Annons
X
Annons
X

Flygplan störtade i fjällen: ”Bara fragment kvar”

Det återstår bara små fragment av planet som i natt störtade i Lapplandsfjällen. Planet ska ha flugit för den norska Posten.

– Vi saknar två piloter, säger Gustaf Thureborn, vd för flygbolaget West Atlantic. Bolaget har tidigare ombildats efter stora ekonomiska problem.

(uppdaterad)
Flygkraschen i fjällen

– Det är vid öppet vatten så det är helikopter som gäller. Det går inte att närma sig platsen med skoter, berättar Maria Jakobsson vid polisen i Luleå för SvD.

Statens haverikommission sitter nu i möte om flygkraschen och planen är att flygtekniska- och flygoperativa utredare ska ta sig till olycksplatsen senare i dag för att hitta förklaringen till kraschen.

Planet, av typ Bombardier CRJ200 PF, hittades av ett norskt F16-plan, som kommit för att bistå den svenska flygräddningen, på marken mellan sjön Akkajaures nordvästra del och den norska gränsen.

Annons
X

Tidigare under natten stod det klart att en allvarlig olycka sannolikt skett. Planet, som är av modellen Canadair CRJ 200, var på väg från norska Gardemoen till Tromsø. Flygplanet sände strax före klockan halv ett ut nödsignaler över svenskt territorium.

– Men de sände mayday mycket kort, sedan försvann planet från vår radar, säger Lindblad.

Efter att vraket lokaliserats har ansvaret övergått till polisen och den svenska fjällräddningen för att ta sig fram till haveriplatsen. Men det rör sig om besvärlig fjällterräng.

Totaldiametern är cirka 50 meter och det är inga stora delar utan bara små fragment kvar av flygplanet.

Med största säkerhet befann sig två personer ombord på planet. Enligt flygbolaget West Atlantic är kaptenen 42 år gammal och hemmahörande i Spanien och styrmannen en 34-årig fransman. Båda har över 3 000 flygtimmar, uppger Sveriges Radio.

Av planet återstår bara fragment.

– Det är en väldigt tydlig nedslagsplats. Totaldiametern är cirka 50 meter och det är inga stora delar utan bara små fragment kvar av flygplanet, säger Daniel Lindblad, pressansvarig vid svenska Sjöfartsverket, till TT.

Flygplanet ägs av West Atlantic i Göteborg. De har använt flygplanstypen sedan 2007 och sammanlagt i 10 000 timmar enligt bolaget självt.

West Atlantic bildades ur hårt ekonomiskt pressade Western Air för tre år sedan.

Annons
Annons
X
Annons
X