Annons
X
Annons
X

Bankerna: "Vi tar ansvar för kontanterna"

Bankerna smiter inte undan något ansvar för kontanterna – tvärtom vad kritikerna påstår så ökar bankernas kontantservice. Det trots att efterfrågan dalar, enligt Bankföreningen.

Debatten om kontanterna
Bankerna tar sitt ansvar, enligt Bankföreningen.

Bankerna tar sitt ansvar, enligt Bankföreningen. Foto: Bertil Ericson / TT

– Vi anser att bankerna tar sitt ansvar och utökar sin service när det gäller sin kontanthantering, säger Leif Trogen, chef för finansiell infrastruktur på Bankföreningen

Sedelmängden har minskat under de senaste tio åren, men antalet uttagsautomater har ökat under samma tid, hävdar han.

– En tredjedel av uttagen har också försvunnit under den här perioden, så vi har ett minskat behov av kontanter. Det är helt uppenbart att konsumenterna föredrar bekväma, effektiva och säkra elektroniska betalningsmedel, säger han.

Annons
X

Leif Trogen medger att servicen kan vara lite ojämnt fördelad geografiskt men hävdar att kontantservicen ökar snarare än minskar. Insättnings-automaterna kommer bli fler de närmaste två åren, förklarar han.

– Kontantflödet fungerar, men just glesbygdsproblematiken får man ha en viss respekt för. Här behöver samhället och privata aktörer samarbeta, säger han.

Bankerna finns inte på alla mindre orter, men det kan gå att ordna ett kontantflöde ändå genom olika lösningar, där både samhället, banker och andra tar ett gemensamt ansvar, tycker han.

Stäng

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    – För glesbygden är det viktigast att det finns uttagsmöjligheter och möjligheter att ta hand om kontanter från affärerna, säger han.

    Men enligt honom så minskar efterfrågan på kontanter kraftigt. Nya tjänster gör att särskilt unga väljer bort sedlar och mynt.

    – Det gjordes tre miljarder kortköp förra året i Sverige, och 80 miljoner transaktioner med den nya tjänsten Swish. Behovet minskar när alternativ finns, säger han.

    Han tycker att Stefan Ingves rop på lagstiftning är att leda in utvecklingen på fel väg.

    – Lagstiftning får inte ingripa i något som är på väg att försvinna på grund av minskad efterfrågan, säger han.

    Att bankerna, som Stefan Ingves påstår i sin debattartikel i DN, skulle springa fortare än kunderna håller han inte med om.

    – Den unga generationen är väldigt mycket kravställare för nya smidiga lösningar, och vi hörsammar det, säger Leif Trogen.

    Swedbank kommenterar Stefan Ingves uttalande i ett mejl, och skriver banken tar ansvar för sina kunders behov.

    "Kundernas behov och beteende har förändrats drastiskt de senaste åren och den stora merparten av dem efterfrågar inte kontanthantering eftersom vi erbjuder andra fullgoda alternativ. Mindre än fem procent av ärendena på våra kontor omfattar kontanter i någon form. Andra lösningar, som till exempel Swish och mobilbank ökar i betydelse och tillgodoser en stor del av behoven.", skriver Clas Warrén, pressansvarig på Swedbank.

    Han fortsätter med att påpeka att Swedbank behöver tillhandahålla tjänster för alla kunder och behov. Men den som vill ta ut eller sätta in pengar kan komma att hänvisas till automater, eller till olika samarbetspartners.

    "Men den stora efterfrågan vi ser är en fortsatt ökad förväntan på att kunna göra mer digitalt.", avslutar Clas Warrén.

    Håll dig uppdaterad – få SvD Näringslivs nyhetsbrev

    Anmäl dig här

    Bankerna tar sitt ansvar, enligt Bankföreningen.

    Foto: Bertil Ericson / TT Bild 1 av 1
    Annons
    X
    X
    X
    X
    Annons
    X