Annons
X
Annons
X
Motor
Analys

Jonas Fröberg: Vem är vinnare i den nya bilvärlden?

CES-mässan 2016

Bilbolagen står likt Bambi på darrande ben i den nya uppkopplade och förarlösa bilvärlden. I samband med CES-mässan i Las Vegas presenteras många samarbeten och uppköp. Och helt nya elbilsmärken visas upp. Men frågan är vilka som egentligen är vinnare i den nya sköna världen.

Interiören av Faraday FFZero1, som presenterades på CES-mässan.

Interiören av Faraday FFZero1, som presenterades på CES-mässan. Foto: Bizuayehu Tesfaye/AP

Tänk att två guldringar smälts ned och bildar en ny enhet. I praktiken fusioneras nu bilindustrin med techbolagen, som jobbar med mjukvaran i bilarna. Det är årets stora biltrend. Och den bildar en helt ny spelplan där det ännu är oklart vem som är vinnare.

Trenden hostade igång redan i höstas på Frankfurtsalongen – den klassiska bilsalongen med anor från 1897 som hade en hel hall som kallades New Mobility world där Samsung trängdes med Panasonic – på en bilmässa.

Nu fortsätter trenden, på den lika klassiska hemelektronikmässan Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas, som inleds på onsdagen. Bland talande väckarklockor, internetuppkopplade skor och kylskåp upptar bilindustrin i år nära en fjärdedel av mässgolvet.

Annons
X

Vi hittar helt nya spelare som likt Tesla sätter skräck i bilbranschen.

Det kalifornienbaserade bolaget Faraday visar upp något som ser ut som en ny batmobile – en spektakulär eldriven konceptbil kallad FFZero1 som ska visa vad det nya omsusade elbilsbolaget ska kunna klara av. Bilderna är spridda över hela världen – men synar man bolaget i sömmarna vet vi ytterst lite om det.

Faraday är, i alla fall delvis, finansierat av den kinesiske miljardären Jia Yueting, som även står bakom och är ordförande för Kinas största nätbaserade filmsajt Leshi Television. Rykten viskar att han är värd 6 miljarder dollar men – vi vet inte. Rökridåerna är misstänkt massiva med exempelvis noll information om vem som är chef för bolaget.

Elbilar är nu, efter Teslas inbrytning, på allas läppar.

Men alla stora traditionella biltillverkare är där, och två av åtta huvudtalare på mässan än bil-vd:ar – GM:s vd Mary Barra och Volkswagens märkeschef Herbert Diess.

Elbilar är nu, efter Teslas inbrytning, på allas läppar. Hårt trängd av VW-koncernens dieselskandal väljer VW-chefen att lansera en elkonceptbil som väntas vara en ny liten VW-buss i retrostil. Journalister kommer dock att fråga mer om att USA:s justitiedepartement på måndagen stämde VW-koncernen för att ha fuskat i 600 000 bilar i USA – där man till skillnad från Europa ännu inte presenterat en lösning för drabbade bilägare.

GM:s Mary Barra väljer att visa upp Chevrolet Bolt, en produktionsklar nya elbil i mellanklassen. Den ska gå drygt 30 mil på el blir en direkt konkurrent till Teslas kommande billigare "Model 3"-bil.

Vid sidan av elbilstrenden forsar en annan trend fram: Den att de traditionella bilbolagen väljer (ofta tvingas) gå i säng med techbolag i olika skepnader i den nya uppkopplade och förarlösa bilvärlden.

GM lägger 500 miljoner dollar på startup-bolaget Lyft – som ska utveckla självkörande taxibilar – tänk ett uppjackat Uber.

Audi pytsar in hela 28 miljarder dollar i bolaget Silvercar som utvecklar transportlösningar från flygplatser till stadskärnor.

Även Volvo Personvagnar håller sig framme och passar på att presentera två samarbeten i samband med mässan. Dels med Microsoft där man snart ska kunna prata med sin Volvo via det uppkopplade armbandet "Band 2". Dels tar Volvo hjälp av amerikanska bolaget Nvidia för teknik och styrning av förarlösa bilar.

Så den stora skrällen: Ford väntas presentera ett samarbete med Google om förarlösa bilar. Hoppa i säng med djävulen, som kritiker redan kallar det.

För frågan är om bilbolagens satsningar är offensiva – eller defensiva och påtvingade. Och vilken part i samarbetena som i slutändan är den riktiga vinnaren – och kan tjäna pengar på all "big data" som kommer att produceras. Biltillverkarna eller techbolagen.

Förenklat handlar det om att kontrollera hjärnorna i den nya bilarna. Och det är för att prata ålderdomligt språk – 10 000 kronorsfrågan i branschen som just nu byter skepnad likt Clark Kent till Stålmannen. En fråga som är långt ifrån avgjord.

Annons

Interiören av Faraday FFZero1, som presenterades på CES-mässan.

Foto: Bizuayehu Tesfaye/AP Bild 1 av 1
Annons
X
X
X
X
Annons
X