Annons
X
Annons
X

”Barnböcker passar bäst för vuxna”

Brittiske Oliver Knussen är huvudperson i Konserthusets prestigefyllda tonsättarfestival. Han har bland annat tonsatt Maurice Sendaks barnboksklassiker ”Till vildingarnas land” och ”Higglety, Pigglety Pop” samt ”Nalle Puh”.

Oliver Knussen.

Oliver Knussen. Foto: Chris Christodoulou/IBL

Är det en bra kombination att vara både kompositör och dirigent?

– Det hjälper till att betala hyran. Och jag tycker om att dirigera själv – då har man hela tiden kontroll.

Hur känns det att få sin egen tonsättarfestival?

Annons
X

– Jag är skräckslagen, absolut skräckslagen! Och djupt hedrad över att bli inbjuden. Det är en extraordinär festival med en förnämlig historia, så det känns väldigt nervöst att vara centrum i den.

Du har skrivit flera kompositioner som bygger på barnböcker, hur kommer det sig?

– Jag skriver inte dessa stycken för barn. Jag skriver dem för mig själv! När jag har arbetat tillsammans med Maurice Sendak såg jag att det också var hans attityd.

Men hur är barn som publik?

– De har ofta lättare att ta till sig musiken än föräldrarna, plus att de inte har några fördomar. Det finns något som talar direkt till dem.

Är det skillnad mellan att tonsätta sagor och poesi?

– Jag gillar att skriva musik till text. Dikten ger musiken en ryggrad, särskilt om den har någon sorts bunden form. Det ger musiken något att studsa mot, som en boll mot en vägg. Ungefär som det behövs ett sandkorn i musslan för att den ska bilda en pärla. Jag behöver något som är svårt och besvärligt. Det ger en dynamik som får musiken att växa.

Du började själv komponera redan som barn.

– Min pappa var musiker och jag växte upp med orkestrar. Sedan började jag studera komposition och debuterade med en egen symfoni redan som 14-åring 1966. Det måste ha varit en traumatisk upplevelse, för sedan gick jag min egen väg och flyttade till USA.

Tonsättarfestivalen med Oliver Knussens musik pågår i Konserthuset 24–27 november och både musik från Maurice Sendaks ”Higglety, Pigglety Pop” och ”Hums and Songs of Winnie-the-Pooh” kommer att framföras.

3 barnböcker som fått musik av Knussen

Nalle Puh

”Sånger om Nalle Puh” skrev jag 1970 när jag var 18 år, kanske inspirerad av musik som handlade om “Alice i Underlandet”. Jag reviderade den 1983. Intryck från böcker man har läst som barn sitter mycket, mycket djupt, och det stimulerade mig musikaliskt.

Till vildingarnas land

Maurice Sendak sökte någon som kunde göra opera efter hans böcker. Ingen av oss hade erfarenhet av det, men vi började ändå och fick en beställning från Bryssel. Det blev totalt kaos. När jag hade skrivit en konsertversion blev den bättre som opera.

Higglety, Pigglety Pop

Det är den jag känner mig närmast befryndad med, och det var också den Sendak helst ville göra opera av. Det är en väldigt underlig Sendak-bok, både absurd och surrealistisk. Operan blev betydligt mer komplex och flerskiktad än “Till vildingarnas land”.

Annons

Oliver Knussen.

Foto: Chris Christodoulou/IBL Bild 1 av 4
Bild 2 av 4
Bild 3 av 4
Bild 4 av 4
Annons
X
Annons
X