gamling, med egna nycker och vilja - och just därför så oemotståndlig: Att man sitter snett tillhör de mer förlåtande egenheterna. Men Saaben har mer själ, hjärta och värme än en ny bil. Det var dagens andra eufemism.

Annons
X
Annons
X

Bild 11 av 11

Foto: Fredrik Nyblad

Vi måste prata om fronten, bilars främsta uttryck; tänk som människans ansikte. Lilla Grås frontdesign introducerades redan 1956 på Saab 93. När efterträdaren 96 kom under 1960 hade Sixten Sason skissat bakdelen större medan han behöll designen på fronten, så nyfiken, snäll och glad att leendet bara kommer. För att inte tala om den överväldigande känslan av ömhet som strömmar upp ur bröstet. Saabnördar kallar den för "kortnos". Först 1965 kom en längre front kallad - just det - du vet.

Annons
Annons
Annons
X
Annons
X
Annons
X